Το αεροπλάνο έχει αναδειχθεί σύμφωνα με έρευνες ο πιο ασφαλής τρόπος να ταξιδέψει κανείς. Ωστόσο τόσο τα αεροσκάφη όσο και τα αεροδρόμια είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικά για το περιβάλλον.
Τα αεροπλάνα καίνε τόνους καυσίμων στην ατμόσφαιρα. Κάθε αεροδρόμιο καταναλώνει τόση ενέργεια όση μια μικρή πόλη.
Παράδειγμα το αεροδρόμιο Λεονάρντο Ντα Βίντσι στη Ρώμη είναι το πιο πολυσύχναστο στην Ιταλία και το έκτο σε κίνηση στην Ευρώπη. Άνοιξε στις αρχές της δεκαετίας του 1960. Εξυπηρετεί περίπου 40 εκατομμύρια επιβάτες σε ετήσια βάση και καταναλώνει τόση ενέργεια όση μια πόλη 50.000 οικογενειών.
"Οι εσωτερικοί χώροι του αεροδρομίου καλύπτουν πάνω από 300 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα. Χρησιμοποιούμε περίπου 100 χιλιάδες ηλεκτρικές συσκευές για φωτισμό. Ολοι αυτοί οι χώροι απαιτούν πολλή ενέργεια για να ρυθμίσουν τη θερμοκρασία του αέρα, για να δημιουργήσουν θέρμανση ή ψύξη σε μεγάλες ποσότητες", αναφέρει ο Στέφανο Ντοναρούμα, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας ADR.
Τα συστήματα εξαερισμού στα παλιά αεροδρόμια δεν είναι πολύ αποτελεσματικά. Η εξοικονόμηση ενέργειας για κλιματισμό χωρίς να επιβαρύνεται η άνεση των επιβατών, αποτελεί μια πρόκληση.
Ένα ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα όμως υπόσχεται λύσεις με τεχνολογίες αισθητήρων σύζευξης σε συνδυασμό με έξυπνο λογισμικό, ώστε να κάνουν τα παλιά συστήματα εξαερισμού εξυπνότερα και πιο αποδοτικά. Έτσι τα αεροδρόμια θα γίνουν πιο πράσινα.
Σε όλο το υπόγειο δίκτυο εξαερισμού, οι ερευνητές έχουν εγκαταστήσει αισθητήρες, οι οποίοι ανιχνεύουν αυτόματα διάφορα προβλήματα που προκαλούν σπατάλη ενέργειας – όπως η ταυτόχρονη θέρμανση και ψύξη ή οι μηχανικές βλάβες.
Ένα έξυπνο λογισμικό αναλύει συνεχώς τα δεδομένα. Αν εντοπιστεί κάποιο πρόβλημα, το λογισμικό ενημερώνει αμέσως τις ομάδες συντήρησης, έτσι ώστε η σπατάλη ενέργειας να μπορεί να σταματήσει όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς μια εξοικονόμηση της τάξεως του 20% είναι ένας εφικτός στόχος στο άμεσο μέλλον.
Με πληροφορίες από το euronews