Ανθεκτικός στην ύφεση εμφανίστηκε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ το 2011, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Hellastat ΑΕ.
Παρά τη πτωτική τάση της κατανάλωσης στα σούπερ μάρκετ λόγω της οικονομικής κρίσης και του περιορισμένου εισοδήματος των καταναλωτών, η αξία της αγοράς εμφάνισε ήπια άνοδο της τάξης του 2,8% το 2011. Το γεγονός αυτό οφείλεται, σύμφωνα με την Hellastat, κυρίως στην ανάπτυξη των δικτύων των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες εκμεταλλεύθηκαν το κενό που άφησαν οι εταιρείες που αποχώρησαν (ΑΤΛΑΝΤΙΚ και ALDI), ενώ ενίσχυσαν περαιτέρω τη θέση τους έναντι των μικρών ανεξάρτητων σημείων πώλησης.
Η ανθεκτικότητα του τομέα των σούπερ μάρκετ αντανακλάται και στον αντίστοιχο δείκτη όγκου της ΕΛΣΤΑΤ για το 2011, ο οποίος κατέγραψε πτώση 3,5%, σε αντίθεση με το σύνολο του λιανικού εμπορίου του οποίου η αντίστοιχη μείωση διαμορφώθηκε σε 10,2%. Επίσης, τους πρώτους 10 μήνες του 2012 ο εν λόγω δείκτης μειώθηκε περαιτέρω κατά 7,7%, έναντι 12,2% στο σύνολο του εμπορίου.
Σημαντικότερη εξέλιξη για την αγορά κατά το 2012 στάθηκε έξοδος του γαλλικού Ομίλου Carrefour ενώ η Μαρινόπουλος ΑΕ ανέλαβε αρμοδιότητες master franchise τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην περιοχή των Βαλκανίων. Οι εταιρείες του κλάδου αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως μειωμένη ρευστότητα, αυξημένους συντελεστές ΦΠΑ σε τρόφιμα και αναψυκτικά και υψηλά κόστη για την ανάπτυξη των δικτύων τους. Τέλος, οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ (super market) δέχονται σημαντικές ανταγωνιστικές πιέσεις από τις εκπτωτικές αλυσίδες (discount) λόγω της χαμηλότερης τιμολόγησης.
Στη μελέτη της Hellastat αναλύονται οι οικονομικές καταστάσεις 132 επιχειρήσεων. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των σούπερ μάρκετ του δείγματος το 2011 αυξήθηκε κατά 2,8%, στα 10,28 δισ. ευρώ. Τα συνολικά κέρδη προ τόκων φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) κατέγραψαν μείωση κατά 22,5%, στα 197 εκατ. ευρώ ενώ το δείγμα εμφάνισε για πρώτη φορά προ φόρων ζημιές 190 εκατ. ευρώ από κέρδη 27 εκατ. ευρώ το 2010. Η μέση υποχώρηση κέρδη προ φόρων (ΚΠΦ) ανά εταιρεία σχηματίστηκε σε -26,7% έναντι του συνόλου της ελληνικής οικονομίας (-15,4%).
Λόγω του τιμολογιακού ανταγωνισμού, το περιθώριο μικτών κερδών υποχώρησε κατά 1 μονάδα σε 19,3%, συμπαρασύροντας –σε συνδυασμό με την αύξηση των εξόδων διάθεσης – τα περιθώρια κερδών προ φόρων και αποσβέσεων (ΚΠΤΦΑ) και τα κέρδη προ φόρων (ΚΠΦ) σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα (2,9% και 0,3% αντίστοιχα).