Το ηλεκτρονικό εισιτήριο ξεκίνησε, επισημαίνει ο υπουργός
«Δεν θα αφήσουμε γωνιά του ΟΑΣΘ να μην ψαχτεί», δεσμεύεται ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, μέσω της συνέντευξής του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και «η άμισθη διαθεσιμότητα του Στέλιου Παππά και η πορεία του στη ζωή ως Πολίτης και ως επιστήμονα, οικονομολόγου, προέδρου του Οικονομικού Επιμελητηρίου δίνει τα εχέγγυα για να μάθει ο πολίτης τι και από ποιους γινόταν».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώνει, μέσω της συνέντευξής του στο «Πρακτορείο», ότι εντός του φθινοπώρου θα εφαρμοσθεί πλήρως το ηλεκτρονικό εισιτήριο που ήδη ξεκίνησε. Επιπλέον, στη συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, εξαγγέλλει νέα δέσμη έργων, με έμφαση στην παραγωγική ανασυγκρότηση, στα έργα των μέσων σταθερής τροχιάς και στις κοινωνικές υποδομές.
Ακόμη, ο Χρήστος Σπίρτζης καλεί τον Κώστα Λαλιώτη «να εισφέρει, ως τελευταίο σημαντικό έργο του, στη σύγκλιση των προοδευτικών δυνάμεων και την απεμπλοκή μέρους τους από το νεοφιλελεύθερο έρωτα με τη ΝΔ».
Για το θέμα που ανέκυψε μετά τις δηλώσεις του Νίκου Βούτση, ο υπουργός Υποδομών -Μεταφορών δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι «ο πρόεδρος της Βουλής δεν έθεσε θέμα Ορθοδοξίας. Υπερασπίστηκε τις συνταγματικές, στοιχειώδεις δημοκρατικές αρχές της ανεξιθρησκείας του κράτους». Και για το θέμα με τους σημαιοφόρους, «αυτή πρέπει να είναι η αριστεία του πολίτη. Το σχολείο της σύνθεσης και όχι των διακρίσεων».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη στον Γιώργο Ψύλλια για το Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων:
Ερ.: Κύριε υπουργέ, την εβδομάδα που πέρασε, βρεθήκατε στο επίκεντρο τόσο με τον διορισμό του Στέλιου Παππά στον ΟΑΣΘ, όσο και με τα όσα καταγγείλατε για το «βαρύ παρελθόν» αυτού του Οργανισμού. Μου έκανε εντύπωση η δήλωσή σας ότι δεν θα αφήσετε γωνιά του ΟΑΣΘ που να μην ψαχτεί.
Απ.: Να το επαναλάβω: Δεν θα αφήσουμε γωνιά του ΟΑΣΘ να μην ψαχτεί. 'Αλλωστε ένας από τους λόγους που τοποθετήθηκε ο Στέλιος Παππάς είναι ακριβώς αυτός. Το είπαμε από την πρώτη στιγμή: δεν θα παίξουμε με την εκκαθάριση και τη διαφάνεια του ΟΑΣΘ.
Ένας οργανισμός που ιδρύθηκε το 1957, στις πιο μαύρες εποχές εξυπηρετώντας τους τότε μετόχους, και όχι τους Θεσσαλονικείς, ένας οργανισμός που για 60 χρόνια αποτελεί άβατο για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, για τους πολίτες, για την Πολιτεία, για τους Φορείς της πόλης, ένας οργανισμός που είχε την πολιτική δύναμη, -από ποιους άραγε την αντλούσε;-, να αγνοεί τους Δήμους και τα Δημοτικά συμβούλια. Ένας οργανισμός που ελάμβανε εκατοντάδες εκατομμύρια κάθε χρόνο, από τον ελληνικό λαό χωρίς να καλύπτει στοιχειωδώς τις ανάγκες, το μεταφορικό έργο των πολιτών και τη στοιχειώδη κοινωνική πολιτική. Ένας οργανισμός που χρωστά, παρά την υψηλότατη οικονομική αρωγή του κράτους παντού, σε εργαζόμενους, σε τράπεζες, σε προμηθευτές, στα ασφαλιστικά ταμεία. Ένας οργανισμός που υπηρέτησε και υπηρετεί τους μετόχους του, συγκεκριμένους πολιτικούς, συγκεκριμένους Δημάρχους, συγκεκριμένους προμηθευτές αλλά ποτέ τους Θεσσαλονικείς, ένας τέτοιος οργανισμός θέλει τον Παπ(π)ά του, για να τον εξομολογήσει…
Η άμισθη διαθεσιμότητα του Στέλιου και η πορεία του στη ζωή ως Πολίτης και ως επιστήμονας Οικονομολόγος, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου δίνει τα εχέγγυα, για να μάθει ο πολίτης τι και από ποιούς γινόταν.
Ερ.: Σας στηρίζει και ο κ. Μπουτάρης είδα, ενώ αντιθέτως δεχτήκατε σφοδρή κριτική από τη ΝΔ αλλά και το ΠΑΣΟΚ, όχι μόνο για τον κ. Παππά αλλά και για την επιλογή της κρατικοποίησης.
Απ.: Σας προβληματίζει που η απερχόμενη διοίκηση του ΟΑΣΘ ταυτίζεται σε όσα λέει με τη Νέα Δημοκρατία; Είναι απλά η επιβεβαίωση του κοινού μυστικού 60 χρόνων της Θεσσαλονίκης. Ο ΟΑΣΘ δεν ήταν ένας φορέας αστικών συγκοινωνιών. Ήταν ένας φορέας που συνέβαλε στην αναγόρευση της Θεσσαλονίκης ως πρωτεύουσας του παρακράτους στο παρελθόν και του παλαιοκομματισμού στη σύγχρονη ιστορία και σήμερα. Η πόλη πρέπει να απεμπλακεί από τις δυνάμεις που την εκμεταλλεύονται πολιτικά και οικονομικά, που την κρατούν καθηλωμένη. Αυτό το γνωρίζουν όλοι. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ο Γιάννης Μπουτάρης, προσπάθησε στο παρελθόν να συμβάλει στη βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών, να ερευνήσει πώς θα προμηθευτεί η πόλη σύγχρονα λεωφορεία, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, πώς θα υπάρξουν λεωφορειόδρομοι, πώς κάποιοι δεν θα προσπαθούν να καταστρέφουν τη Θεσσαλονίκη και την καθημερινότητα των Θεσσαλονικέων. Είδατε να ανταποκρίνεται ο ΟΑΣΘ; Δεν στηρίζει εμένα ο Δήμαρχος αλλά την πόλη του και τους Θεσσαλονικείς. Δεν υπάρχει πολίτης, δεξιός ή αριστερός, που να αγαπά την Θεσσαλονίκη, και να μην ξέρει τι γινόταν από τον ΟΑΣΘ και να μη στηρίζει το εγχείρημα δημόσιων αστικών συγκοινωνιών με θεσμοθετημένη τη συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης και των φορέων της πόλης.
Ερ.: Τελικά είστε ένας «κρατιστής», κ. Σπίρτζη; Ένας «παλιομοδίτης» πολιτικός που πηγαίνετε κόντρα στο ρεύμα και τις «φιλελεύθερες αντιλήψεις» που κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή και την παγκόσμια οικονομία; Ένας «αμετανόητος ΠΑΣΟΚος» της παλιάς εποχής, όπως σας χαρακτηρίζουν κάποιοι άσπονδοι φίλοι σας;
Απ: Θα ήθελα να παρακαλέσω να συνεχίσουν αυτούς τους χαρακτηρισμούς με αμείωτη ένταση. Οι συμπολίτες μας ξέρουν. Έχω εργαστεί σκληρά μόνο στον ιδιωτικό τομέα και ο πρώτος διορισμός μου σε κρατική θέση ήταν από τον Αλέξη Τσίπρα, ως υπουργού Υποδομών. Μένω αμετανόητος πολέμιος του νεοφιλελευθερισμού, των μεταπρατών και της αντίληψης ξεπουλήματος της χώρας. Δεν θα υπερασπιστώ ποτέ τις νεοφιλελεύθερες αντιλήψεις που κυριάρχησαν στη χώρα μας και στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια και θα παλέψω για τη συμπόρευση ευρύτερων προοδευτικών δυνάμεων. Όμως, αυτοί που με χαρακτηρίζουν με τις παραπάνω ιδιότητες θα ήθελα να μας πουν: ποιόν υπερασπίζονται;, είναι ο ΟΑΣΘ ιδιωτικός τομέας; Όπως αντιμετώπιζαν τον ΟΑΣΘ, οι ειδικές προβλέψεις που είχαν για αυτόν ήταν υπέρ του ξενοδόχου, του καταστηματάρχη, του βιοτέχνη, του εργαζόμενου, του άνεργου; Νοιάστηκαν για τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους επιστήμονες, τα ιδιωτικά έργα, τις βιομηχανίες, την πρωτογενή παραγωγή;
Αυτή είναι μία βασική διαφορά μας. Εμείς υπερασπιζόμαστε τον ιδιωτικό τομέα που παράγει, που παλεύει μέσα σε αντίξοες συνθήκες, που προσπαθεί. Εμείς νοιαζόμαστε για τον ιδιωτικό τομέα που υποφέρει, που του έκλεισαν το μαγαζί του, που έχασε τη δουλειά του, που δεν μπορεί να καλύψει στοιχειωδώς τις ανάγκες του και προσπαθούμε να έχει ένα κοινωνικό δίχτυ στήριξης: στις αστικές συγκοινωνίες, στην παιδεία, στην υγεία.
Αυτοί στήριξαν και υπερασπίζονται ένα ιδιότυπο δήθεν ιδιωτικό τομέα που είναι τα «μαγαζιά» που τους στηρίζουν, λεηλατώντας το κράτος και τον ελληνικό λαό. Αυτήν την πολιτική πρακτική την αυτοπροσδιορίζουν σαν «μεταρρυθμιστικό ρεύμα». Είναι αυτό που εκπροσωπεί διαχρονικά η πολιτική σχολή Μητσοτάκη και την αποδέχτηκαν και την υπηρετούν πολλοί από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη.
Ερ.: Αυτήν την εβδομάδα είδαμε να προβάλλεται ιδιαίτερα το άρθρο του Κώστα Λαλιώτη για τον Ανδρέα Παπανδρέου με κεντρικό μήνυμα «ποτέ με τη δεξιά». Πώς το σχολιάζετε ; Τι μήνυμα θεωρείτε ότι στέλνει και προς τον Σύριζα και προς το εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ; Αλήθεια τι σημαίνει για εσάς το όνομα Κώστας Λαλιώτης, δεδομένου ότι υπήρξε και πολλά χρόνια υπουργός στο ίδιο Υπουργείο και έβαλε τη σφραγίδα του σε πολύ σημαντικά έργα;
Απ: Οι διαχωριστικές γραμμές μεταξύ Δεξιάς και Αριστεράς υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν. Κάποιοι στο ΠΑΣΟΚ, μετά τον Ανδρέα Παπανδρέου, προσπάθησαν να τις ξεθωριάσουν αναδεικνύοντας ηγεσίες, ηγετικές ομάδες και μια ιδεολογική θολούρα δήθεν μεταρρύθμισης. Σύγκλιναν με τη Δεξιά και τον νεοφιλελευθερισμό. Και αυτό ο λαός δεν το συγχωρεί, επειδή ξέρει και δεν ξεχνά και τι σημαίνει Δεξιά και ποιος συνεργάστηκε μαζί της. Γνωρίζει ποιος θέλει να συνεργαστεί μαζί της και ποιος ταυτίζεται με τις απόψεις της.
Οι απόψεις του Κώστα Λαλιώτη δεν με ξαφνιάζουν. Επιβεβαιώνει και τεκμηριώνει τις διαχωριστικές γραμμές με τη δεξιά και τον νεοφιλελευθερισμό. Αν έχει ευθύνη, είναι που δεν μιλούσε τόσο καιρό και σιωπούσε όπως και πολλοί άλλοι που παρατηρούσαν την νεοφιλελεύθερη διολίσθηση του ΠΑΣΟΚ και τη μετάλλαξη του. Ο Κώστας Λαλιώτης υπηρέτησε στο Υπουργείο Υποδομών και πραγματικά έβαλε τη σφραγίδα του σε σημαντικά έργα, με θετικό πρόσημο. Θα πρότεινα το τελευταίο έργο που πρέπει να εισφέρει να είναι η σύγκλιση των προοδευτικών δυνάμεων και η απεμπλοκή μέρους τους από τον νεοφιλελεύθερο έρωτα με τη ΝΔ.
Ερ.: Τις τελευταίες μέρες η κυβέρνηση δέχθηκε οξύτατη κριτική για το θέμα της σημαίας, της αριστείας κλπ. Διερωτήθηκαν πολλοί και όχι μόνο ο κ. Μητσοτάκης, «μα τι Αριστερά είναι αυτή που δεν θέλει τους αρίστους;».
Απ.: Αν θυμάμαι καλά από τα φοιτητικά μου χρόνια, οι ομοϊδεάτες του κ. Μητσοτάκη χλεύαζαν την άποψη, «πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στους αγώνες» της Πανσπουδαστικής κίνησης του ΚΚΕ. Φαντάζομαι τώρα το αποδέχτηκαν…. Αν αποτελεί κοινή αφετηρία η προστασία των εθνικών συμβόλων και των θεσμών της κοινωνίας μας, οφείλουμε να αλλάξουμε διαδικασίες που τις προσβάλλουν. Κάποτε οι άριστοι μαθητές που ο πατέρας τους είχε φάκελο, δεν επιτρεπόταν να σηκώνουν τη σημαία. Αυτό άλλαξε. Σήμερα δεν μπορεί να επιτρέπουμε να αναπτύσσονται αθέμιτες διαδικασίες και πιέσεις για το ποιος μαθητής θα είναι παραστάτης και σημαιοφόρος. Δεν μπορεί να εκπαιδεύουμε αντί για ενεργούς πολίτες, ανταγωνιστικές ανθρώπινες υπάρξεις, υψηλής ειδίκευσης και μηδενικής παιδείας. Το σχολείο δεν πρέπει να προορίζεται, για να εκπαιδεύει άριστους μαθητές αλλά ευσυνείδητους πολίτες, ανθρώπους με κοινωνική ευαισθησία, με αξίες και αγάπη για τον συνάνθρωπο, για την Ελλάδα, για τη Δημοκρατία. Ο πιο τιμητικός έπαινος που έλαβα στο σχολείο μου ήταν το βιβλίο του Αντώνη Σαμαράκη «Το Λάθος». Το Λάθος ενός αντιδημοκρατικού συστήματος που έχασε από τις ανθρώπινες σχέσεις και αξίες. Αυτή πρέπει να είναι η αριστεία του Πολίτη. Το σχολείο της σύνθεσης και όχι των διακρίσεων.
Ερ.: Κάποιοι λένε, κ. Σπίρτζη, ότι τελευταία «κερδίζουν έδαφος» στην κυβέρνηση οι απόψεις στελεχών που προέρχονται από τον παλιό Συνασπισμό, όπως για παράδειγμα ο πρόεδρος τη Βουλής που έθεσε θέμα ορθοδοξίας. Εσείς οι ΠΑΣΟΚογενείς τι άποψη έχετε;
Απ: Να σας ενημερώσω πρώτα ότι στην Κυβέρνηση και στο ΣΥΡΙΖΑ δεν υπάρχει ομάδα παλιού Συνασπισμού και ομάδα ΠΑΣΟΚογενών. Να σας πω, επίσης, ότι ο πρόεδρος της Βουλής δεν έθεσε θέμα ορθοδοξίας. Υπερασπίστηκε τις συνταγματικές, στοιχειώδεις δημοκρατικές αρχές της Ανεξιθρησκείας του Κράτους. Τονίζοντας, μάλιστα, το ομοιογενές υψηλό ποσοστό των ορθόδοξων Ελλήνων. Αυτή είναι και η θρησκευτικά ορθόδοξη άποψη, για το σεβασμό του κάθε ανθρώπου και της ελευθερίας του. Επομένως υπάρχει ταύτιση με τον πρόεδρο της Βουλής. Τώρα αν οι ομάδες φονταμενταλισμού της ΝΔ, εντός της εκκλησίας, θέλουν στο πλαίσιο ενός «μεταρρυθμιστικού» οίστρου να καταγγείλουν τον πρόεδρο της Βουλής, τον ΣΥΡΙΖΑ και την Κυβέρνηση, είναι κάτι που το έχουμε συνηθίσει. Πάντα στο πλαίσιο του «μεταρρυθμιστικού» προφίλ τους….
Ερ.: Επειδή έρχεται και ο ανασχηματισμός. Ο Χρήστος Σπίρτζης μπορεί να έχει θέση και σε άλλο Υπουργείο; Πιο πολιτικό. Μήπως κουραστήκατε με τα έργα;
Απ.: Δεν υπάρχει πιο πολιτικό Υπουργείο από τις Δημόσιες Υποδομές και Μεταφορές και μένει πάρα πολύ, ουσιαστική δουλειά, για να βγει η χώρα από την κρίση.
Όμως, το αν και που θα υπηρετώ είναι θέμα του πρωθυπουργού και μόνο. Όλοι μας έχουμε ταχθεί στην προσπάθεια του Αλέξη Τσίπρα να βγάλουμε τον ελληνικό λαό από την περιπέτεια που τον έβαλε η ΝΔ και ο παλαιοκομματισμός. Σε αυτόν τον αγώνα δεν χωρούν ούτε διαπραγματεύσεις ούτε προσωπικές επιλογές για κανένα.
Ερ.: κ. Υπουργέ, μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, λένε πολλοί, ότι η χώρα κινδυνεύει να μείνει χωρίς έργα! Υπάρχουν σχεδιασμοί αλλά τα έργα δεν έχουν ωριμάσει;
Απ.: Είναι οι ίδιοι που, πριν δύο χρόνια, έλεγαν ότι οι αυτοκινητόδρομοι δεν θα τελειώσουν, στη συνέχεια μας κατήγγειλαν που τελείωσαν, (μας κατήγγειλαν) μετά που εγκαινιάσθηκαν και τώρα που έχουν τα διόδια που εκείνοι έβαλαν. Ωραία. Θα διαψευστούν για μια ακόμη φορά. Έχουν γίνει ρεζίλι, όμως. Να ενημερώνονται καλύτερα και να διαβάζουν. Υπάρχουν νέα έργα που εκτελούνται, νέα έργα που δημοπρατούνται και νέα έργα που βρίσκονται στη διαδικασία ωρίμανσης. Από νέα έργα προς ολοκλήρωση, τα σιδηροδρομικά έργα της ΠΑΘΕ και του προαστιακού. Έργα πνοής για τη χώρα. Ολοκληρώθηκαν οι διαγωνισμοί για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, για το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο και ξεκίνησε ο μεγάλος διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό στην Αθήνα. Σε φάση προετοιμασίας βρίσκεται το μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Η επέκταση των οδικών αξόνων, ο ΒΟΑΚ και η παράκαμψη της Χαλκίδας είναι έργα που μπορούν να δημοπρατηθούν σύντομα. Δυστυχώς, δεν έχουμε τους οικονομικούς πόρους που είχαν άλλοι και αυτήν τη στιγμή βρισκόμαστε στη φάση διαπραγματεύσεων και εγκρίσεων χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και τις Διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Τα ίδια ισχύουν για το νότιο και βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65 και του οδικού άξονα Πάτρα - Πύργος. Τα αντιπλημμυρικά και τα εγγειοβελτιωτικά έργα δημοπρατούνται καθημερινά. Ωριμάζουμε τα δίκτυα γεωθερμίας και τα δίκτυα σύγχρονων συστημάτων άρδευσης. Αν είχαμε τους οικονομικούς πόρους που υπήρχαν πριν λίγα χρόνια, δεν θα συζητούσαμε ούτε για ανεργία ούτε για ανάπτυξη. Λύνουμε με ευρηματικότητα τα θέματα χρηματοδότησης και συνεχίζουμε. Δίνουμε προτεραιότητα στα έργα που στηρίζουν την παραγωγική ανασυγκρότηση, στα έργα των μέσων σταθερής τροχιάς και στις κοινωνικές υποδομές.
Ερ.: Πότε θα ξεκινήσει τελικά το ηλεκτρονικό εισιτήριο στις αστικές συγκοινωνίες; Επιλύθηκαν τα προβλήματα; Βλέπουμε κ. υπουργέ ότι συνεχίζεται η ανευθυνότητα από κάποιους που καταστρέφουν μηχανήματα εκατομμυρίων; Τους ανέχεστε, λένε, τα στελέχη της ΝΔ.
Απ.: Το ηλεκτρονικό εισιτήριο ξεκίνησε. Θα ολοκληρωθεί το φθινόπωρο, με πλήρη εφαρμογή. Είναι, όμως, τουλάχιστον θρασύτητα να μιλούν για τις αστικές συγκοινωνίες τα στελέχη της ΝΔ, είτε στην Αθήνα είτε στη Θεσσαλονίκη. Ανέχτηκαν κυκλώματα, οργίασαν επί των ημερών τους τα πλαστά εισιτήρια και οι διακινητές τους, απαξίωσαν τους εργαζόμενους, τις διαδικασίες και τις υποδομές. Δεν έκαναν το προφανές για το σύστημα τηλεματικής και ηλεκτρονικού εισιτηρίου, έβαλαν τις εταιρείες security να φυλάσσουν τους σταθμούς και τις εγκαταστάσεις, δεν ενέταξαν ένα ευρώ για ανανέωση του στόλου και του εξοπλισμού. Μιλούν για ό,τι διέλυσαν. Καταγγέλλουν το σύστημα των security που εγκατέστησαν; Να πάνε σε έναν καθρέφτη να καταγγείλουν τον εαυτό τους…