Σκούτερ, μοτοποδήλατα και γενικά τα μικρά μηχανάκια με δίχρονους κινητήρες είναι ίσως βολικά για μετακινήσεις μέσα στην πόλη ωστόσο έχουν πολύ υψηλή παραγωγή ρύπων και μολύνουν την ατμόσφαιρα περισσότερο και από αυτοκίνητα και φορτηγά!
Η μελέτη δείχνει ότι τα μηχανάκια με το συγκεκριμένο τύπο κινητήρα εκπέμπουν ακόμη και χιλιάδες φορές περισσότερες οργανικές ρυπογόνες ουσίες (αερολύματα), που συμβάλλουν στη δημιουργία νέφους πάνω από τα μεγάλα αστικά συγκροτήματα.
Σε μερικές πόλεις του πλανήτη (π.χ. στη Μπανγκόνγκ της Ταϊλάνδης), η ρύπανση οφείλεται σε αυτά κατά τα δύο τρίτα σχεδόν (60%). Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα, το πρόβλημα είναι αισθητό στη Νότια Ευρώπη και γι' αυτό οι επιστήμονες συστήνουν τη σταδιακή απόσυρση των δίχρονων κινητήρων από την κυκλοφορία σε όλες τις νοτιοευρωπαϊκές πόλεις.
Μεταξύ των ρυπογόνων ουσιών από τις εξατμίσεις των σκούτερ περιλαμβάνονται οργανικά αερολύματα που αιωρούνται ως μικροσκοπικά σωματίδια, το καρκινογόνο αέριο βενζόλιο (που προστίθεται στη βενζίνη) και μια σειρά από άλλα τοξικά χημικά και αρωματικούς υδρογονάνθρακες. Οι τελευταίοι -μέσω χημικών αντιδράσεων στην ατμόσφαιρα- μπορούν να μετατραπούν και αυτοί σε δευτερογενή οργανικά αερολύματα (σωματίδια).
Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ακόμη και το να περιμένει κανείς πίσω από ένα ακίνητο μηχανάκι (π.χ. σε μια διασταύρωση), μπορεί να αποβεί επικίνδυνο για την υγεία του.
Τα δίχρονα σκούτερ είναι ρυπογόνα επειδή -αντίθετα με τις μεγαλύτερες μοτοσικλέτες που έχουν τετράχρονους κινητήρες- οι δίχρονοι κινητήρες τους είναι πολύ λιγότερο αποδοτικοί στην καύση του καυσίμου και των λαδιών που χρησιμοποιούν (ατελής καύση).
Οι ερευνητές εκτιμούν ότι αν μειωθεί ο αριθμός των δίχρονων σκούτερ στους δρόμους, θα βελτιωθεί σημαντικά η ποιότητα του αέρα στις μεγαλουπόλεις, παρόλο που λιγότερο από 1% των συνολικών καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση σήμερα χρησιμοποιείται από τα μηχανάκια.