Η νυχτερινή φωταψία στα λιμάνια και τις μαρίνες, προσελκύει κάποιους θαλασσινούς οργανισμούς, ενώ διώχνει άλλους, γεγονός που όχι μόνο ανατρέπει την ισορροπία του θαλάσσιου οικοσυστήματος, αλλά επίσης μπορεί να προξενήσει ζημιές στα πλοία και τα άλλα σκάφη. Αυτό είναι το συμπέρασμα μιας νέας βρετανικής επιστημονικής έρευνας, η οποία προειδοποιεί ότι, εξαιτίας του τεχνητού φωτισμού, προσελκύονται οργανισμοί που προσκολλώνται στο κύτος των σκαφών, προκαλώντας απρόβλεπτα προβλήματα.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον οικολόγο δρα Τόμας Ντέιβις του Πανεπιστημίου του Έξετερ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας "Biology Letters" της Βασιλικής Εταιρείας επιστημών της Βρετανίας, σύμφωνα με το BBC και το "Science", πραγματοποίησαν πειράματα σε ένα μικρό λιμάνι, δημιουργώντας διαφορετικές συνθήκες φωτισμού και μελετώντας τις επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα, αλλά και στα σκάφη.
Όπως διαπίστωσαν, σχεδόν το 40% των συνολικών θαλάσσιων ειδών επηρεάσθηκαν θετικά ή αρνητικά. Υπήρχαν θαλάσσια είδη που προτιμούσαν το σκοτάδι και σύντομα εγκατέλειπαν τα υπερφωτισμένα νερά. 'Αλλα είδη όμως, όπως ορισμένα σκουλήκια, έλκονταν έντονα από το φως, πράγμα μάλλον δυσάρεστο για τη ναυπηγική βιομηχανία, καθώς μια μαζική εισροή τέτοιων ειδών (μικροοργανισμών, φυκών, ασπόνδυλων κ.α.) μπορεί να επιβραδύνει την κίνηση των σκαφών, ενώ είναι και δύσκολο να καθαρισθούν από τη στιγμή που προσκολλώνται στο κάτω μέρος ενός πλοίου ή μιας βάρκας.
Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι περίπου το ένα τέταρτο των παράκτιων περιοχών του πλανήτη εκτίθενται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο τεχνητό φωτισμό τα βράδια. Εκτός από τα λιμάνια και τις μαρίνες, υπάρχουν πολλές άλλες πηγές νυχτερινού φωτισμού (εξέδρες άντλησης πετρελαίου, ιχθυοκαλλιέργειες κ.α.) και βεβαίως κάθε κατοικημένη από ανθρώπους παράκτια περιοχή.
Tο επόμενο βήμα θα είναι να μελετηθεί, μήπως κάποιο συγκεκριμένο είδος τεχνητού φωτισμού δημιουργεί μικρότερα προβλήματα στα θαλάσσια οικοσυστήματα, ώστε στη συνέχεια να υιοθετηθεί ευρύτερα.