Η Greenpeace προειδοποιεί για τις επιπτώσεις της φρενίτιδας των αγορών
Μαύρη μέρα για το περιβάλλον είναι η Black Friday! Η Greenpeace προειδοποιεί ότι η φρενίτιδα των αγορών, με την υπερκατανάλωση ρούχων και άλλων αγαθών αποτελεί πηγή «σοβαρών περιβαλλοντικών επιπτώσεων».
Η τρέλα του fast fashion παράγει απορρίμματα, ρύπανση, αέρια θερμοκηπίου και δεν μπορεί, σε αυτό το στάδιο, να επιλυθεί με την ανακύκλωση σύμφωνα με την Greenpeace.
Τα ρούχα είναι από τα είδη που πωλούνται περισσότερο στη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής.
«Είναι δύσκολο να αντισταθείς στην ευκαιρία, αλλά η “fast-fashion” σημαίνει πως καταναλώνουμε και πετάμε ρούχα πιο γρήγορα από αυτό που μπορεί να αντέξει ο πλανήτης», υπογραμμίζει η Κίρστεν Μπρόντε, επικεφαλής της εκστρατείας "Detox my Fashion" που διεξάγει η μκο από το 2011.
Η παγκόσμια παραγωγή ρούχων έχει διπλασιαστεί τα 15 τελευταία χρόνια. Ένας άνθρωπος αγοράζει 60% περισσότερα ρούχα απ΄ ό,τι πριν από 15 χρόνια, και κρατάει ένα κομμάτι δύο φορές λιγότερο χρόνο, σύμφωνα με μια έρευνα της McKinsey την οποία επικαλείται η Greenpeace.
Τα εμπορικά σήματα έχουν πολλαπλασιάσει τον αριθμό των συλλογών τους, ενώ από τη Βραζιλία μέχρι την Ινδία και τη Βρετανία οι τιμές έχουν αυξηθεί λιγότερο σε σχέση με άλλα καταναλωτικά αγαθά, τροφοδοτώντας τη φρενίτιδα: το 2014, για πρώτη φορά, ο αριθμός των κομματιών που παρήχθησαν μέσα σε ένα έτος ξεπέρασε τα 100 δισεκατομμύρια, δηλ. σχεδόν 14 ανά άτομο, σύμφωνα με την ίδια έρευνα.
Όμως οι οικολογικές επιπτώσεις είναι πολλές: χημική ρύπανση από τα εργοστάσια ή τα μικροβιοκτόνα στα βαμβακοχώραφα, εντατική χρήση νερού και πηγών ενέργειας που προκαλούν υπερθέρμανση.
Η ραγδαία αύξηση των συνθετικών ρούχων είναι ιδιαιτέρως προβληματική, σημειώνει η Greenpeace, κυρίως του πολυεστέρα που εκπέμπει περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα απ΄ ό,τι το βαμβάκι, αποσυντίθεται δυσκολότερα και μπορεί να περιλαμβάνει μικροΐνες από πλαστικό, δηλητήριο για τους ωκεανούς.
Επίσης «η ανακύκλωση είναι ένας μύθος» καθώς δεν έχει ακόμη τελειοποιηθεί τόσο πολύ τεχνικά όσο εμπορικά, προσθέτει η οργάνωση. Στοκ από ρούχα ευκαιρίας εξάγονται στις χώρες του Νότου, αλλά η χρήση τους είναι συχνά περιορισμένη λόγω της κακής ποιότητάς τους.
Για τη Greenpeace: «τα εμπορικά σήματα πρέπει να ξανασκεφθούν το εμπορικό μοντέλο της μιας χρήσης που έχουν υιοθετήσει και να παράγουν ρούχα μεγαλύτερης διάρκειας. Ως καταναλωτές, έχουμε επίσης την εξής δύναμη: προτού αγοράσουμε, μπορούμε όλοι μας να αναρωτηθούμε: το έχω πραγματικά ανάγκη;».