Σπίρτζης: «Δώρο» σε πάσης φύσεως συμφέροντα - Η βουλευτής Χαρά Καφαντάρη φέρνει το θέμα στη Βουλή
Επανέρχεται το χάος των διαφημίσεων στις πόλεις της χώρας με τις διαφημιστικές κατασκευές PISA ύψους 5,5 μέτρων, να επιστρέφουν για να καταλάβουν τους νέους πεζοδρόμους της Αθήνας. Μάλιστα αυτό συμβαίνει, χωρίς να υπάρξει προηγουμένως διαβούλευση και συζήτηση με τους Δήμους και τα συλλογικά όργανα, αφού το Υπουργείο Εσωτερικών και συναρμόδια υπουργεία, εξέδωσαν κοινή υπουργική απόφαση.
Οι αρμόδιες Αρχές εν κρυπτώ με επισπεύδοντα το αρμόδιο υφυπουργό κ. Λιβάνιο, φαίνεται πως υποχώρησαν στις πιέσεις και τα συμφέροντα.Έτσι, με την απόφαση αυτή οι πεζόδρομοι της πόλης πέρα από τραπεζοκαθίσματα θα γεμίσουν και με διαφημιστικά πλαίσια τύπου PISA διαστάσεων 3μέτρων επί 4 μέτρων των οποίων το ύψος θα φτάνει τα 5,5 μέτρα. Αντιστοίχως θα προστεθούν διαφημιστικές Ρακέτες και όλο το γνωστό σκηνικό που στοίχειωνε τα πεζοδρόμια και τις πόλεις της Ελλάδας μέχρι το 2004.
«Δώρο» της κυβέρνησης σε πάσης φύσεως συμφέροντα, χαρακτηρίζει την επαναφορά των επικίνδυνων διαφημιστικών πινακίδων στους δρόμους κατόπιν Κοινής Υπουργικής Απόφασης ο τομεάρχης Εσωτερικών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης, την ίδια ώρα που η βουλευτής του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Χαρά Καφαντάρη ζητά εξηγήσεις για την ίδια κυβερνητική απόφαση μέσω κατάθεσης σχετικής ερώτησης στη Βουλή.
Ειδικότερα, ο κ. Σπίρτζης αναφέρει πως «ο πιο "πράσινος" πρωθυπουργός που πέρασε από τη χώρα, για ακόμα μια φορά, θυσιάζει τον ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο των πολιτών στο βωμό των συμφερόντων, καθώς, όπως αποδεικνύεται, τα συμφέροντα των διαφημιστικών εταιρειών είναι πιο ισχυρά. Ενώ η ασφάλεια των πολιτών και των οδηγών οφείλει να αποτελεί πρωταρχική μέριμνα, καθώς στο πρόσφατο παρελθόν τα διαφημιστικά πλαίσια έχουν συμβάλει στην πρόκληση θανατηφόρων τροχαίων. Ενώ το δικαίωμα των πολιτών και των Δήμων στο σχεδιασμό και στη διαχείριση του ελεύθερου δημόσιου χώρου είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο.
Η κυβέρνηση της ΝΔ με ΚΥΑ που εξέδωσε χωρίς καμία διαβούλευση και αγνοώντας επιδεικτικά την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, μας επιστρέφει στο αμαρτωλό παρελθόν, αφού τροποποιεί τους όρους και τις προϋποθέσεις για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης. Έτσι, ανοίγει το δρόμο για την επιστροφή των διαφημιστικών πινακίδων στο δημόσιο χώρο, αυξάνοντας τις διαστάσεις, το πλήθος και τα είδη των πινακίδων, χωρίς όρια αποστάσεων και περιορισμούς, επιτρέποντας την τοποθέτηση όλων αυτών χωρίς σχέδια και χωρίς μελέτες στους δημόσιους χώρους και πλατείες. Η ποιότητα και η ασφάλεια του αστικού περιβάλλοντος, οι ανάγκες των ΟΤΑ, των πεζών, των ποδηλάτων, οι ανάγκες των πολιτών με ειδικές ανάγκες, η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, ο βιοκλιματικός σχεδιασμός του δημόσιου χώρους και η αστική αισθητική είναι ψιλά γράμματα για τη Νέα Δημοκρατία. Προέχουν τα κέρδη και η ασυδοσία των διαφημιστικών εταιρειών. Η άμεση ανάκληση της ΚΥΑ από την κυβέρνηση είναι απαίτηση όλων μας στη μνήμη των συμπολιτών μας που χάθηκαν από διαφημιστικές πινακίδες».
Η ερώτηση της κ. Καφαντάρη
Από την πλευρά της η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Χαρά Καφαντάρη φέρνει το θέμα στη Βουλή μέσω ερώτησης που κατέθεσε σήμερα απευθυνόμενη στους υπουργούς Εσωτερικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών και Πολιτισμού.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, "την 22α Ιουλίου 2020 δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ η υπ. Αριθμ. 46526 ΚΥΑ, με θέμα «Ρύθμιση όρων και προϋποθέσεων για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης».
Στην ΚΥΑ αυτή περιλαμβάνονται και οι παρακάτω διατάξεις:
Άρθρο 3: Καθορισμός των προδιαγραφών κατασκευής των διαφημιστικών πλαισίων για την προβολή υπαίθριας διαφήμισης και γενικοί όροι τοποθέτησής τους (παρ. 7-. 9.)
Άρθρο 4: Επιτρεπόμενοι τύποι και μεγέθη διαφημιστικών πλαισίων ανάλογα με τη θέση τοποθέτησής τους.
Άρθρο 5: Διαφημιστικά πλαίσια σε χώρους σιδηροδρομικών, λιμενικών και αεροπορικών σταθμών και σε στάδια και
Η παρούσα ΚΥΑ ανοίγει τον δρόμο της επιστροφής των διαφημιστικών πινακίδων στον δημόσιο χώρο. Έρχεται να τροποποιήσει την ΚΥΑ52138/2003. Ενδεικτικά, αυξάνοντας τις διαστάσεις στις πινακίδες όλων των τύπων (άρθρο 3 παρ.9-10-11), επιτρέποντας όλους τους τύπους στους δημόσιους χώρους (άρθρο 4) και δεν περιορίζεται το πλήθος τους (άρθρο 3 παρ.5).
Πρόσφατα (10/07/20) στην εκδήλωση για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας ο κ. Χατζηδάκης, αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα μέτρα που υιοθετεί η ελληνική κυβέρνηση για τη βιώσιμη κινητικότητα και εξέφρασε την ουσιαστική στήριξη της Πολιτείας στους ελληνικούς Δήμους δηλώνοντας: «Οι ραγδαίες αλλαγές στο φυσικό περιβάλλον λόγω της ανθρώπινης δραστηριότητας και της κλιματικής αλλαγής επηρεάζουν και τις πόλεις μας και όσους ζούμε σε αυτές. Είναι όμως κρίσιμη η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, του ιδιωτικού τομέα, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης!».
Δεδομένου ότι,
- Η ασφάλεια των πολιτών πρέπει να αποτελεί πρώτιστη δέσμευση κάθε ευνομούμενης πολιτείας και τα διαφημιστικά πλαίσια συμβάλλουν στην πρόκληση τροχαίων δυστυχημάτων
- Το δικαίωμα του πολίτη στο σχεδιασμό και στην διαχείριση του ελεύθερου δημόσιου χώρου, είναι συνταγματικά κατοχυρωμένο
Η ποιότητα και η ασφάλεια του αστικού περιβάλλοντος, οι ανάγκες των ΟΤΑ, των πεζών, των ποδηλατών, οι ανάγκες των πολιτών με ειδικές ανάγκες, η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, ο βιοκλιματικός σχεδιασμός του δημόσιου χώρου και η αστική αισθητική αποτελούν δημόσιες πολιτικές προτεραιότητας και φυσικά πιο σημαντικές από την εξυπηρέτηση των διαφημιστικών εταιρειών.
Ερωτώνται οι κ.κ. υπουργοί,
- Πότε τέθηκε η ΚΥΑ πριν την έκδοση της σε δημόσια διαβούλευση;
- Η Τοπική Αυτοδιοίκηση κλήθηκε να δώσει δημόσια τις απόψεις της και εάν ναι, ποιές ήταν; Εάν όχι προτίθεστε να την αναμορφώσετε και να τη θέσετε σε δημόσια διαβούλευση με την συμμετοχή πολιτών και φορέων ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού;
- Κατά την έκδοση της ΚΥΑ 46526, έχει ληφθεί υπόψη η πολιτική του ΥΠΕΝ σχετικά με το «Εθνικό Σχέδιο για την Προσβασιμότητα με έμφαση στην κλιματική αλλαγή», η «Εθνική Στρατηγική για το Ποδήλατο» και οι προδιαγραφές των Σχεδίων Βιώσιμης Κινητικότητας;
- Συμβαδίζει η ΚΥΑ 46526 με τις εξαγγελίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την υπεράσπιση: «του περιβάλλοντος, το βιοκλιματικό σχεδιασμό, τη κυκλική οικονομία, τη βαδισιμότητα - πεζή μετακίνηση - τη προσβασιμότητα, τη ποδηλατοκίνηση, τις πάσης φύσεως ήπιες μορφές μετακίνησης, την αστική αισθητική – αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος και τις καινοτόμες εφαρμογές»;