Άνοιξαν το συρτάρι και βρήκαν… δεινόσαυρο

Παρέμενε κλεισμένο σε ένα συρτάρι. Κι όμως έκρυβε μια σπουδαία επιστημονική ανακάλυψη. Καναδός παλαιοντολόγος ανακάλυψε ένα νέο είδος δεινοσαύρου εξετάζοντας ευρήματα του 1958. Κατά την αποστολή του 1958, ο επικεφαλής παλαιοντολόγος Wann Langston Jr ήταν απασχολημένος με τη μελέτη άλλων απολιθωμάτων, οπότε έκλεισε τα ευρήματα σε ένα συρτάρι στο Καναδικό Μουσείο της Φύσης στην Οτάβα, όπου και ξεχάστηκαν. Όμως, το 2003, στην προσπάθειά τους να εμπλουτίσουν τα αρχεία απολιθωμάτων της Κρητιδικής περιόδου οι επιστήμονες Michael Ryan, από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας του Κλήβελαντ και David Evans, από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, έπεσαν τυχαία πάνω στα ξεχασμένα ευρήματα.

Όπως διαπίστωσαν μετά από μελέτη, τα απολιθώματα ανήκουν σε ένα νέο είδος δεινοσαύρου, τον Xenoceratops foremostensis, μακρινό ξάδερφο του τρικεράτωπα. Πρόκειται για έναν γιγάντιο δεινόσαυρο βάρους δυο τόνων και μήκους έξι μέτρων, ο οποίος έζησε στη Γη πριν 80 εκατομμύρια χρόνια.

Ο Xenoceratops foremostensis πήρε το όνομά του από τα ιδιαίτερα κέρατα στο κεφάλι και το μέτωπό του. Δυο κέρατα εξέχουν από το μέτωπό του, δυο κέρατα ξεπηδούν πάνω από τα μάτια του, ενώ μια αγκαθωτή ασπίδα προστατεύει το κεφάλι και το σβέρκο του.

Εκτιμάται ότι ο δεινόσαυρος χρησιμοποιούσε τη γαμψή του μύτη, που έμοιαζε με ράμφος, για να κόβει με ευκολία φυτά και φτέρες στα δέλτα ποταμών, όπου αναζητούσε τροφή.

Η ανακάλυψη του Xenoceratops είναι η τελευταία από μια σειρά ανακαλύψεων των δυο παλαιοντολόγων στο πλαίσιο του ερευνητικού του προγράμματος για τους Δεινοσαύρους στη Νότια Αλμπέρτα του Καναδά.