Ακόμη και χιλιάδες χιλιόμετρα μακρυά από τις μεγαλουπόλεις, φτάνει η θερμική τους επίδραση επηρεάζοντας τη θερμοκρασία αλλά και τον καιρό.
Αυτό έδειξε νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα, που αναδεικνύει το βαθμό που οι ανθρώπινες δραστηριότητες στα μεγάλα αστικά κέντρα επιδρούν κλιματικά σε μια εντυπωσιακά μεγάλη ακτίνα στο ευρύτερο περιβάλλον.
Οι πόλεις αναδεικνύονται σε θερμικές νησίδες όπου η θερμότητα που “γεννούν” οι ανθρώπινες δραστηριότητες των μητροπολιτικών κέντρων του βορείου ημισφαιρίου, μεταβάλλουν τους αεροχείμαρρους (τζετ στριμ) και άλλα μείζονα ατμοσφαιρικά συστήματα, με συνέπεια σε ορισμένες περιπτώσεις, που είναι και οι περισσότερες, να αυξάνεται η θερμοκρασία, ενώ αντίθετα σε άλλες να πέφτει.
Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Καλιφόρνια-Σαν Ντιέγκο και της Φλόριντα, του Εθνικού Κέντρου Ατμοσφαιρικών Ερευνών των ΗΠΑ και του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps, που έκαναν τη σχετική μελέτη, αναφέρουν ότι μέσα στο χειμώνα οι θερμοκρασίες ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές της Βόρειας Αμερικής και της Βόρειας Ασίας μπορεί να αυξηθούν έως ένα βαθμό Κελσίου λόγω της έξτρα θερμότητας που παράγεται από τα κτίρια, τα αυτοκίνητα και άλλες πηγές των πόλεων.
Από την άλλη, οι αλλαγές στην κυκλοφορία των ρευμάτων του αέρα στην ατμόσφαιρα, λόγω της αστικής θερμότητας, μειώνουν τη θερμοκρασία σε περιοχές της Ευρώπης έως ένα βαθμό Κελσίου, ιδίως τους μήνες του φθινοπώρου. Αυτές οι αντικρουόμενες θερμοκρασιακές μεταβολές αλληλοεξουδετερώνονται, με αποτέλεσμα να υπάρχει τελικά σχεδόν μηδαμινή επίδραση στην μέση παγκόσμια θερμοκρασία, μόλις κατά 0,01 βαθμό Κελσίου.
Έτσι, ενώ για τον πλανήτη συνολικά δεν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη επίπτωση από την έκλυση της αστικής θερμότητας, σε περιφερειακό και σε τοπικό επίπεδο τα πράγματα είναι διαφορετικά. Η θερμότητα που εκπέμπουν τα αστικά κέντρα, σύμφωνα με τους ερευνητές, μπορεί να εξηγήσει γιατί σε μερικές περιοχές ο χειμώνας είναι πιο ζεστός από ό,τι προβλέπουν τα κλιματολογικά μοντέλα. Οι Αμερικανοί επιστήμονες τονίζουν ότι αυτά τα μοντέλα πρέπει να προσαρμοστούν κατάλληλα, ώστε να συμπεριλάβουν την καθόλου αμελητέα επίπτωση των πόλεων στο κλίμα.