Πώς σκηνοθετήθηκαν οι χώρες – γουρούνια

Μετράει μια φωτογραφία για να δείξεις την άποψή σου σε ένα θέμα; Όσοι βρίσκονται πίσω από τη δημιουργία κάθε δημοσιογραφικού θέματος, διαβάζοντας αυτές τις αράδες, θα απαντήσουν αναφανδόν ναι.

Αυτό φαίνεται ότι έκανε και ο Economist, καθώς είχε μια... λατρεία προς εγκαταλελειμμένες, σκονισμένες αρχαιότητες και παλιά παρατημένα, σχεδόν απαρχαιωμένα και προπάντων σκονισμένα γραφεία, όταν μιλά για τα PIGS, τις χώρες δηλαδή της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Ιταλίας και της Ελλάδας.

Τον παραπάνω ισχυρισμό κλήθηκε αυτοβούλως να ενισχύσει με φωτογραφικό υλικό ο φωτογράφος Κάρλος Σποττόρνο, ο οποίος θέλησε να σατιρίσει και την επιλογή φωτογραφιών του Economist.

Ο 42χρονος Ιταλός φωτογράφος γεννήθηκε στη Βουδαπέστη και σχολείται με την προσωπική καλλιτεχνική φωτογραφία, οπότε γίνεται αμέσως κατανοητός ο λόγος και το ερέθισμα που του κίνησε την περιέργεια.

Ο Σποττόρνο κάνει λογοπαίγνιο με το όνομα του βρετανικού περιοδικού και εκτιμώντας το κοινό του, λογίζοντας μάλιστα και τον εαυτό του ως ένα από τα "θύματα" υποστηρίζει: "Αυτός είναι ο τρόπος που οι οικονομολόγοι μας βλέπουν".

Θεωρεί, επίσης, ότι η μείωση της σημασίας των οικονομικών στερεοτύπων δεν είναι τόσο μεγάλη όσο νομίζουμε και η υπερβολική χλιδή που έφερε η αστική ανάπτυξη και ανάπλαση τα χρόνια της άνθησης είναι κάτι που έχει αποκρυφεί μέσα στην παρουσίαση της τωρινής οικονομικής κατάστασης των χωρών του ευρωπαϊκού Νότου.

Πάντως, οι φωτογραφίες που παρουσίασε ο Κάρλος Σποττόρνο είναι, αν μη τι άλλο, ενδεικτικές της μεροληψίας των φωτογραφικών επιλογών στα εκάστοτε δημοσιεύματα: