Με αφορμή το περιστατικό με τον μαθητή του Μουσικού Σχολείου Ιλίου
Ο αυτοπροσδιορισμός είναι σεβαστός, ωστόσο οι στοιχειώδεις ενδυματολογικοί κανόνες πρέπει να γίνονται επίσης σεβαστοί. Αυτό ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, με αφορμή επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Κρίτωνα Αρσένη για την υπόθεση του δωδεκάχρονου μαθητή του Μουσικού Σχολείου Ιλίου.
Όπως είπε η κ. Μακρή, ο αυτοπροσδιορισμός είναι σεβαστός. Δεν είναι απλώς ανεκτός. Είναι απαραίτητος, και στην κατεύθυνση αυτή κινούμαστε όλοι. Ο αυτοπροσδιορισμός επιτρέπει στον αυτοπροσδιοριζόμενο να επιλέξει τους ενδυματολογικούς κανόνες με βάση τους οποίους θα κινηθεί, κι επιβάλλει σε εμάς αυτό να το σεβαστούμε. Σημείωσε επίσης ότι, «αφ' ης στιγμής αυτοπροσδιοριστεί ο μαθητής, εν συνεχεία θα πρέπει και στοιχειώδεις ενδυματολογικούς κανόνες να τους τηρήσει. Δεν είμαστε στην εποχή που τα παιδιά πρέπει να τηρούν κανόνες. Είμαστε στην εποχή που τα παιδιά δεν πρέπει να παραβιάζουν κανόνες». Τόνισε μάλιστα ότι «οι ελάχιστοι, οι στοιχειώδεις -ούτε παρωχημένοι ούτε υπερβολικοί- ενδυματολογικοί κανόνες, που δεν αναιρούν τον αυτοπροσδιορισμό και αυτοί οφείλουν να γίνονται σεβαστοί».
Απαντώντας στον κ. Αρσένη, που δήλωσε συγκλονισμένος για αυτό που αποκάλεσε «ομοφοβική επίθεση καθηγητή σε τρανς μαθήτρια», η υφυπουργός Παιδείας είπε ότι είναι και η ίδια συγκλονισμένη που «βουλευτής προσδιορίζει έναν ανήλικο μαθητή, 12 ετών ως τρανς μαθήτρια, όταν ο ίδιος ουδέποτε χαρακτήρισε ή προσδιόρισε έτσι τον εαυτό του». Παρουσίασε μάλιστα ανακοινώσεις του προέδρου του 15μελούς, της διευθύντριας του σχολείου και της μητέρας του μαθητή που κάνουν λόγο για «παιδί». «Η μητέρα του δηλώνει περήφανη μητέρα αγοριού που πήγε με φούστα στο σχολείο» σημείωσε η κ. Μακρή προσθέντοντας: «Με πόση ευκολία, για να μη πω επιπολαιότητα, βουλευτής, που στην ερώτηση ξεκινά για τρανς μαθήτρια και καταλήγει με τον σεβασμό αυτοπροσδιορισμού, προσδιορίζει ο ίδιος ένα παιδί ανήλικο, 12 ετών, που αναζητά και ορθά, όπως κάναμε όλοι μας τα όριά του, και δεν έχει δηλώσει ποτέ ότι θέλει έτσι να το αποκαλούν, εσείς το αποκαλείτε και του βάζετε μια ταμπέλα, κατά τη δική σας κρίση».
Για την υπόθεση είπε επίσης ότι δεν υπήρξε αποβολή, όπως ισχυρίστηκε ο κ. Αρσένης, ενώ επανέλαβε τις ενέργειες που έγιναν από την ιεραρχία του υπουργείου Παιδείας, ενώ διαβεβαίωσε ότι εάν προκύψουν ευθύνες από την ΕΔΕ που διενεργείται «θα αποδοθούν».
Από την πλευρά του, ο κ. Αρσένης είπε δεν φοβάται «το γεγονός, το ενδεχόμενο, να είναι τρανς μαθήτρια: Δεν με τρομάζει. Εσάς σας τρομάζει; Το γεγονός ότι μπορεί και να είναι; Εάν έγινε κάτι λάθος, να ζητήσουμε συγνώμη από το παιδί. Σας τρομάζει σαν πολιτική ηγεσία; Είστε ανοιχτοί στον ελεύθερο προσδιορισμό του φύλου;». Ρώτησε επίσης εάν το θέμα λύθηκε μέσα στο σχολείο επειδή υπήρξαν διαδικασίες «ή επειδή τα παιδιά πήραν την υπόθεση στα χέρια τους, επειδή όλα τα κορίτσια ντύθηκαν σαν αγόρια και τα αγόρια σαν κορίτσια και είπαν ότι τα ρούχα δεν έχουν φύλο και ζήτησαν το δικαίωμα στην έκφραση: Εάν δεν υπήρχε κατακραυγή θα κινούνταν οι διαδικασίες; Όχι», είπε ο βουλευτής του ΜέΡΑ25.
Τέλος, ζήτησε να γίνουν δεκτές προτάσεις φορέων για επιμόρφωση της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, έκδοση ταυτότητας και χαρακτηριστικών φύλου, για βιωματικά σεμινάρια αντιμετώπισης της ομοφοβίας, ενώ πρότεινε τον «πειθαρχικό έλεγχο και επιβολή κυρώσεων» σε καθηγητές και μαθητές για την εξάλειψη της λεκτικής βίας και της προσβλητικής συμπεριφοράς.
Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση προωθεί ένα σχολείο δημοκρατικό, συμπεριληπτικό, αποδοχής της διαφορετικότητας, ανοιχτό στη κοινωνία, και με εκπαιδευτικούς ενημερωμένους, που στηρίζουν τους μαθητές τους, βρίσκονται αρωγοί στις προσπάθειές τους, «όχι μόνο στη μαθησιακή διαδικασία αλλά και στην πορεία τους προς την αυτογνωσία». Ενημέρωσε επίσης τη Βουλή για τα εκατοντάδες προγράμματα ενημέρωσης της εκπαιδευτικής κοινότητας που αφορούν ανθρώπινα δικαιώματα, δικαιώματα των παιδιών, αποδοχής της διαφορετικότητας και κοινωνικού αποκλεισμού και ρατσισμού κ.λπ. (1.035 προγράμματα αγωγής υγείας από εκπαιδευτικούς και μαθητές και 94 προγράμματα από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς το 2020-21) καθώς και την εξελισσόμενη επιμόρφωση 85.000 εκπαιδευτικών σε εργαστήρια δεξιοτήτων, από τους οποίους οι 65.000 έχουν ήδη πιστοποιηθεί.