Θετικά αποτίμησε σήμερα την πρόοδο του ελληνικού προγράμματος στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην τρόικα, στα πλαίσια ειδικής ενημέρωσης Τύπου στις Βρυξέλλες. Ωστόσο, αναφέρθηκε σε καθυστερήσεις που καταγράφει το ελληνικό πρόγραμμα σε συγκεκριμένους τομείς και άφησε να εννοηθεί πως οι σημαντικές αποφάσεις έχουν μετατεθεί για το φθινόπωρο, κάτι που προκύπτει και από την έκθεση της τρόικας.
Παρουσιάζοντας τη δεύτερη έκθεση αξιολόγησης του δεύτερου ελληνικού προγράμματος οικονομικής πολιτικής (The Second Economic Adjustment Programme for Greece Second Review), τόνισε πως η Ελλάδα συνεχίζει να σημειώνει πρόοδο, η κατάσταση στα δημόσια οικονομικά είναι σταθερά βελτιούμενη, η ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα έχει φτάσει σε προχωρημένο στάδιο, ενώ προχωρούν και σημαντικές διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις. "Πρώτη φορά στα χρόνια μνημονίου κυβέρνηση τα πάει καλύτερα από τους στόχους", ανέφερε το ίδιο στέλεχος.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι οικονομικές προοπτικές της Ελλάδας είναι σε μεγάλο βαθμό αμετάβλητες από την προηγούμενη αναθεώρηση (Δεκέμβριος) και η επιστροφή στην ανάπτυξη αναμένεται σταδιακά από το 2014. Εφέτος αναμένεται συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 4,2% και του χρόνου αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6%.
Η ΕΕ κάνει θετική αναφορά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και στον περιορισμό του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, σημειώνει ωστόσο πως η αναπροσαρμογή των τιμών εξακολουθεί να είναι ανεπαρκής, κάτι που σημαίνει πως χρειάζεται ενίσχυση του ανταγωνισμού και περαιτέρω απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών.
Όπως τονίζει, ο στόχος του Μνημονίου για μείωση του ονομαστικού μοναδιαίου κόστους εργασίας κατά 15% κατά την περίοδο 2012-2014 κατά πάσα πιθανότητα θα επιτευχθεί, με αποτέλεσμα την επιστροφή της Ελλάδας στα επίπεδα ανταγωνιστικότητας του 1995 (σε σχέση με τη ζώνη του ευρώ). Ωστόσο, ο εναρμονισμένος πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί κατά 0,8% το 2013 και κατά 0,4% το 2014, κινούμενος αρκετά κάτω από το μέσο όρο της Ευρωζώνης μέχρι το 2016. Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών αναμένεται να βελτιωθεί αισθητά από το -11,7% του ΑΕΠ το 2011, στο -1,7% του ΑΕΠ μέχρι το 2014.
Στην έκθεση τονίζεται ότι οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα της Γενικής Κυβέρνησης θα πρέπει να παραμείνουν τουλάχιστον στο 0% του ΑΕΠ το 2013, 1,5% του ΑΕΠ το 2014, 3% του ΑΕΠ το 2015 και 4,5% του ΑΕΠ το 2016. Αναφέρεται δε πως οι δημοσιονομικές προοπτικές μετά το 2014 παραμένουν αβέβαιες και εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την πρόοδο στην ενίσχυση των φορολογικών εσόδων και των ασφαλιστικών εισφορών. Για το λόγο αυτό υπογραμμίζεται πως θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα 1,7% του ΑΕΠ το 2015, τα οποία θα ανέλθουν στο 2,1% του ΑΕΠ το 2016. Να σημειωθεί πως το μέγεθος αυτό έχει αναθεωρηθεί σε σχέση με στοιχεία που έδωσε στις αρχές της εβδομάδας στη δημοσιότητα η ΕΕ και αναφέρονταν σε μέτρα 1,8% του ΑΕΠ το 2015, τα οποία θα ανέρχονταν στο 2,2% του ΑΕΠ το 2016.
Ακόμη, σημειώνεται πως τα μέτρα για τη “γεφύρωση του χάσματος” το διάστημα 2015-16 θα πρέπει να ληφθούν το φθινόπωρο, στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων για τον προϋπολογισμό 2014. “Εκείνη την εποχή, τα νέα μακροοικονομικά στοιχεία θα παρέχουν πληρέστερες πληροφορίες σχετικά με το ακριβές μέγεθος του δημοσιονομικού κενού”, αναφέρει η έκθεση αξιολόγησης.
Στην έκθεση υπογραμμίζεται πως το δημοσιονομικό κενό θα μπορούσε να κλείσει με στρατηγικές για τη βελτίωση των εσόδων, από τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης μέσω της περαιτέρω μείωσης των απαλλαγών και εκπτώσεων, με επέκταση μέτρων που θα έχουν λήξει το 2015 και με στοχευμένες περικοπές στις δαπάνες. Όπως αναφέρεται, υπάρχουν επίσης δυνατότητες υποστήριξης της ανάπτυξης μέσω δημόσιων επενδύσεων.
“Οι αρχές θα προσδιορίσουν συγκεκριμένα σχέδια για το 2015 το αργότερο έως το τέλος Αυγούστου 2013, όταν θα διαμορφωθεί ένα λεπτομερές πρόγραμμα δημοσιονομικών πολιτικών για το 2014-2015, το οποίο θα οδηγεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 3% μέχρι το 2015”, αναφέρεται στην έκθεση.
Αναφορικά με την εκταμίευση της δόσης των 3,3 δισ. ευρώ, στην έκθεση σημειώνεται πως θα γίνει τον Ιούνιο του 2013, ύστερα από την επίτευξη των εξής ενδιάμεσων στόχων :
- Την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, βάσει των συστάσεων που έχει διατυπώσει η ΡΑΕ.
- Την ενεργοποίηση της ρύθμισης για την αποπληρωμή των μη εξυπηρετούμενων δανείων των νοικοκυριών και την τροποποίηση του Νόμου Κατσέλη.
- Το διορισμό Εθνικού Συντονιστή για την καταπολέμηση της διαφθοράς.