Απαγορεύεται ρητά η επέμβαση, μετατροπή ή καθ' οιονδήποτε άλλο τρόπο αλλοίωση των τιμών των ογκομετρικών πινάκων των δεξαμενών των πρατηρίων υγρών καύσιμων, σύμφωνα με εγκύκλιο για την Εγκατάσταση Συστημάτων Εισροών-Εκροών που αφορά στη “Διασφάλιση Χρήσης Ογκομετρικών Πινάκων στις Δεξαμενές Πρατηρίων”.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην εγκύκλιο που υπογράφει η διευθύντρια του υπουργείου Ανάπτυξης κ. Μαρία Σχοινά, σε όσα συστήματα προβλέπεται και είναι ενεργή η επιλογή της αυτόματης βαθμονόμησης (auto calibration), αυτή παύει οριστικά να χρησιμοποιείται, δεδομένου ότι αλλοιώνει τις αρχικές τιμές της ογκομέτρησης, καθιστώντας την έτσι άκυρη, όπως και τα αποτελέσματα των μετρήσεων του συστήματος.
Η ίδια εγκύκλιος αναφέρει πως η οριστικοποίηση της παύσης της επιλογής αυτής, θα πρέπει να μπορεί να αποδεικνύεται σε ενδεχόμενο επιτόπιο έλεγχο και υποχρεωτικά να δηλώνεται στην υπεύθυνη δήλωση του εγκαταστάτη του συστήματος.
Εξάλλου, μελέτη των Ζαχαρία Μπραγουδάκη και Δημήτρη Σιδέρη που περιλαμβάνεται στο 37ο τεύχος του Οικονομικού Δελτίου της Τράπεζας της Ελλάδος αναφέρεται στην προσαρμογή της λιανικής τιμής της βενζίνης στις μεταβολές της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, εστιάζοντας στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς καυσίμων.
Στην παρούσα εργασία ελέγχεται αν υπάρχει ασυμμετρία στις προσαρμογές της εγχώριας τιμής της βενζίνης στις μεταβολές της διεθνούς τιμής του πετρελαίου κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2005 - Ιουλίου 2012. Στην ανάλυση χρησιμοποιείται όλο το διαθέσιμο δείγμα παρατηρήσεων, που περιλαμβάνει και την περίοδο της πρόσφατης κρίσης και εφαρμόζεται η οικονομετρική τεχνική που προτείνεται στη διεθνή βιβλιογραφία ως η πλέον αξιόπιστη για έλεγχο ασυμμετριών.
Η ανάλυση δείχνει ότι η προσαρμογή των εγχώριων λιανικών τιμών της βενζίνης είναι ασύμμετρη. Το εύρημα αυτό πιθανώς καταδεικνύει την επιχειρηματική στρατηγική που ακολουθούν οι πωλητές της βενζίνης, με στόχο να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους: καθυστερούν να μειώσουν τις λιανικές τιμές της βενζίνης όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει, ενώ αντίθετα σπεύδουν να τις αυξήσουν όταν αυτή ανεβαίνει.
Συνάγεται έτσι ότι η προσφορά της βενζίνης ενδεχομένως χαρακτηρίζεται από συμπράξεις, οι οποίες ευνοούνται από την έλλειψη ανταγωνιστικών συνθηκών στην αγορά καυσίμων.