Ο υπουργός Ναυτιλίας διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρχει πρόβλημα επάρκειας στα ελληνικά πλοία για τα νέα καύσιμα των πλοίων
Το ενδεχόμενο προσέλκυσης Βρετανών επενδυτών σε ότι αφορά τα σχέδια της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των δέκα μεγάλων περιφερειακών λιμανιών της Ελλάδας, όπως και την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που θα άρει περιορισμούς στα πλοία με βρετανική σημαία, στη μετά το Brexit περίοδο, συζήτησε μεταξύ άλλων ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, σε συνάντηση που πραγματοποίησε στο Λονδίνο με την υφυπουργό Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου, υπεύθυνη για ναυτιλιακά θέματα, Νουσράτ Γκανί.
Κατά τη διήμερη επίσκεψή του ο υπουργός συναντήθηκε αρχικά με τον γενικό γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Κίτακ Λιμ, στον οποίο κατέθεσε τις ελληνικές προτάσεις για τις επικείμενες αλλαγές σχετικά με την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανόνων και κυρίως για την χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5%) στα πλοία, που θα τεθούν σε ισχύ στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα σε περίπου τέσσερις μήνες (1/1/2020).
Ο υπουργός διαβεβαίωσε τον γ.γ. του IMO ότι η Ελλάδα θα προωθήσει σύντομα σχετική νομοθεσία για την εφαρμογή αυστηρών κανόνων που θα εγγυώνται την ασφάλεια των καυσίμων, έναντι των εταιριών πετρελαίου. Ταυτόχρονα ζήτησε από τον γ.γ. την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση προβλημάτων στη μεταβατική περίοδο εφαρμογής του νόμου νέων καυσίμων στα πλοία.
Σε ενημέρωση των δημοσιογράφων στο Λονδίνο, ο κ.Πλακιωτάκης διαβεβαίωσε ότι οι ελληνικές ακτοπλοϊκές εταιρίες δεν θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στην επάρκεια του καυσίμου, ωστόσο, υπάρχει προβληματισμός σε ότι αφορά το κόστος με το οποίο θα επιβαρυνθούν οι πλοιοκτήτριες εταιρίες από τις μετατροπές που θα κληθούν να δρομολογήσουν στα πλοία τους. Η επιβάρυνση αυτή υπολογίζεται σε επιπλέον κόστος 200 ευρώ ανά τόνο, που ενδεχομένως να επηρεάσει τα ναύλα των επιβατών. «Το εισιτήριο, αν δεν λάβουμε επιπλέον μέτρο ή αντιστάθμισμα, θα αυξηθεί. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις αυτή την περίοδο» για το θέμα, είπε ο υπουργός.
Σε ότι αφορά την ποντοπόρο ναυτιλία, υποστήριξε ότι το υπουργείο είναι απολύτως σύμφωνο με τους προβληματισμούς και τις επιφυλάξεις που έχει διατυπώσει η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και η παγκόσμια κοινότητα για την ασφάλεια, την επάρκεια και την ποιότητα του μειωμένου σε θείο καυσίμου των πλοίων. «Ο IMO μας διαβεβαίωσε ότι έχει λάβει όλα τα μέτρα για να είναι έτοιμη η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα για την εφαρμογή του μέτρου, αλλά δεν υπάρχουν απόλυτες εγγυήσεις για την ασφαλή εφαρμογή του από την 1η Ιανουαρίου του 2020» διευκρίνισε και πρόσθεσε ότι η ελληνική πλευρά θέλει ο IMO να έχει τον πρώτο λόγο, ιδιαίτερα στα περιβαλλοντικά ζητήματα, απομονώνοντας τις περιφερειακές πολιτικές.
Ανέφερε, εξάλλου, ότι η Ελλάδα προετοιμάζεται για να δεχθεί την πρώτη επιθεώρηση από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, για την πιστή εφαρμογή των κανονισμών της, το Δεκέμβριο του 2020.
Το Brexit μπορεί να δημιουργήσει νέες ευκαιρίες επενδύσεων
Η Βρετανίδα υφυπουργός ζήτησε τη συνέχιση της συνεργασίας με την Ελλάδα και στην μετά το Brexit περίοδο σε θέματα όπως η αναγνώριση πιστοποιητικών ναυτικής ικανότητας και σχετικά με τον Διεθνή Οργανισμό για την Ασφάλεια. Σε ότι αφορά τους περιορισμούς που θα τεθούν στα πλοία με βρετανική σημαία - καθώς μετά το Brexit η χώρα θα αντιμετωπίζεται ως τρίτη προς την Ευρωπαϊκή Ένωση - ο κ.Πλακιωτάκης είπε ότι η Ελλάδα σκοπεύει να αναμορφώσει το θεσμικό της πλαίσιο στο χώρο του yachting, πριν την έναρξη της επόμενης τουριστικής περιόδου, ώστε να αποτελεί φιλικό προορισμό για σκάφη με σημαία τόσο από χώρες της ΕΕ όσο και από τρίτες.
Παρουσίασε δε στην Βρετανίδα ομόλογό του, το πλάνο του υπουργείου για την επόμενη περίοδο που αφορά την αξιοποίηση των λιμανιών, ως πύλες ανάπτυξης και ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνοντας ότι υπάρχει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, και κάλεσε την υφυπουργό να εξετάσει τις βρετανικές επενδύσεις στον τομέα αυτό.
Σύμφωνα με τον υπουργό Ναυτιλίας, τους επόμενους δύο μήνες θα παραλάβει το πρώτο σχέδιο από τις μελέτες βιωσιμότητας που έχει εκπονήσει το ΤΑΙΠΕΔ για κάθε ένα από τα δέκα μεγάλα περιφερειακά λιμάνια της Ελλάδας, με στόχο να διασφαλίζονται οι επενδύσεις, έσοδα και θέσεις απασχόλησης και να γίνουν γνωστά τα πιθανά πεδία αξιοποίησής τους. «Είμαστε ανοιχτοί σε οποιοδήποτε σχέδιο για ολική ή μερική πώληση, πλειοψηφικού ή μειοψηφικού πακέτου, διασφαλίζοντας όμως πρώτα το δημόσιο συμφέρον. Το μοντέλο αξιοποίησης της προηγούμενης κυβέρνησης περιλάμβανε μόνο υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων. Εμείς είμαστε ανοιχτοί σε οποιαδήποτε αξιοποίηση των υποδομών της χώρας αρκεί να γίνονται με συγκεκριμένες προϋποθέσεις» τόνισε.
Για το λιμάνι του Πειραιά, ανέφερε ότι στις 25 του τρέχοντος μήνα θα συζητηθεί το αναθεωρημένο masterplan για την αξιοποίησή του, που περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 800 εκατομμυρίων ευρώ, αυξάνοντας τη χωρητικότητά του σε 10,5 εκατομμύρια κοντέινερς την επόμενη πενταετία.
Παράλληλα, εκτίμησε ότι το Brexit δεν θα επηρεάσει το ελληνικό ναυτιλιακό περιβάλλον, αντίθετα μπορεί να δημιουργήσει ευκαιρίες. «Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε ένα ακόμη φιλικότερο περιβάλλον προς την προσέλκυση επενδύσεων. Ήδη προχωρήσαμε στη μείωση φορολογικών συντελεστών, στους άμεσους στόχους μας είναι η προσέλκυση νέων επενδύσεων που αφορούν όλη την αλυσίδα του ναυτιλιακού πλέγματος. Θεωρώ ότι το Brexit δεν θα επηρεάσει την ελληνική ναυτιλία, μπορεί να δημιουργήσει περισσότερες ευκαιρίες προσέλκυσης περισσότερων εταιριών» δήλωσε.
Ο υπουργός Ναυτιλίας θα ξαναβρεθεί στο Λονδίνο στις 25 Νοεμβρίου, όπου θα συμμετέχει ως ένας από τους ομιλητές στην έναρξη της συνέλευσης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού και αναμένεται να καταθέσει τις προτάσεις του για το θέμα του ελέγχου των νέων καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας θείου στα πλοία και της ασφάλειάς τους.