Ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για άρση των αγκυλώσεων που κρατούν καθηλωμένα τα Πανεπιστήμια
Με αιχμές κατά της προηγούμενης κυβέρνησης στο πεδίο της εκπαίδευσης, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υπεραμύνθηκε του νομοσχεδίου για την Παιδεία που έφερε η κυβέρνηση του, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί μία τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων, που απελευθερώνουν την ανώτατη εκπαίδευση από τον ασφυκτικό έλεγχο του υπουργείου.
«Δέσμη μεταρρυθμίσεων που καθιερώνουν την αξιολόγηση στα πανεπιστήμια, συνδέοντας τη χρηματοδότησή τους με την παραγωγή επιστημονικού έργου και ενισχύουν την έρευνα, αίροντας τις αγκυλώσεις της γραφειοκρατίας» είπε ο πρωθυπουργός. Πρόσθεσε ότι «το τρίπτυχο "σχεδιασμός-αξιολόγηση-ευελιξία" συμπυκνώνει το περιεχόμενο και τους στόχους των νέων διατάξεων, που εισηγείται σήμερα η κυβερνητική πλειοψηφία» και συμπλήρωσε ότι «το πνεύμα τους όμως, είναι πολύ ευρύτερο, καθολικό. Η Παιδεία αποτελεί εθνικό πεδίο».
Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε, ότι «στην αρχή της τρίτης δεκαετίας του 21ου αιώνα, η εκπαίδευση παίρνει το χαρακτήρα της πιο σημαντικής εκπαίδευσης για κάθε τόπο», επισημαίνοτας ότι «η Ελλάδα δυστυχώς εισέρχεται σε αυτόν τον πόλεμο της γνώσης απογυμνωμένη», καθώς όπως είπε «πέρσι, χωρίς καμία αξιολόγηση, αναδιατάχθηκε ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας».
Ο πρωθυπουργός υπερασπίστηκε το δημόσιο πανεπιστήμιο, λέγοντας ότι «αντιστέκεται και παράγει». «Παρά το μεθοδικό ξύλωμα της μεταρρύθμισης του 2014, οι "εργάτες" του επιμένουν να προκόβουν» είπε και συμπλήρωσε: «Οι νησίδες προόδου και αριστείας είναι εδώ. Έχω βαθιά πίστη στον ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο, το οποίο θα μπορέσει να ανοίξει πραγματικά τα φτερά του, μόνο αν του δοθούν οι δυνατότητες να αποφασίζει το ίδιο για το ταξίδι του στη γνώση και στην έρευνα, κάτι που επιχειρεί να κάνει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Είναι μια πρόταση ελευθερίας και ευθύνης για τα δημόσια πανεπιστήμια».
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε, ότι η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, για να συμπληρώσει: «Ένα όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες, με ενισχυμένες αρμοδιότητες. Να αποτελέσει θεσμικό αντίβαρο στις όποιες παρεμβάσειες της εκάστοτε κυβέρνησης, του εκάστοτε υπουργού». Τόνισε ότι κεντρικότερη αποστολή της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων, με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον παραγωγικό ρόλο, αλλά και την κοινωνική διάσταση των πανεπιστημίων.
«Κάνουμε και το επόμενο βήμα να συνδέσουμε την αξιολόγηση των πανεπιστημίων με τη χρηματοδότησή τους» είπε και συμπλήρωσε: «Το κράτος εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα των σχολών. H ετήσια επιχορήγηση θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, αριθμός των φοιτητών, κόστος σπουδών, γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. Όλα αυτά θα αποτελούν έτσι, κίνητρα για μεγαλύτερη κρατική χρηματοδότηση».
Απελευθέρωση της έρευνας και της καινοτομίας
«Οι νέες ρυθμίσεις απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη» είπε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας ότι «η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη. Περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική. Τα πανεπιστήμια θα αποκτούν τα ίδια την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους».
«Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων» είπε ο πρωθυπουργός και υποστήριξε ότι «οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα, δεν θα στοιχήσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές, συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων, αλλά απόφασης».
Οι σημαντικές διαστάσεις σε όλους του τομείς της εκπαίδευσης
Το νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνει και άλλες διαστάσεις, ιδιαίτερα σημαντικές, όπως η θέσπιση για πρώτη φορά στη χώρα Κρατικού Πιστοποιητικού Πληροφορικής, τόνισε ο πρωθυπουργός. «Δίνει και τη συμβολική δυνατότητα που δίνουμε στα σχολεία να αποφασίζουν μόνα τους για τις σχολικές εκδρομές» είπε.
Σύμφωνα με τον κ. Μητσοτάκη, θα ακολουθήσει πλήρες σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στη β' βάθμια και α' βάθμια εκπαίδευση, με διάλογο και χωρίς εκπλήξεις. «Θα διεξάγουμε αυτό το διάλογο, ταυτόχρονα με αποφασιστικότητα, ότι έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα».
Ο πρωθυπουργός τόνισε, ότι «μπορούμε να διαμορφώσουμε εθνική συναίνεση και να φτιάξουμε μαζί τα δημοσια πανεπιστήμια της Ελλάδος, με ερευνητικά προγράμματα, με συγχρονες δουλειές, με ελευθερία και δημιουργία για τις επόμενες γενιές. Ίσως τότε συμμεριστώ κι εγώ ένα παλιό σύνθημα που ακουγόταν στα αμφιθέατρα από την αριστερά, "πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στον αγώνα"».