Ποιοι είναι οι πιο δημοφιλείς ευρωπαϊκοί σύλλογοι στις χώρες της Ασίας και με ποιους τρόπους προσπαθούν να επωφεληθούν από τη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου
Πριν από λίγες μέρες η Τότεναμ ταξίδεψε με όλα τα αστέρια της (τα οποία αναγκάστηκαν για το λόγο αυτό να... αναβάλουν τις διακοπές τους) στο Χονγκ Κονγκ για ένα φιλικό παιχνίδι με την νταμπλούχο της χώρας, Kitchee SC. Το τελικό 4-1 υπέρ των «Πετεινών» δεν είχε καμία σημασία: σημασία για την αγγλική ομάδα είχε μόνο η προβολή της στην Ασία, μία αγορά η οποία τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται ραγδαία, με αποτέλεσμα όλο και περισσότερες μεγάλες ποδοσφαιρικές ομάδες να ψάχνουν τρόπους να κερδίσουν οπαδούς στην Κίνα, την Ταϊλάνδη, τη Μαλαισία και άλλες ασιατικές χώρες.
Το δρόμο προς την ασιατική αγορά χάραξε πρώτη η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, που ήδη από το 1995 έχει... οργώσει τα γήπεδα της Μαλαισίας, της Ινδονησίας, της Κίνας και της Ιαπωνίας, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι μακράν η πιο δημοφιλής ξένη ποδοσφαιρική ομάδα στις περισσότερες χώρες της Ασίας, μεταξύ αυτών και στην Κίνα, σύμφωνα με μελέτη της Octagon. Άλλες δημοφιλείς αγγλικές ομάδες στην Ασία είναι η Λίβερπουλ, η Άρσεναλ και η Τσέλσι, ενώ μικρότερη απήχηση (για την ώρα τουλάχιστον) έχουν ομάδες όπως η Ρεάλ Μαδρίτης, η Μπαρτσελόνα και η Μπάγερν Μονάχου.
Όμως ειδικά η τελευταία, η Μπάγερν Μονάχου, φαίνεται πως πλέον βλέπει πιο σοβαρά την επέκτασή της στην Ασία, και πριν από δύο μήνες εγκαινίασε και επίσημα τα γραφεία της στη Σαγκάη της Κίνας, με στόχο να έρθει πιο κοντά στα εκατομμύρια Κινέζων φίλων της και να επεκτείνει την επιρροή της στη χώρα του 1 δισεκατομμυρίου και πλέον κατοίκων. Στο πλαίσιο αυτό, τον ερχόμενο Ιούλιο θα δώσει τέσσερα παιχνίδια σε διάστημα εννέα ημερών με κορυφαίες ποδοσφαιρικές ομάδες (Άρσεναλ, Τσέλσι, Μίλαν, Ίντερ) στην Κίνα και τη Σιγκαπούρη.
Μάλιστα, τα εγκαίνια των γραφείων της Μπάγερν Μονάχου στη Σαγκάη συνέπεσαν με τα εγκαίνια των γραφείων μίας άλλης γερμανικής ομάδας, της Βόλφσμπουργκ, στο Πεκίνο. Η σχετική δήλωση του general manager της ομάδας, Τόμας Ρέτγκερμαν, είναι ενδεικτική της σημασίας που κάθε σύγχρονη ποδοσφαιρική ομάδα αποδίδει στην κινεζική αγορά:
«Εν τέλει, είναι μία τόσο τεράστια αγορά, ώστε κάθε σύλλογος που ενδιαφέρεται να παίζει διεθνώς θα έπρεπε να είναι στην Κίνα, προκειμένου να φέρει αυτά τα δισεκατομμύρια ανθρώπων στο πλευρό τους και επίσης να βγάλουν κάποια λεφτά εκεί».
Πολλές είναι εξάλλου οι ομάδες που προσπαθούν να επεκταθούν στην ασιατική αγορά μέσω εμπορικών συμφωνιών με μεγάλες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτές τις χώρες: για παράδειγμα, η Τσέλσι συνεργάζεται με τη νοτιοκορεατική Samsung και η Έβερτον με την ταϊλανδέζικη ζυθοποιία Chang. Παράλληλα, οι ίδιες οι διοργανώτριες αρχές των μεγάλων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων αναζητούν επικερδείς συμφωνίες στην Κίνα, και ήδη η γερμανική Bundesliga έχει συμφωνήσει με την διαδικτυακή πλατφόρμα Baidu και η ισπανική La Liga με το κοινωνικό δίκτυο Weibo, με στόχο να αυξήσουν τη διείσδυσή τους στη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου.
Για τους περισσότερους φίλους του ποδοσφαίρου στην Ευρώπη, αυτό που συνέβη τον περασμένο χειμώνα με τις κινεζικές ομάδες να προσφέρουν εξωφρενικά ποσά για να αποκτήσουν κορυφαίους ποδοσφαιριστές, όπως ο Αργεντινός Κάρλος Τέβες και ο Βραζιλιάνος Όσκαρ, ήταν ένα σοκ. Όμως για τους ανθρώπους που γνωρίζουν την κινεζική αγορά ήταν κάτι που αργά ή γρήγορα θα συνέβαινε, καθώς ο πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, έχει θέσει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου στη χώρα και το ενδιαφέρον των Κινέζων για τη «στρογγυλή θεά» ολοένα και ενισχύεται, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά χρήματα στη συγκεκριμένη αγορά - και το να αρχίσουν οι κινεζικές ποδοσφαιρικές ομάδες να ξοδεύουν τρελά ποσά για να ενισχυθούν μεταγραφικά ήταν απλώς θέμα χρόνου.
Βέβαια, τώρα οι κινεζικές αρχές επιχειρούν να περιορίσουν αυτήν την τάση, θέτοντας οικονομικά «εμπόδια» στη δαπάνη εξωπραγματικών ποσών για μεταγραφές από το εξωτερικό, ώστε να αποτραπεί μία καταστροφική οικονομική «φούσκα», αλλά και να αναδειχθούν εγχώρια ταλέντα. Αυτό το τελευταίο σίγουρα ενδιαφέρει πολλές ευρωπαϊκές ποδοσφαιρικές ομάδες, που ήδη προσπαθούν να προσεγγίσουν την κινεζική αγορά μέσω συνεργασιών με κινεζικούς συλλόγους. Όπως η γερμανική Λεβερκούζεν, που έχει δεσμευθεί σε ένα σχέδιο για την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου στην περιφέρεια της Εσωτερικής Μογγολίας, ή η Κολωνία, που συνεργάζεται με τη Liaoning FC.
Πεδίον δόξης λαμπρόν για αυτούς που είναι αποφασισμένοι να κάνουν τα πάντα για να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η ταχύτατα αναπτυσσόμενη κινεζική αγορά...