Εκτός από την εξάτμιση του αυτοκινήτου και το κάπνισμα του οδηγού αυξάνει σε επικίνδυνα επίπεδα τη ρύπανση. Όπως έδειξε νέα έρευνα Βρετανών επιστημόνων από το πανεπιστήμιου του Αμπερντίν, το κάπνισμα στο αυτοκίνητο αυξάνει σημαντικά τα επίπεδα της ρύπανσης από λεπτά σωματίδια. Ενώ όπως βρέθηκε το ανοιχτό παράθυρο δεν αρκεί για να καταπολεμηθούν τα επικίνδυνα επίπεδα συγκέντρωσης σωματιδίων.
Για τις ανάγκες της έρευνας οι επιστήμονες μέτρησαν για τρείς ημέρες τις συγκεντρώσεις των λεπτών σωματιδίων σε αυτοκίνητα 17 οδηγών, οι 14 εκ των οποίων ήταν καπνιστές. Από τις 104 διαδρομές, με μέση διάρκεια τα 27 λεπτά, οι 63 ήταν χωρίς τσιγάρο.
Όπως διαπιστώθηκε, κατά τη διάρκεια των διαδρομών που οι οδηγοί κάπνιζαν, τα επίπεδα των λεπτών σωματιδίων έφταναν κατά μέσο όρο τα 85 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο. Αυτό το επίπεδο είναι σαφώς υψηλότερο από τα 25 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο που είναι το ανώτατο επιτρεπτό όριο σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ).
Κατά τη μέτρηση διαπιστώθηκε ότι ακόμα και όταν ο οδηγός άνοιγε το παράθυρο ή τον εξαερισμό για να φύγει ο καπνός, η σωματιδιακή ρύπανση συνέχιζε να υπερβαίνει τα ανώτατα όρια του ΠΟΥ.
Οι υψηλότερες συγκεντρώσεις λεπτών σωματιδίων στις διαδρομές με κάπνισμα έφταναν κατά μέσο όρο τα 385 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο, με αποκορύφωμα τα 880 μικρογραμμάρια. Αντιθέτως, τα επίπεδα σωματιδιακής ρύπανσης σε διαδρομές που οι οδηγοί δεν κάπνιζαν περιορίζονταν στα 7,4 μικρογραμμάρια ανά κυβικό μέτρο.
Τα λεπτά σωματίδια θεωρούνται εξαιρετικά επικίνδυνα γιατί κατακάθονται βαθιά στους πνεύμονες, προκαλώντας ερεθισμούς και χρόνιες μολύνσεις.