Τις διαφωνίες του για το χρέος και τα πρωτογενή πλεονάσματα επαναλαμβάνει το Ταμείο στην έκθεση του Fiscal Monitor
Κατώτερες των προβλέψεων της κυβέρνησης είναι οι εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου για τα πρωτογενή πλεονάσματα του προϋπολογισμού φέτος και το 2017, αλλά και για την πορεία του Δημοσίου Χρέους.
Στην έκθεση του Δημοσιονομικού Παρατηρητηρίου (Fiscal Monitor) που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, το ΔΝΤ προβλέπει ότι το 2016 το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού (το οποίο αντιπροσωπεύει το έλλειμμα του τακτικού προϋπολογισμού χωρίς τις δαπάνες για τόκους) θα διαμορφωθεί στο 0,1% του ΑΕΠ έναντι 0,6% που προβλέπει η κυβέρνηση.
Το Ταμείο στην έκθεσή του «αποδέχεται» ότι η Ελλάδα κατάφερε το 2015 να κλείσει τη χρονιά με πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ, όπως πιστοποίησε η Eurostat, κάτι το οποίο είχε ευθέως αμφισβητήσει η διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ σε δηλώσεις της περασμένη άνοιξη αλλά και το ίδιο το Ταμείο, το οποίο στην αντίστοιχη έκθεση του Απριλίου μιλούσε για πρωτογενές έλλειμμα 0,6% του ΑΕΠ το 2016.
Για το 2017 το ΔΝΤ κατεβάζει τον πήχη του πρωτογενούς πλεονάσματος στο 0,7% έναντι 1,8% που αναφέρεται στο προσχέδιο του προϋπολογισμού το οποίο κατέθεσε στη Βουλή τη Δευτέρα ο υπουργός Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτος.
Το ΔΝΤ, όπως προκύπτει από τη συγκεκριμένη έκθεση, εμμένει στη θέση του για τους δημοσιονομικούς στόχους του Προγράμματος για την περίοδο μετά το 2017 τους οποίους θεωρεί μη ρεαλιστικούς. Έτσι, για το 2018 το ΔΝΤ εκτιμά ότι το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού θα διαμορφωθεί στο 1,6% του ΑΕΠ, και θα διατηρηθεί στο επίπεδο αυτό έως το 2020. Από την άλλη πλευρά, το πρόγραμμα προσαρμογής που έχει συμφωνήσει η κυβέρνηση με τους δανειστές προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα φθάσει στο 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και θα διατηρηθεί στο επίπεδο αυτό επί μακρόν. Το ΔΝΤ προβάλλει την απόκλιση αυτή στους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος, ως μία από τις σημαντικότερες αιτίες για τη μη χρηματοδοτική συμμετοχή του στο νέο πρόγραμμα της Ελλάδος.
Η δεύτερη μεγάλη διαφωνία του ΔΝΤ συνδέεται με τη λεγόμενη βιωσιμότητα του χρέους. Και στον τομέα αυτό, όπως προκύπτει από την σημερινή έκθεση, οι εκτιμήσεις του Ταμείου είναι σαφώς πιο δυσοίωνες σε σύγκριση με εκείνες που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα. Συγκεκριμένα το ΔΝΤ εκτιμά ότι το Δημόσιο Χρέος θα αυξηθεί περαιτέρω το 2017, αγγίζοντας το 184,7% του ΑΕΠ από 183,4% του ΑΕΠ φέτος. Από την άλλη πλευρά, στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού προβλέπεται ότι το 2018 το Χρέος θα αποκλιμακωθεί στο 174,9% του ΑΕΠ από 178,9% του ΑΕΠ φέτος. Το ΔΝΤ εκτιμά ότι το Δημόσιο Χρέος θα περιοριστεί στο 169,2% του ΑΕΠ το 2021.
Στο σκέλος των εσόδων, σύμφωνα πάντα με τις προβλέψεις του ΔΝΤ, τα έσοδα το 2017 θα υποχωρήσουν περαιτέρω στο 46,2% του ΑΕΠ, από 47,2% του ΑΕΠ φέτος και θα διαμορφωθούν στο 45,1% του ΑΕΠ το 2018, και στο 44,2% το 2019.
Τα ποσοστά αυτά εντούτοις εξαιτίας της υπερφορολόγησης είναι από τα υψηλότερα μεταξύ των ανεπτυγμένων κρατών. Ενδεικτικά, το 2016 τα έσοδα στη Γερμανία αντιστοιχούν στο 44,7%, στην Ισπανία στο 37,4%, και στην Πορτογαλία στο 43,9%.
Στις δαπάνες το 2016 το ΔΝΤ υπολογίζει ότι ως ποσοστό του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος αντιστοιχούσαν στο 50,5% για να υποχωρήσουν το 2017 στο 48,9%. Στην Ισπανία πάντως φέτος οι δημόσιες δαπάνες αντιστοιχούσαν στο 43,3% του ΑΕΠ και στην Πορτογαλία στο 46,6%.
Γκασπάρ: Το ΔΝΤ στηρίζει την Ελλάδα για αναδιάρθρωση του χρέους
Την ανάγκη να προχωρήσουν η Ευρωπαίοι δανειστές της Ελλάδος σε μία σημαντική αναδιάρθρωση του Δημοσίου Χρέους της χώρας προκειμένου να καταστεί βιώσιμο επανέλαβε πριν από λίγο το στέλεχος του ΔΝΤ Victor Gaspar, παρουσιάζοντας την Έκθεση Fiscal Monitor.
Ο ίδιος, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, υποστήριξε ότι το ΔΝΤ στηρίζει τις προσπάθειες διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και προσαρμογών στην πολιτική προκειμένου να επιτευχθούν ρεαλιστικοί στόχοι. Οι ρεαλιστικοί στόχοι, όπως είπε, προϋποθέτουν από την πλευρά των Ευρωπαίων την αποδοχή του αιτήματος για μία αναδιάρθρωση του Δημοσίου Χρέους της Ελλάδος.