Ο υπουργός Οικονομικών αναγκάστηκε να βάλει την υπογραφή του σε μια επιστολή 2+2 δεσμεύσεων
Την Παραμονή Χριστουγέννων λύθηκε τελικά η «παρεξήγηση» μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών με αφορμή το κοινωνικό μέρισμα που οδήγησε σε σκληρή αντίδραση των θεσμών με μπλοκάρισμα των βραχυπρόθεσμων μέτρων για το χρέος.
Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος αναγκάστηκε να βάλει την υπογραφή του σε μια επιστολή 2+2 δεσμεύσεων, μέσω των οποίων καθίσταται απολύτως σαφές ότι η ελληνική κυβέρνηση δεν πρόκειται να επαναλάβει το ατόπημα -κατά την άποψη των δανειστών- της διανομής της όποιας μελλοντικής υπέρβασης του πρωτογενούς πλεονάσματος με τα δικά της μέτρα και σταθμά.
Το κουβάρι άρχισε να ξεμπλέκεται δύο ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα. Το οικονομικό επιτελείο σε στενή διαβούλευση με τους εκπροσώπους των δανειστών συνέταξε επιστολή, μέσω της οποίας η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται σε τέσσερα σημεία, όπως αναφέρουν «Τα ΝΕΑ».
Τα πρώτα δύο θα μπορούσε να θεωρηθούν σχεδόν ανώδυνα, υπό την έννοια ότι εξαρχής η κυβέρνησης είχε ανακοινώσει πως το βοήθημα στους χαμηλοσυνταξιούχους συνιστά εφάπαξ παροχή και η αναστολή της αύξησης του ΦΠΑ στα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου έχει ισχύ ενός έτους. Αυτές οι διαβεβαιώσεις όμως τώρα παρέχονται και εγγράφως στους δανειστές.
Τα δύο επόμενα σημεία θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι συνιστούν νίκη των δανειστών και της ομάδας Σόιμπλε, καθώς η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται:
1. Σε περίπτωση κατά την οποία το 2016 το πρωτογενές πλεόνασμα υπολείπεται του στόχου 0,5% του ΑΕΠ, τότε αυτόματα ενεργοποιείται ο κόφτης όχι γενικά και αόριστα με περικοπές δαπανών, αλλά με μειώσεις συντάξεων. Επομένως, αν κριθεί από τη Eurostat τον Απρίλιο ότι οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις δεν ικανοποιήθηκαν, τότε η κυβέρνηση θα αναγκαστεί επί της ουσίας να πάρει πίσω μέρος του χριστουγεννιάτικου μποναμά στους χαμηλοσυνταξιούχους.
Κατά την εκτίμηση του υπουργού Οικονομικών, αυτό το ενδεχόμενο είναι εξαιρετικά απίθανο, ιδίως εφόσον κατά το εντεκάμηνο Ιανουάριος - Νοέμβριος τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού δείχνουν πρωτογενές αποτέλεσμα 7,5 δισ. ευρώ. Οι πλέον καχύποπτοι υπενθυμίζουν ότι οι αρχικές εκτιμήσεις για το 2015 αφορούσαν πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, το οποίο μετά τις μετρήσεις της Eurostat προσγειώθηκε σε 0,2% του ΑΕΠ.
2. Αν υπάρξει στο μέλλον υπεραπόδοση πλεονάσματος αυτή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά το δοκούν από την ελληνική κυβέρνηση, αλλά κατόπιν συμφωνίας με τους θεσμούς, μόνο «σε στοχευμένα μέτρα για την ενδυνάμωση της κοινωνικής προστασίας και/ή για τη μείωση των φορολογικών βαρών, για τη δημιουργία μαξιλαριού ρευστότητας ή/και για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών».
Πρακτικά λοιπόν τα πεδία μελλοντικής πιθανής διανομής της υπέρβασης πρωτογενούς πλεονάσματος είναι προκαθορισμένα και εφόσον υπάρχει η σύμφωνη γνώμη των δανειστών.