Από πειραγμένες αντλίες και νοθεία καυσίμων μαστίζεται η ελληνική αγορά. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, Γιάννης Ψυχογιός και ο αντιπρόεδρος, Γιάννης Αληγιζάκης, στη διάρκεια συνάντησης με τους δημοσιογράφους την Τρίτη 28 Μαΐου, τόνισαν αφενός το κλείσιμο της τρύπας της λαθραίας διακίνησης πετρελαίου θέρμανσης λόγω της εξίσωσης των ειδικών φόρων κατανάλωσης, επισήμαναν αφετέρου τις ανοιχτές πληγές της παραοικονομίας του "μαύρου χρυσού".
Νόμιμες εταιρείες και οδηγοί οχημάτων πλήττονται από διάφορους παράγοντες που... μολύνουν την εγχώρια αγορά καυσίμων. Όπως, άλλωστε, γίνει φανερό με έρευνα του Δεκεμβρίου 2012 του news.gr, στο χώρο έχει στηθεί "χορός" δισεκατομμυρίων με τα νοθευμένα λαθραία καύσιμα.
Το κυριότερο σχετικό φαινόμενο, το οποίο εσχάτως σημειώνει έξαρση, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Έθνος", είναι οι "παρεμβάσεις" στη λειτουργία των ανλτιών με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς ή στο λογισμικό τους με σκοπό την εξαπάτηση των καταναλωτών.
Επιτήδειοι πρατηριούχοι, με εκτιμήσεις να τους θέλουν να φτάνουν μέχρι και τους 600, πειράζοντας τις αντλίες βενζίνης, κερδοσκοπούν σε βάρος των οδηγών.
Φτάνουν να κλέβουν σε ποσοστό 3,5% έως και 7% στο λίτρο. Με παρεμβάσεις στο λογισμικό των αντλιών, παλιότερα με ειδικά τσιπ και καλωδιώσεις, καταφέρνουν να κερδίζουν ακόμη και 12 λεπτά το λίτρο. Ο οδηγός νομίζει ότι γεμίζει το ρεζερβουάρ του οχήματός του με την ποσότητα που ζήτησε και πλήρωσε, ωστόσο στο τέλος βρίσκεται ζημιωμένος.
Τα κέρδη για τους επιτήδειους είναι τεράστια. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως ένας πρατηριούχος που εφαρμόζει αυτήν την πρακτική και πουλά 150.000 λίτρα τον μήνα, βάζει στην "τσέπη" του 18.000 ευρώ μαύρα και αφορολόγητα. Ο ΣΕΕΠΕ ζητά αυστηρότερες κυρώσεις, όπως αφαίρεση άδειας λειτουργίας των πρατηρίων που αποδεικνύεται ότι προβαίνουν σε τέτοιες παράνομες πρακτικές και εντατικοποίηση των ελέγχων.
Άλλη μάστιγα του χώρου αποτελεί η νοθεία της βενζίνης με άλλες ουσίες.
Το τελευταίο διάστημα, όπως καταγγέλλει ο ΣΕΕΠΕ, παρατηρείται έξαρση λαθρεμπορίας στα πρατήρια υγρών καυσίμων με την προσθήκη στη βενζίνη και άλλων ουσιών, όπως μεθανόλη, τολουόλη, διαλύτες και χρησιμοποιημένα ορυκτέλαια.
Η μεθανόλη εισάγεται ατελώς και χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία και στην παραγωγή βιοντίζελ. Κι εδώ το κέρδος των επιτήδειων είναι προφανές.
Εικονικές εξαγωγές καυσίμων, παράνομα εμφιαλωτήρια υγραερίου και "τρύπες" στη νομοθεσία για την πάταξη του λαθρεμπορίου. καθώς και η τραγική έλλειψη ρευστότητας, απειλούν με λουκέτα 2.500 βενζινάδικα και εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Σύμφωνα με τα στελέχη του ΣΕΕΠΕ, ορισμένοι έμποροι προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα από εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους σε γειτονικές χώρες. Φορτώνουν βυτιοφόρα ή δεξαμενόπλοια με προορισμό το εξωτερικό, αλλά στη συνέχεια φροντίζουν ώστε να σφραγίζονται τα διάφορα παραστατικά στα τελωνεία, χωρίς να γίνει πραγματική εξαγωγή των καυσίμων. Στη συνέχεια οι λαθρέμποροι διαθέτουν τα αφορολόγητα καύσιμα παράνομα εντός της επικράτειας, καρπούμενοι φόρους και δασμούς. Ο ΣΕΕΠΕ προτείνει την παρακολούθηση και τον έλεγχο με ηλεκτρονική διαδικασία.
Τα παράνομα εμφιαλωτήρια υγραερίου αποτελούν ακόμη έναν παράγοντα που δρα ενάντια στο συμφέρον των καταναλωτών καυσίμων, αλλά και όλων των νόμιμων εταιρειών.
Συγκεκριμένα, πρατήρια χωρίς άδειες και τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφαλείας δέχονται από καταναλωτές κενές φιάλες που ανήκουν σε εταιρείες εμπορίας και τις γεμίζουν με υγραέριο αλλά και με προϊόν άγνωστη προέλευσης. Επιπλέον, εκτεταμένη είναι και η χύμα διακίνηση υγραερίου.
Στελέχη των εταιρειών καταγγέλλουν και κενά στη νομοθεσία, όπως για παράδειγμα η μη υποχρέωση της εγκατάστασης συστημάτων εισροών - εκροών καυσίμων στις δεξαμενές των μεταπωλητών πετρελαίου θέρμανσης, ενώ καθυστερεί και η έκδοση απόφασης για τη σήμανση βυτιοφόρων και πλωτών εφοδιαστικών μέσων. Τα προβλήματα αυτά, σε συνδυασμό με την έλλειψη ρευστότητας προκαλούν τεράστιο πρόβλημα επιβίωσης στους νόμιμους επιχειρηματίες του κλάδου. Οι εταιρείες εμπορίας επίσης ζητούν να μην προκαταβάλουν τους φόρους για την αγορά των καυσίμων.
Η δραματική πτώση των πωλήσεων του πετρελαίου θέρμανσης, που το πρώτο τετράμηνο του έτους ήταν 70% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα και το 2012 ήταν 33% έναντι του 2011, ωθεί τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών να ζητήσουν τη διεύρυνση των δικαιούχων του επιδόματος. Ο ΣΕΕΠΕ καλεί το υπουργείο Οικονομικών να αυξήσει κατά 50% τα σημερινά εισοδηματικά κριτήρια, αλλά και να αναπροσαρμοστεί ο υπολογισμός της επιδοτούμενης ποσότητας στις πραγματικές καταναλώσεις. Ο Σύνδεσμος τονίζει ότι το μέτρο της εξίσωσης των φόρων έχει καθαρά ως στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου και όχι την είσπραξη φόρων. Συνεπώς, η διεύρυνση των δικαιούχων θα ανακούφιζε τους καταναλωτές.