Μαχαίρι στις δαπάνες των Νομικών Προσώπων Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014-2017 το οποίο θα καταρτισθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου μαζί με το προσχέδιο του Προϋπολογισμού έτους 2014. Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θα βασισθεί πάνω σε ένα "αισιόδοξο" μακροοικονομικό σενάριο το οποίο προβλέπει πως η ελληνική οικονομία θα αναπτυχθεί με ρυθμό 0,6% το 2014, κατά 2,9% το 2015, 3,7% το 2016 και 3,5% το 2017.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας ζήτησε από υπουργεία και φορείς να αποστείλουν στη Διεύθυνση Προγραμματισμού, Δημοσιονομικών Στοιχείων και Μεθοδολογίας του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους έως τις 31 Ιουλίου 2013 τις προβλέψεις των δημοσιονομικών προοπτικών και αναλυτικές προβλέψεις εσόδων-εξόδων, αλλά και εκτιμήσεις για τις αποχωρήσεις - προσλήψεις προσωπικού για το 2014, αλλά και για τα τρία επόμενα έτη (2015-2017), θέτοντας ωστόσο δεσμευτικές οροφές δαπανών. Το 2014 οι δαπάνες των υπουργείων τοποθετούνται στα 55,7 δισ. ευρώ, το 2015 στα 55,3 δισ. ευρώ, το 2016 στα 54,6 δισ. ευρώ και το 2017 στα 55,04 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση οι προβλέψεις του Προϋπολογισμού 2014, θα πρέπει να είναι απόλυτα ταυτόσημες με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014-2017. Το δε σενάριο βάσης που θα εκπονήσουν οι φορείς θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό, μελετημένο και συνεπές, και να αποτυπώνει τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την περίοδο. Όπως ξεκαθαρίζει η απόφαση του κ. Σταϊκούρα οι δημοσιονομικές επιδόσεις οι οποίες θα περιγράφονται στο σενάριο βάσης που θα υποβάλουν θα εφαρμοστούν απαρέγκλιτα. "Ουδεμία απόκλιση θα μπορεί να γίνει αποδεκτή μετά την υποβολή του βασικού σεναρίου", ξεκαθαρίζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών.
Μαχαίρι στα νομικά πρόσωπα
"Καινοτομία" του νέου Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2014-2017 είναι ότι τα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ θα παρακολουθούνται πλέον σε εξατομικευμένη βάση και οι προβλέψεις για τους προϋπολογισμούς τους θα γίνουν με τη χρήση "ενδεικτικών βαρυτήτων δαπανών". Αυτό γίνεται διότι μέχρι σήμερα η οριζόντια άθροιση των ετήσιων προβλέψεων δαπανών όλων των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, που εποπτεύονται από διαφορετικά υπουργεία, υπερβαίνει κατά πολύ τις αντίστοιχες προβλέψεις του ενοποιημένου προϋπολογισμού των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ. Δεδομένου ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν έχει επαρκή και αντικειμενική εκτίμηση των πραγματικών λειτουργικών αναγκών των ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ, αποφασίστηκε να μην τεθούν οροφές βάσει εξατομικευμένων βαρυτήτων για κάθε νομικό πρόσωπο, αλλά σε επίπεδο εποπτεύοντος υπουργείου, αφήνοντας στο υπουργείο τη διακριτική ευχέρεια να κατανείμει τη συνολική οροφή που του αναλογεί στους εποπτευόμενους φορείς του. Αυτή θα είναι η ανώτατη οροφή δαπανών που θα έχουν στο σύνολο τους τα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ του συγκεκριμένου υπουργείου για το 2014 και εφεξής.
Το εκάστοτε υπουργείο θα κάνει την εσωτερική κατανομή της ετήσιας δαπάνης ανά νομικό πρόσωπο που εποπτεύει και θα ζητά την κατάρτιση των προϋπολογισμών από τα νομικά πρόσωπα, σύμφωνα με αυτή την κατανομή. βάσει της επιμερισμένης αυτής δαπάνης, τα ΝΠΔΔ και ΝΠΙΔ θα προχωρήσουν, σε ατομικό επίπεδο, στην κατάρτιση των προβλέψεων εσόδων - εξόδων για το διάστημα 2014-2017. Το 2014 οι δαπάνες των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου εκτιμώνται στα 1,59 δισ. ευρώ, το 2015 και το 2016 στα 1,53 δισ. ευρώ και το 2017 στα 1,5 δισ. ευρώ. Το 2014 τα έσοδα των νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου εκτιμώνται στα 2,1 δισ. ευρώ, το 2015 στα 2,16 δισ. ευρώ, το 2016 στα 2,2 δισ. ευρώ και το 2017 στα 2,23 δισ. ευρώ.