Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνεται σταδιακά
Ιδιαίτερα αποκαλυπτικός ήταν ο υπουργός Επικρατείας αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης μιλώντας χθες στην κοινοβουλευτική επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου για τα ολέθρια λάθη που οδήγησαν στην σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, καθώς κατά τη μαραθώνια συνεδρίαση που διήρκεσε πάνω από 5 ώρες αναφέρθηκε στις κρίσιμες στιγμές αλλά και τις μοιραίες επιλογές που έκανε ο σταθμάρχης, προσθέτοντας όμως ότι «κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να γίνει άλλοθι».
Περιγράφοντας τις κινήσεις που έγιναν τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου στο σταθμαρχείο της Λάρισας ο κ. Γεραπετρίτης έκανε λόγο για αλληλουχία λαθών μολονότι όπως σημείωσε ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο σημείο και αποτελούσε υποχρέωση των σταθμαρχών να χαράσσουν αυτόματη πορεία στον πίνακα. «Την κρίσιμη νύχτα το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απολύτως. Πώς αποδεικνύεται; Όλα εκείνη την ημέρα έγιναν με αυτόματη χάραξη. Αυτό που συνέβη ήταν ότι ο σταθμάρχης επέλεξε, αντί να κάνει αυτόματη χάραξη, να κάνει χειροκίνητη δρομολόγηση (…) Η αυτόματη χάραξη – εκτιμώ- ότι θα είχε γλιτώσει το κακό», ήταν τα λόγια του υπουργού Επικρατείας.
Έξι καθοριστικοί μήνες
Αυτό που τονίζουν με έμφαση κυβερνητικές πηγές είναι ότι εκτός από την πολιτική διάσταση της υπόθεσης τα μέτρα που έχουν δρομολογηθεί προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς έτσι ώστε αφενός να ριχτεί άπλετο φως και αφετέρου να καταστεί λειτουργικός και ασφαλής ο ελληνικός σιδηρόδρομος. Τις προσεχείς ημέρες αναμένεται να δημοσιοποιηθεί διεθνής πρόσκληση για τις διοικήσεις ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με στόχο να στελεχωθούν οι οργανισμοί μόνιμα με πρόσωπα σε ανώτατο επίπεδο τα οποία και θα σχεδιάσουν την στρατηγική των επόμενων ετών.
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου θα γίνεται σταδιακά και θα διαρκέσει μερικές εβδομάδες με προτεραιότητα στα προαστιακά δρομολόγια που εξυπηρετούν εργαζομένους, διεθνείς υποχρεώσεις και τουριστικές ανάγκες. Για το λόγο αυτό εντός της εβδομάδας θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες αποκατάστασης του δικτύου και της ηλεκτροκίνησης και στις δύο γραμμές ανόδου και καθόδου.
Στόχος είναι να ακολουθηθεί το εξής χρονοδιάγραμμα:
- 22 Μαρτίου: Δρομολογούνται τα πρώτα τρένα, με την αρχή να γίνεται από τον προαστιακό
- 27 Μαρτίου: Προστίθενται επιπλέον δρομολόγια στον Προαστιακό
- 1η Απριλίου : Προστίθεται στα δρομολόγια μια πρωινή γραμμή του Intercity Αθήνα – Θεσσαλονίκη
- 6 Απριλίου : Προστίθενται επιπλέον δρομολόγια στο Intercity, μετά από ειδική αξιολόγηση των συνθηκών
- 15 Απριλίου: Η επιτροπή Εμπειρογνωμόνων ολοκληρώνει το πόρισμά της, το οποίο θα τεθεί υπόψη της δικογραφίας.
Παράλληλα, δρομολογείται ταχεία πρόσληψη προσωπικού στον ΟΣΕ, με στόχο το προσεχές διάστημα να προσληφθούν 217 άτομα σε νευραλγικές θέσεις, ενώ όσον αφορά στην εκπαίδευση των σιδηροδρομικών που είναι ήδη αυστηρή, καθώς περιλαμβάνει 712 ώρες άσκησης, 6,5 μήνες, 6 ημέρες και 7 ώρες ανά ημέρα θα επαναξιολογηθεί στο σύνολό της.
Στο θέμα των υποδομών και ειδικά στην συνολική αναβάθμιση όλων των σηματοδοτών σε 52 σταθμούς που θα οδηγήσουν σε πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023 με το χρονοδιάγραμμα να είναι ως εξής: έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και ως το τέλος Σεπτεμβρίου το νότιο κομμάτι της γραμμής. Κυβερνητικός στόχος είναι τον Οκτώβριο του 2023 να είναι λειτουργικά πλήρης η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Τέλος, όπως δήλωσε και ο ίδιος ο κ. Γεραπετρίτης, έως τον Σεπτέμβριο που θα παραδοθεί όλο το έργο θα υπάρξει αυστηρότερο πλαίσιο σε ό,τι αφορά τη λειτουργία, με περισσότερο αριθμό προσωπικού στα κρίσιμα πόστα, μείωση δρομολογίων για διασφάλιση της παρακολούθησής τους, μείωση ταχύτητας συρμών, αύξηση μηχανοδηγών και συνοδών μελών και αστυνόμευση δικτύου για κλοπές και δολιοφθορές, με την κλοπή σιδηροδρομικού υλικού αλλά και την κλεπταποδοχή να γίνονται κακουργήματα.