«Μόνο το ETCS χρειαζόταν» για να αποφευχθεί η τραγωδία, είπε ο καθηγητής Βασίλης Προφυλίδης
Για τα λάθη και τις παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη, καθώς και για την κατάσταση του ελληνικού σιδηροδρόμου μίλησε στην κατάθεσή του στην Εξεταστική Επιτροπή για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» ο καθηγητής Βασίλης Προφυλίδης, που μετείχε στην ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων, που συστάθηκε από τον τότε υπουργό Επικρατείας Γιώργο Γεραπετρίτη.
«Πλανάται η εντύπωση, ότι με την τηλεδιοίκηση θα λύναμε όλα τα προβλήματα», είπε ο κ. Προφυλίδης, σημειώνοντας ότι «εάν ήταν έτσι, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα είχε επιβάλλει το σύστημα ETCS, που είναι ένα σύστημα αυτόματης προστασίας των συρμών». Μιλώντας για τη συστημική ανάλυση που πραγματοποίησε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων και για τις δυνατότητες που είχε ο μηχανοδηγός για να αποφύγει το δυστύχημα, είπε ότι μπορούσε να κάνει χρήση του Γενικού Κανονισμού Κυκλοφορίας και να ακινητοποιήσει τον συρμό. Εξέφρασε δε την εκτίμηση, ότι «στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που ζουν οι σιδηρόδρομοι, με τη χάρτα δικαιωμάτων των επιβατών, με τη δυνατότητα να ζητούν αποζημίωση για καθυστέρηση, ασκείται προφανώς έντονη ψυχολογική πίεση να πάει όσο γίνεται γρηγορότερα».
Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Βασίλη Κόκκαλη, είπε ότι δεν εξετάστηκαν από την επιτροπή του τα συντρίμμια, διότι είχαν αποσυρθεί, ενώ σε ερώτηση της βουλευτού του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένας Αποστολάκη, εάν έχει εξήγηση για τους τόσους απανθρακωμένους επιβάτες, είπε ότι «το συγκεκριμένο πρόβλημα απαιτεί γνώσεις ειδικής μηχανολογίας και χημικής μηχανικής, που δεν είχα. Δεν είναι συστηματικό πρόβλημα, που είχε να κάνει με την τραγωδία». Όσο για την μη αποκατάσταση της τηλεδιοίκησης από την πυρκαγιά του 2019, είπε ότι «4 χρόνια είναι πολλά».
Σύμφωνα με τον κ. Προφυλίδη την ημέρα του δυστυχήματος δεν λειτουργούσε η φωτεινή σηματοδότηση, η τηλεδιοίκηση, το σύστημα GSMR, ούτε και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS). «Εκείνη την ημέρα της τραγωδίας, ο σιδηρόδρομος ο δικός μας είχε χαρακτηριστικά σιδηροδρόμων της δεκαετίας του ‘60, να μην πω και του ‘50» είπε χαρακτηριστικά. Τέλος, ερωτηθείς από την κ. Αποστολάκη εάν αποτελεί μύθο η εντύπωση, ότι δεν θα είχαμε 57 νεκρούς, εάν λειτουργούσε το κέντρο της Καρόλου, εάν υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, εάν υπήρχε τηλεδιοίκηση και εάν υπήρχε ERTMS, ο κ. Προφυλίδες είπε ότι «μόνο το ETCS χρειαζόταν, εφόσον λειτουργούσε».
«Καταρρίπτονται οι μύθοι που έστησε η κυβερνητική πλειοψηφία»
«Όλοι οι μύθοι που έστησε η κυβερνητική πλειοψηφία για να συγκαλύψει τις ευθύνες του υπουργού της και των "γαλάζιων" διοικήσεων στον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ, καταρρίπτονται», αναφέρει σε δήλωσή της η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Μιλένα Αποστολάκη, με αφορμή την κατάθεση στην Εξεταστική Επιτροπή του καθηγητή Βασίλη Προφυλλίδη. Όπως τονίζει η κ. Αποστολάκη, ο κ. Προφυλλίδης «ήταν αποκαλυπτικός σήμερα στην Εξεταστική Επιτροπή. Ο καθηγητής Συγκοινωνιακής Τεχνικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κατέρριψε το κυβερνητικό αφήγημα περί "ανθρώπινου λάθους", καταθέτοντας ότι αν λειτουργούσε το Δευτεροβάθμιο Κέντρο της Καρόλου, υπήρχε δεύτερος σταθμάρχης, είχε εγκατασταθεί η τηλεδιοίκηση και τα συστήματα GSMR και ETCS δεν θα θρηνούσαμε την απώλεια 57 συνανθρώπων μας».
Επίσης, σημειώνει ότι «αποκαλυπτική είναι και η αναφορά του κ. Προφυλλίδη, ότι η επιτροπή βρέθηκε στον τόπο της τραγωδίας 15 ημέρες μετά και αφού προηγουμένως -όπως ενημερώθηκαν- είχε μπαζωθεί και δεν υπήρχαν στοιχεία χρήσιμα για το πόρισμά τους. Όπως επεσήμανε ο κ. Προφυλλίδης, σε ερώτηση που του υποβλήθηκε, αν δεν είχε συμβεί η επέμβαση στον τόπο της τραγωδίας, δηλαδή το μπάζωμα, η επιτροπή θα είχε μεταβεί εκεί την επομένη του διορισμού της. Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την επιμονή της κυβερνητικής πλειοψηφίας να αποκλείσει κρίσιμους μάρτυρες, κάτι που το ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής δεν θα επιτρέψει, αποτελούν ατράνταχτη απόδειξη της μεθοδευμένης απόπειρας συγκάλυψης», καταλήγει στη δήλωσή της η κ. Αποστολάκη.