Η ανάλυση των φαινομένων που προκαλούν την κρίση από την πρύτανη του Πανεπιστημίου της Ευρώπης
Για το φαινόμενο της κρίσης και πώς αυτή εκδηλώνεται, κάνοντας λόγο για παρακμή, μίλησε η πρύτανης του Πανεπιστημίου της Ευρώπης και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού και Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών, Ελένη Αρβελέρ, μιλώντας στο πλαίσιο του Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών.
Αποστολή στους Δελφούς: Γιώργος Λαμπίρης
Η πρύτανης αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στα αίτια της κρίσης, ενώ στάθηκε στα αποτελέσματά της που είναι ο εκφυλισμός των ηθών, η χυδαιότητα των κινήσεων και στάθηκε στο πρόβλημα που προκαλούν οι «βάρβαροι», οι οποίοι όπως είπε «βρίσκονται εντός των τειχών».
«H κρίση εκδηλώνεται ως εκφυλισμός των ηθών, συρρίκνωση του στοχασμού, αδιέξοδος οργή και ως χυδαιότητα κινήσεων λόγων και στάσεων. Αυτή η παρακμή ακριβώς, η οποία είναι αποκύημα της οικονομικής κρίσης, δείχνει ότι οι βάρβαροι είναι ντόπιοι και εντός των τειχών. Αυτοί οι βάρβαροι είναι πρόβλημα και όχι μια κάποια λύση, όπως θα έλεγε ο Καβάφης», σημείωσε η κυρία Αρβελέρ.
Η παγκοσμιοποίηση
«Ποια η αιτία και ποιος ο λόγος που έγιναν έτσι τα πράγματα;», αναρωτήθηκε μεταξύ άλλων η κυρία Αρβελέρ.
Και πρόσθεσε: «Όλοι λίγο πολύ ενοχοποίησαν την παγκοσμιότητα. Παγκοσμιότητα των αγορών, χωρίς κανόνες και χωρίς ηθική. Η πρώτη παγκοσμιοποίηση ήταν αυτή της Ρώμης με κυρίαρχο το Θεό».
«Οι επιδέξιοι της παγκοσμιοποίησης πωλούν άμμο και στη Σαχάρα»
«Η σημερινή παγκοσμιοποίηση είναι αυτή των αγορών που κάνει τους επιδέξιους να πουλήσουν άμμο ως και στη Σαχάρα. Αυτή η παγκοσμιοποίηση δημιουργεί αίσθημα ανασφάλειας. Η απέραντη παγκοσμιοποίηση κάνει τον άνθρωπο και τον πολίτη να πέφτει στην αβεβαιότητα και να αναζητά λύση στην συνωμοσιολογία», συμπλήρωσε.
«Όσον αφορά το ατομικό ζήτημα γινόμαστε έρμαια του ατομικισμού και του ναρκισσισμού. Δεν περιμένετε μόνο από ‘μένα να κάνω διαπιστώσεις που τις διαβάζετε σε οποιεσδήποτε εφημερίδες βέβαια…», συμπλήρωσε.
«Παιδεία, παιδεία και πάλι παιδεία»
«Για να βγούμε από την παρακμή σε μία εικονοκρατική εποχή, όπου η εικόνα δεν μπορεί να κάνει τη διάκριση μεταξύ προσώπου και προσωπείου, όπου η εκμηχανοποίηση έχει γίνει τεράστια και έχει κατακτήσει κάθε πτυχή της καθημερινότητάς μας, είναι δύσκολο να πούμε ποιο είναι το αντίδοτο. Θα πω κάτι που δεν κομίζει γλαύκας στην Αθήνα, ούτε μαγνήτη στο Λίβερπουλ. Το αντίδοτο είναι παιδεία και πάλι παιδεία και πάλι παιδεία. Και πρέπει να κάνουμε το διαχωρισμό μεταξύ παιδείας και εκπαίδευσης. Τα σχολεία δεν είναι επιφορτισμένα ως φορείς εκπαίδευσης, να απαντήσουν στις ελλείψεις των οικογενειών», σημείωσε.