Υπέρ τάχθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, καταψήφισαν ΝΔ, Χρυσή Αυγή, ΚΚΕ και Ποτάμι
Ολοκληρώθηκε, στην Ολομέλεια της Βουλής, η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, το οποίο έγινε δεκτό κατά πλειοψηφία.
Υπέρ τάχθηκαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ. ΝΔ, Χρυσή Αυγή, ΚΚΕ και Ποτάμι καταψήφισαν, ενώ Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ένωση Κεντρώων δήλωσαν «παρών».
Σπίρτζης: Τα «διεκδικούμενα» του ΟΑΣΘ είναι αυτά που χρωστά στο Δημόσιο
Επίθεση στη ΝΔ εξαπέλυσε ο υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, κατηγορώντας την για υποκρισία, παλαιοκομματισμό και ακραίο νεοφιλελευθερισμό.
«Αυτή η κυβέρνηση δεν θα κάνει τα ίδια που έκανε η αξιωματική αντιπολίτευση με τις ιδιωτικοποιήσεις, αλλά και δεν θα της επιτρέψει να κάνει στη Θεσσαλονίκη ό,τι έκανε με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας» τόνισε ο κ. Σπίρτζης, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ.
«Η περιουσία του ΟΑΣΘ ανήκει στο ελληνικό δημόσιο από το 2010. Η “αποϊδιωτικοποίησή” του θα κοστίσει τόσα όσα χρωστά. Τα δήθεν διεκδικούμενά του, είναι αυτά που χρωστά στο ελληνικό δημόσιο», υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, και πρόσθεσε ότι ο ΟΑΣΘ είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της παλαιοκομματικής νοοτροπίας της ΝΔ, που «συντηρεί για 60 χρόνια ένα παλαιοκομματικό κάστρο».
«Αυτή η οικονομική όαση σπατάλης ξεχάστηκε, ακόμα και μέσα στην κρίση. Αυτοί οι μεγάλοι μεταρρυθμιστές, όπως λένε, τον ξέχασαν. Το 2010 η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΟΑΣΘ θα μεταφερόταν στο δημόσιο. Η ΝΔ όμως επέκτεινε για πάντα τη σύμβαση, ένα χρόνο μετά την έκδοση του ευρωπαϊκού κανονισμού και εν πλήρη γνώσει ότι ήταν παράνομη, για αυτό και δεν την έστειλε στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση» ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών, ενώ συνέχισε την κριτική του προς τη ΝΔ, λέγοντας: «Παραλάβαμε μια κοινωνία σε αποδόμηση, με την εντολή να βγάλουμε τη χώρα από τον εφιάλτη που τον έβαλαν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ. Παραλάβαμε πολιτικές στις οποίες εσείς ήσασταν προσηλωμένοι με τους δανειστές και όχι εμείς, και προσπαθούμε να τις τελειώνουμε με τις λιγότερες απώλειες. Γι΄ αυτό κάθε μέρα γίνεται μια συνεχής και επίπονη προσπάθεια. Εμείς, ούτε έχουμε αλλάξει, ούτε έχουμε παραδοθεί».
Απαντώντας στις κατηγορίες που δέχθηκε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης, που έκαναν λόγο για κατάργηση όλων των κόκκινων γραμμών με την υπογραφή των μνημονίων και για προσπάθεια δημιουργίας κομματικού κράτους, ο κ. Σπίρτζης αντέτεινε: «Τις κόκκινες διαχωριστικές γραμμές, όποιοι τις ξεπέρασαν, το πλήρωσαν. Το μπέρδεμα είναι στη δική σας πλευρά. Πού πέτυχαν οι πολιτικές σας στις ιδιωτικοποιήσεις; Στις αστικές συγκοινωνίες; Όταν επικαλείστε τον ιδιωτικό τομέα δεν εννοείτε καν τον βιομήχανο, αλλά τον κρατικοδίαιτο επιχειρηματία που συντηρείτε. Πριμοδοτήσατε την αδιαφάνεια προς όφελος του δικού σας ιδιωτικού τομέα».
Τέλος, ο κ. Σπίρτζης κατέθεσε στη Βουλή το πόρισμα του Σώματος Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών, που όπως είπε, πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, εντέλλεται για έλεγχο της λειτουργίας του ΟΑΣΘ.
Σύμφωνα με τα ευρήματα διαπιστώνεται μεταξύ άλλων, ότι:
- Το μεγαλύτερο ύψος μισθωμάτων για τα έτη 2010-2015 καταβάλλεται σε Προμηθευτικό Συνεταιρισμό, ο οποίος έχει στην ιδιοκτησία του όλους τους χώρους των γραφείων και των αμαξοστασίων Φοίνικα και Σταυρούπολης και του οποίου η μετοχική σύνθεση είναι κατά 65% ίδια με αυτή του ΟΑΣΘ. Και ενώ η δαπάνη μισθωμάτων του ΟΑΣΘ εισπράττεται ως έσοδο από τους μετόχους του, υπολογίζεται στις σταθερές δαπάνες του Οργανισμού, με κύρια επίπτωση στην αντισταθμιστική καταβολή.
- Τα ετήσια μισθώματα που καταβάλλει ο ΟΑΣΘ στο εμπορικό κέντρο που εδρεύει ο Οργανισμός, μετά από δειγματοληπτικούς ελέγχους, είναι υψηλότερα έως και 140% από το ετήσιο τεκμαρτό μίσθωμα των ακινήτων που εκμισθώνονται στο ίδιο κτίριο, το οποίο οδηγεί σε μεγαλύτερες δαπάνες.
- Οι ακαθάριστες αποδοχές του προσωπικού δεν αντιστοιχίζονται μεταξύ των δεδομένων που διαθέτουν οι δύο αρμόδιες Διευθύνσεις του ΟΑΣΘ, καθώς υπερβάλλοντα ποσά δηλώνονταν σε διαφορετικό λογιστικό κωδικό, ώστε ο ΟΑΣΘ να μην αποδίδει ΦΠΑ προς το ελληνικό δημόσιο, συνολικής αξίας 400.000 ευρώ, πλέον των νόμιμων προσαυξήσεων.
- Ο ΟΑΣΘ, πέρα από τις αδιαφανείς διαδικασίες προσλήψεων με κριτήρια αμφίσημα, επέλεγε τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης ή της επέκτασης συμβάσεων προμηθειών και παροχής υπηρεσιών σε υψηλότερες τιμές σε σχέση με προγενέστερες χρήσεις και για υπηρεσίες που θα μπορούσαν να καλυφθούν in house, αυξάνοντας εντέχνως το λειτουργικό κόστος του Οργανισμού.
Συμφωνούν… διαφωνώντας
Νωρίτερα, στις τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων, η κυβέρνηση υπεραμύνθηκε της κρατικοποίησης του ΟΑΣΘ, ενώ η αντιπολίτευση αναγνώρισε μεν τα συσσωρευμένα προβλήματα κακοδιαχείρισης και λειτουργίας του Οργανισμού, διαφωνώντας όμως με τον τρόπο που γίνεται και την μέθοδο που εφαρμόζεται.
«Η κυβέρνηση τολμά να βάλει τέλος σε ένα φαύλο καθεστώς 60 χρόνων κακοδιαχείρισης, κατασπατάλησης και άρνησης να εφαρμοστεί το κοινοτικό νομοθετικό πλαίσιο» επεσήμανε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Απόστολος Καραναστάσης. «Με αυτό το νομοθετικό πλαίσιο παραδίδουμε ένα νέο, σύγχρονο, λειτουργικό και καθόλα διαφανές σύστημα για τις αστικές συγκοινωνίες στη Θεσσαλονίκη. Επιλύουμε έτσι τα τεράστια προβλήματα δυσλειτουργίας του ΟΑΣΘ, ο οποίος δεν τηρούσε όλα τα χρόνια τις συμβατικές του υποχρεώσεις και με ευθύνη του ταλαιπωρείται το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης» πρόσθεσε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ.
«Μνημείο αντιφάσεων» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ο εισηγητής της ΝΔ Κωνσταντίνος Καραμανλής, διευκρινίζοντας ότι το κόμμα του αναγνωρίζει ότι η λειτουργία του ΟΑΣΘ είναι πολύ προβληματική και χρειάζεται εξορθολογισμό. «Το νομοσχέδιο, όχι μόνο δεν λύνει, αλλά δημιουργεί νέα προβλήματα. Παρουσιάζει σειρά νομικών προβλημάτων ο τρόπος της πρόωρης μονομερούς λήξης της σύμβασης. Έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Θα οδηγήσει σε πλήρες αδιέξοδο και θα κοστίσει περισσότερο από ό,τι κοστίζει σήμερα» υποστήριξε ο κ. Καραμανλής και συμπλήρωσε: «Στην προσπάθειά σας να φανείτε αρεστοί στην εκλογική σας βάση, μετά τη μνημονιακή τούμπα που κάνατε και τις βουτιές στις ιδιωτικοποιήσεις, προχωράτε σε κάτι πρωτοφανές. Με αδιαφανείς διαδικασίες κάνετε ένα κρατικοδίαιτο ΟΑΣΘ, προφανώς για να τον εντάξετε στο Υπερταμείο. Σαν καλοί μαθητές του Σικάγο και της τρόϊκα που είστε, κάνετε αυτό που δεν διανοήθηκε καμία άλλη μνημονιακή δεξιά κυβέρνηση να κάνει. Δεν φταίτε μόνο εσείς, αλλά σοβαρή ευθύνη έχουν και οι δανειστές που το επέτρεψαν αυτό το νομοσχέδιο».
Και ο κ. Καραμανλής κατέληξε: «Ο τρόπος λειτουργίας του ΟΑΣΘ πρέπει άμεσα και ριζικά να αλλάξει. Πρέπει άμεσα να αποσύρετε το νομοσχέδιο, για να ανοίξει ένας ευρύτερος, ουσιαστικός, σοβαρός διάλογος με κόμματα και φορείς, για να εξευρεθεί μια λύση που θα σέβεται την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ο ειδικός αγορητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Γιώργος Αρβανιτίδης, μίλησε για καθαρή πολιτική λύση, που πρέπει να δοθεί για τον ΟΑΣΘ που κλείνει τον κύκλο του δυσάρεστα, όπως είπε, ενώ κατηγόρησε την κυβέρνηση για προσπάθεια ενός κλειστού ελεγχόμενου αυταρχικού συστήματος.
«Η λύση δεν είναι κρατικοδίαιτος ΟΑΣΘ ή νεοφιλελεύθερο μοντέλο. Η λύση βρίσκεται σε ανοικτές δημόσιες συγκοινωνίες, με καθοριστικό ρόλο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των παραγωγικών φορέων» επεσήμανε και κατέληξε: «Εμείς ψηφίζουμε “παρών” επί της αρχής, γιατί κανείς δεν διαφωνεί ότι πρέπει να κλείσει τον κύκλο του ο ΟΑΣΘ. Δεν συμφωνούμε όμως με την πρότασή σας για την επόμενη μέρα των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη. Βασική προϋπόθεση είναι η αντικατάστασή του με κάτι καλύτερο. Μπορεί αυτό να έχετε στο μυαλό σας, όμως εδώ ψηφίζουμε νομοσχέδια και όχι καλές προθέσεις».
«Η κυβέρνηση προτάσσει το κομματικό και όχι το δημόσιο συμφέρον. Με το νομοσχέδιο κάνει προσπάθεια να καλύψει τις πελατειακές και κομματικές της ανάγκες και όχι να εξυπηρετήσει τις συγκοινωνιακές» ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Γιάννης Σαχινίδης. Ταυτόχρονα υποστήριξε, ότι η σύμβαση του κράτους με τον ΟΑΣΘ, που κυρώθηκε το 2008 και λήγει το 2019, ισχύει και δεν αντιβαίνει στον ευρωπαϊκό κανονισμό, εκτιμώντας ότι αυτό θα δημιουργήσει νομικά προβλήματα.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Σάκης Βάρδαλης, υποστήριξε ότι «το νομοσχέδιο ούτε κατά διάνοια δεν ικανοποιεί τις λαϊκές ανάγκες, ούτε εξασφαλίζει ασφαλείς συγκοινωνίες ή τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων».
«Βαθύτερη στόχευση της κυβέρνησης είναι να ανοίξει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίησή τους. Το κράτος, σπάζοντας το μονοπώλιο του παλιού ΟΑΣΘ ανοίγει τον δρόμο σε άλλους οργανισμούς. Το δημόσιο δεν γίνεται ιδιοκτήτης, παρά πρόσκαιρα, για να οργανώσει το παιχνίδι για την ιδιωτικοποίησή του. Το ίδιο κάνανε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, φορτώνοντας τα βάρη στον ελληνικό λαό, που θα κληθεί να πληρώσει το μάρμαρο με νέες αυξήσεις στα εισιτήρια. Εμείς καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο» κατέληξε ο κ. Βάρδαλης.
«Το νέο θεσμικό πλαίσιο εξασφαλίζει με απόλυτη διαφάνεια, την ομαλή μετάβαση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης στο νέο φορέα, σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα, αλλά και όλες τις θέσεις εργασίας» τόνισε ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Γιώργος Λαζαρίδης και πρόσθεσε: «Μπαίνει επιτέλους τέλος στα κακώς κείμενα του ΟΑΣΘ και στη ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού και παράλληλα εξασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών και η απρόσκοπτη δουλειά των εργαζομένων» σημείωσε.
Ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αριστείδης Φωκάς, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με αυτό το νομοσχέδιο πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα, ενώ επιλέγει απόλυτα συγκρουσιακή τακτική, όταν έχει δώσει γη και ύδωρ, όπως είπε, τσαλαπατώντας κάθε κόκκινη γραμμή της μετά την υπογραφή των μνημονίων. «Ο ΟΑΣΘ έμεινε το τελευταίο σας λάβαρο. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου» ανέφερε ο κ. Φωκάς, ενώ κατηγόρησε τον υπουργό Μεταφορών ότι άνοιξε τον ασκό του Αιόλου, καθώς είναι βέβαιον ότι θα ασκηθούν ένδικα μέσα από τον ΟΑΣΘ».
«Ούτε ο πιο αισιόδοξος βουλευτής της συγκυβέρνησης πιστεύει ότι οι θεσμοί θα χειροκροτήσουν την μεταφορά των εργαζομένων από τον ιδιωτικό τομέα στον δημόσιο. Θα αναγκαστείτε να κάνετε μια ακόμα κυβίστηση μόλις έρθει το ραβασάκι από τις Βρυξέλες» πρόσθεσε.
«Συμφωνούμε ότι απαιτούνται ριζικές αλλαγές. Διαφωνούμε όμως κάθετα με την μεθοδολογία και τα συμφέροντα που κρύβονται από πίσω, για αυτό ψηφίζουμε παρών» κατέληξε ο κ. Φωκάς.
«Η λήξη της σύμβασης με τον ΟΑΣΘ το 2019 και η απελευθέρωση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης σε δύο χρόνια, θα μπορούσε να είναι χρυσή ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό τους» υπογράμμισε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Γιώργος Αμυράς και συμπλήρωσε: «Όμως, ο υπουργός Μεταφορών παίζει «κατενάτσιο» λέγοντας προς όλους ότι θα σας κάνω δημοσίους υπαλλήλους μέχρι το 2019 και μετά βλέπουμε».
«Θα έπρεπε να ιδιωτικοποιηθούν οι αστικές συγκοινωνίες και όχι να κρατικοποιηθούν. Λείπει η τόλμη να κοιτάξουμε ψηλά» επεσήμανε ο κ. Αμυράς, ενώ τόνισε την ανάγκη ενός στρατηγικού σχεδιασμού για την ίδρυση μιας καθαρά ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής που θα είναι υπεύθυνη για τις προδιαγραφές και την ποιότητα των αστικών συγκοινωνιών.
«Εδώ δεν θέλουμε ένα Ιανό, αλλά μια Αθηνά της σοφίας, της εντιμότητας, της τήρησης των κανόνων και της διαφάνειας» κατέληξε ο κ. Αμυράς.