Ακόμη και τα χαμηλά επίπεδα ρύπανσης του αέρα αυξάνουν τον κίνδυνο οι γυναίκες που εκτίθενται σε αυτά να γεννήσουν λιποβαρή μωρά (με βάρος κάτω από 2,5 κιλά μετά από 37 εβδομάδες κύησης), σύμφωνα με μια νέα μεγάλη ευρωπαϊκή έρευνα με τη συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων.
Ιδίως οι γυναίκες που ζουν σε περιοχές με αυξημένη κυκλοφορία οχημάτων και γενικά με πρόβλημα ρύπανσης του αέρα, κινδυνεύουν περισσότερο να γεννήσουν παιδιά με βάρος μικρότερο από το κανονικό. Το μικρό βάρος του μωρού, μεταξύ άλλων, έχει συσχετιστεί με αναπνευστικά προβλήματα στην παιδική ηλικία, καθώς και με άλλες ασθένειες κατά τα επόμενα χρόνια.
Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι για κάθε αύξηση 5 μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο αέρα των μικροσκοπικών σωματιδίων (από εξατμίσεις αυτοκινήτων, βιομηχανικούς ρύπους κ.α.), αυξάνεται κατά 18% ο κίνδυνος γέννησης λιποβαρούς μωρού. Μάλιστα, αυτός ο αυξημένος κίνδυνος ισχύει και για επίπεδα που θεωρούνται ασφαλείας στην ΕΕ, δηλαδή κάτω από το υπάρχον ετήσιο όριο ποιότητας του αέρα (25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο).
Ως μικρά σωματίδια (ΡΜ 2,5) θεωρούνται αυτά που έχουν διάμετρο κάτω από 2,5 μικρόμετρα (εκατομμυριοστά του μέτρου). Τα μέσα επίπεδα ρύπανσης στις ευρωπαϊκές χώρες της μελέτης κυμαίνονταν από περίπου 10 έως 30 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι αν τα επίπεδα των μικροσκοπικών αερομεταφερόμενων σωματιδίων μειώνονταν στα 10 μικρογραμμάρια (σύμφωνα με τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας), το 22% των γεννήσεων λιποβαρών θα μπορούσε να αποφευχθεί.
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι η ρύπανση του αέρα, εκτός από χαμηλότερο βάρος, οδηγεί στη γέννηση μωρών με μικρότερη περιφέρεια κεφαλιού, πράγμα που μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα στην ανάπτυξη του εγκεφάλου τους.
Από ελληνικής πλευράς, στην έρευνα συμμετείχαν ο καθηγητής Μανόλης Κογεβίνας της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας στην Αθήνα, ο καθηγητής Ευριπίδης Στεφάνου του Τμήματος Χημείας (και πρύτανης) του πανεπιστημίου Κρήτης και η Ευριδίκη Πατελάρου του Τομέα Κοινωνικής Ιατρικής του Τμήματος Ιατρικής του πανεπιστημίου Κρήτης.