Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ
Με τον υπουργό Παιδείας, Κώστα Γαβρόγλου, να χαρακτηρίζει «απολύτως λάθος» τις αιτιάσεις περί συγχώνευσης των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια και την αντιπολίτευση να επιμένει ότι στόχος της κυβέρνησης είναι η κατάργηση της τεχνολογικής εκπαίδευσης, άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
«Είναι απολύτως λάθος οι ισχυρισμοί ότι τα ΤΕΙ θα συγχωνευτούν με τα πανεπιστήμια και θα καταργηθούν. Αντίθετα, θα δημιουργηθούν εντελώς νέα τμήματα. Συνέργειες δεν σημαίνει ενσωματώσεις και αυτόματες πανεπιστημιοποιήσεις» ανέφερε ο υπουργός Παιδείας. Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι «το νομοσχέδιο είναι αποτέλεσμα μιας εξαντλητικής διαβούλευσης» τονίζοντας ότι έγιναν αποδεκτές πολλές από τις προτάσεις που κατατέθηκαν από τους εμπλεκόμενους φορείς αλλά και άλλες που απορρίφθηκαν, γιατί ήταν αντίθετες με τους στόχους που έχει η κυβέρνηση για την ενίσχυση του δημόσιου σχολείου.
«Έχουμε πρωτόγνωρες διαδικασίες και αντί να τις υπερασπιστείτε τις υπονομεύετε» επισήμανε ο κ. Γαβρόγλου και κάλεσε την αντιπολίτευση να κάνει την αυτοκριτική της.
«Είναι νωπά αυτά που ακούγονταν πέρυσι για τα μεταπτυχιακά και τις πρυτανικές εκλογές, αλλά έγινε ακριβώς το αντίθετο. Δικαιώθηκε η κυβέρνηση και αυτό είναι καλό για τον τόπο» υπογράμμισε απάντησε ο υπουργός, ενώ στη κριτική της εισηγήτριας της ΝΔ, Άννας Καραμανλή, η οποία έκανε λόγο για το τέλος της τεχνολογικής εκπαίδευσης απάντησε: «Το πιο τρελό είναι τα δάκρυα που χύνονται για το τέλος, δήθεν, της τεχνολογικής εκπαίδευσης, που επί ημερών σας κατέρρευσε. Καταφέρατε να το βάλετε κάτω από τη γη. Ευτυχώς που υπήρχαν οι διδάσκοντες και πήραν την κατάσταση στα χέρια τους».
«Για εμάς το μεγάλο διακύβευμα είναι πού πάνε τα ανώτατα ιδρύματα. Προχωράμε σε ριζοσπαστικές λύσεις με προσεκτικά βήματα. Η μικρή απόσταση δεν συνιστά και δεν είναι δυνατόν να είναι ακαδημαϊκο κριτήριο. Εμείς θέλουμε να ιδρύσουμε τμήματα υψηλών προδιαγραφών. Μπορούμε να έχουμε τις δικές σας απόψεις πάνω σε αυτό; Γιατί εδώ υπάρχει ένα απόλυτο κενό» υποστήριξε και πρόσθεσε: «Αυτό που πραγματικά τίθεται στο νομοσχέδιο είναι το θέμα των συνεργειών των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια και το μέλλον τους. Για πρώτη φορά συγκροτήσαμε ομάδες, οι προτάσεις έρχονται από τα ίδια τα ιδρύματα και έχουμε καταφέρει να υπάρξει μια παραδειγματική συναίνεση. Είναι μια δημοκρατική διαδικασία, που δεν έχει ξαναγίνει στο παρελθόν και μόνο θετικά αποτελέσματα έχει επιφέρει. Δεν δέχομαι ότι όλος αυτός ο κόσμος συνωμότησε για να περάσει αυτό το νομοσχέδιο».
Ακόμα, ο κ. Γαβρόγλου παρατήρησε ότι δεν πήγε το υπουργείο με την εύκολη λογική να καταθέσει ένα νομοσχέδιο για όλα τα ιδρύματα, γιατί, όπως είπε, «πρέπει η κάθε περίπτωση να μελετηθεί ξεχωριστά και σε βάθος.
«Προχωράμε για τα πανεπιστήμια των Ιωαννίνων και του Ιονίου με απόλυτη συναίνεση, αλλά και συναίσθηση των δυσκολιών και των κοινωνικών λειτουργιών που υπάρχουν. Την ανώτατη εκπαίδευση δεν την καθορίζει η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ο καθένας πρέπει να έχει τον ρόλο του, που θα είναι διακριτός. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να βοηθήσει συμπληρωματικά για το πώς θα λειτουργήσουν και να δώσει έναν απολογισμό τι έκανε για αυτά τα ιδρύματα. Δεν το λέω για να βάλω κανέναν στον τοίχο, αλλά λέω ότι είναι συμπληρωματικοί και διακριτοί οι ρόλοι μας. Και για τα δύο ανώτατα αυτά εκπαιδευτικά ιδρύματα υπάρχουν προτάσεις για αναβάθμιση συγκεκριμένων τμημάτων, αλλά και για ίδρυση εντελώς καινούργιων τμημάτων που έχουν σχέση με την ακαδημαϊκότητα, αλλά και την τοπική και εθνική δυναμική. Η ένταξη του διδακτικού προσωπικού των ΤΕι στα πανεπιστήμια θα διασφαλίζει και την ακαδημαϊκή σημασία και την ακαδημαϊκή αξιοπρέπεια» κατέληξε ο υπουργός Παιδείας.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Στέφος, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η ενοποίηση των πανεπιστημίων εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, όπως το οραματίζεται η κυβέρνηση, με στόχο το εθνικό και τοπικό συμφέρον, αλλά και με το ιδεολογικό ορόσημό της ότι η εκπαίδευση αποτελεί δημόσιο αγαθό.
Από την πλευρά της, η εισηγήτρια της ΝΔ, Άννα Καραμανλή, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προχωρά στις συγχωνεύσεις των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων για ψηφοθηρικούς λόγους και φέρνει με διαδικασίες «fast track» ένα νομοσχέδιο, που στην πράξη θα επηρεάσει τη ζωή των φοιτητών το 2019.
Παράλληλα, ζήτησε να αποσυρθούν τα 20 άρθρα, που, όπως είπε, δεν είχαν συμπεριληφθεί στη διαβούλευση που έγινε.
«Η κατάργηση και η απορρόφηση του ΤΕΙ Ηπείρου δείχνει την αφοσίωση των κομματικών σκοπιμοτήτων της κυβέρνησης. Είναι προφανείς οι λόγοι για την άρον-άρον ψήφισή του. Το ρουσφέτι και οι εξυπηρετήσεις κυριαρχούν στη λογική της. Είναι ένα νομοσχέδιο χωρίς σχέδιο και στρατηγική στόχευση, χωρίς έναν ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχεδιασμό που θα απαντά στις ανάγκες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης» σημείωσε η κ. Καραμανλή και συμπλήρωσε: «Μεγάλος χαμένος θα είναι η τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας. Η ΝΔ πιστεύει στην αξία, στη δύναμή της και στον στρατηγικό ρόλο που μπορεί να παίξει η έρευνα στην ανάπτυξη. Εσείς καταργείται βήμα-βήμα την τεχνολογική εκπαίδευση μέσα από διαδικασίες "fast track", χωρίς να απαιτείται η απόφαση της Συγκλήτου. Εντάσσονται σχολές με προχειρότητα, χωρίς καμία λογική και εμπεριστατωμένη μελέτη».
«Το νομοσχέδιο είναι προϊόν κομματικών τακτοποιήσεων. Για τη ΝΔ το ζητούμενο είναι η αναβάθμιση και ενίσχυση της τεχνολογικής εκπαίδευσης. Η λογική της κυβέρνησης είναι στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση. Καταψηφίζουμε την απορρόφηση και την κατάργησή τους» κατέληξε η εισηγήτρια της ΝΔ.
Η ειδική αγορήτρια της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, Χαρά Κεφαλίδου, ζήτησε, επίσης, «την απόσυρση των άσχετων διατάξεων», ενώ καταλόγισε στην κυβέρνηση «πρόχειρους πειραματισμούς και εξόφθαλμα άκαιρες εξυπηρετήσεις με λαϊκίστικη λογική». «Δεν μπορείτε να ξεφύγετε από τον κακό εαυτό σας. Φέτος είναι η χρονιά των συγχωνεύσεων. Απώτερος στόχος σας είναι η εξαφάνιση της ανώτατης τεχνικής εκπαίδευσης. Η όλη διαδικασία για την κατάργηση των ΤΕΙ έγινε παρασκηνιακά με τη λογική της αλληλοεξυπηρέτησης και χωρίς κανένα εθνικό, στρατηγικό, αναπτυξιακό σχεδιασμό για την ανώτατη εκπαίδευση» τόνισε.
Από την πλευρά του, ο ειδικός αγορητής των ΑΝΕΛ, Κώστας Κατσίκης, τάχθηκε υπέρ του νομοσχεδίου, επισημαίνοντας ότι είναι αποτέλεσμα συγκερασμού πορισμάτων και της σύμφωνης γνώμης των στελεχών των ανώτατων ιδρυμάτων. «Το παρόν εγχείρημα συνιστά ένα σημαντικό εκπαιδευτικό βήμα με τη συναίνεση των ίδιων των ιδρυμάτων και θα συμβάλει στην ανάπτυξη της χώρας» υπογράμμισε.
«Οι διαδικασίες συγχωνεύσεων ΤΕΙ και πανεπιστημίων δεν βασίζονται πάνω σε ένα συγκροτημένο αναπτυξιακό σχέδιο και κινδυνεύουν να εκφυλιστούν. Είναι μία ονομαστική αναβάθμιση χωρίς αντίκρισμα» υποστήριξε ο ειδικός αγορητής του Ποταμιού, Γιώργος Μαυρωτάς. Παράλληλα, εξέφρασε την έντονη αντίθεσή του στο γεγονός ότι έχουν προστεθεί -όπως είπε- επιπλέον 20 άρθρα στο νομοσχέδιο, παρατηρώντας ότι είναι επιεικώς αστείο να λέγεται ότι υπήρξε διαβούλευση. «Οι "πανεπιστημιοποιήσεις" των ΤΕΙ είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα, που δυστυχώς, όμως, εξελίσσεται σε μία ψηφοθηρική λογική με αμφιλεγόμενα ακαδημαϊκά κριτήρια» πρόσθεσε ο κ. Μαυρωτάς.
«Εμείς είμαστε θετικοί στην πανεπιστημιοποίηση των ΤΕΙ, αλλά πρέπει να γίνει μέσα από δικλείδες ασφαλείας, με ισότιμη συνεργασία των ιδρυμάτων και χωρίς ηγεμονικές βλέψεις» ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας, ο οποίος χαρακτήρισε θετικές αρκετές διατάξεις του νομοσχεδίου.
Ο ειδικός αγορητής της Χρυσής Αυγής, Χρήστος Παπάς, έκανε λόγο για ανεύθυνη και επικίνδυνη κυβέρνηση και δήλωσε ότι το κόμμα του είναι κατά του νομοσχεδίου.
Σημειώνεται, πως ο κ. Γαβρόβλου δήλωσε ότι ευχαρίστως θα κάνει αποδεκτή, ως ενισχυτικό μέτρο, την τροπολογία που θα καταθέσει το Ποτάμι για τα υποχρεωτικά σεμινάρια στα σχολεία, για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων από θεομηνίες, σημειώνοντας ότι σε κάθε σχολείο υπάρχει σχέδιο εκκένωσης.
Η συζήτηση του νομοσχεδίου θα συνεχιστεί τη Δευτέρα 30 Ιουλίου, στις 15:00, οπότε θα κληθούν να καταθέσουν τις απόψεις τους οι αρμόδιοι φορείς. Την Τρίτη 31 Ιουλίου, το πρωί, θα γίνει η συζήτηση επί των άρθρων και θα ολοκληρωθεί το απόγευμα της ίδιας μέρας η Β' ανάγνωσή του, για να έρθει την Τετάρτη 1η Αγούστου στο Α' Θερινό Τμήμα της Ολομέλειας.