Για μονομερείς ενέργειες από την πλευρά του αρμόδιου υπουργού Θοδωρή Δρίτσα κάνει λόγο σε επιστολή της η κινεζική εταιρεία
Εμπλοκή φαίνεται πως έχει σημειωθεί με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ στην COSCO.
Η Cosco, με επιστολή της στην ακρόαση των φορέων στη σχετική συζήτηση στη βουλή, κάνει λόγο για δυσάρεστη έκπληξη, καθώς το περιεχόμενο του σχεδίου νόμου συνιστά πλήρη ανατροπή των όσων συμφώνησε με το ΤΑΙΠΕΔ στο πλαίσιο της εξαγοράς του πλειοψηφικού πακέτου της ΟΛΠ ΑΕ.
«Το κείμενο αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό κείμενο από το αντίστοιχο σχέδιο κυρωτικού νόμου. Το σημαντικότερο, όμως είναι πως το κατατεθέν σχέδιο δεν είναι μόνο διαφορετικό αλλά και εντελώς αντίθετο αφενός μεν με βασικούς όρους της συγκεκριμένης συμφωνίας, αφετέρου με τα δεδομένα επί των οποίων βασίστηκε η οικονομική προσφορά της εταιρείας μας για την ΟΛΠ ΑΕ», σημειώνεται στο σχετικό υπόμνημα. Παράλληλα, η εταιρεία επιρρίπτει ευθύνες στον κ. Δρίτσα υποστηρίζοντας ότι άλλαξε τους όρους στο κείμενο που κατέθεσε στη βουλή.
Τι απαντά ο Θ. Δρίτσας
Ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε αλλαγές και βελτιώσεις του κυρωτικού νομοσχεδίου της σύμβασης παραχώρησης του ΟΛΠ, άφησε ο υπουργός Ναυτιλίας, Θοδωρής Δρίτσας στην τελευταία αποψινή συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής, κατά την οποία το νομοσχέδιο ψηφίστηκε.
Στο πλαίσιο της απάντησής του προς τους βουλευτές οι οποίοι ζήτησαν να ενημερωθούν πως αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την επιστολή της Cosco, ο κ. Δρίτσας ανέφερε ότι θα την μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και «θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα».
Πάντως ο υπουργός Ναυτιλίας, αφού σύστησε «καταρχήν ψυχραιμία» δεδομένου ότι και οι βουλευτές αναζήτησαν επισταμένως εξηγήσεις για την σημασία της επιστολής αυτής στην εξέλιξη της νομοθέτησης και υπήρξαν δημοσιεύματα, είπε πως «δεν μπορεί με μια επιστολή και με την νομοθετική λειτουργία που βρίσκεται σε εξέλιξη στη Βουλή να αναστατώνεται το σύμπαν και να τίθεται σε αμφισβήτηση το ταξίδι του πρωθυπουργού και η κοινοβουλευτική διαδικασία».
Βεβαίωσε σε όλους τους τόνους ότι «οι σχέσεις μας με την Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι σχέσεις σταθερές, είναι σχέσεις προοπτικής, στρατηγικού χαρακτήρα και η όλη η κυβέρνηση υπηρετούμε αυτούς τους σχεδιασμούς με συνέπεια και συστηματικότητα» και σημείωσε ότι όλα τα άλλα είναι «παραπολιτικού χαρακτήρα». Μάλιστα προσέθεσε πως δεν είναι δυνατόν «να θέτουμε διακυβεύματα για την κύρωση ενός νόμου, πολύ σοβαρού και με ιδιαίτερη σημασία, αλλά που αλλιώς κάποια θέματα συζητούνται και αλλιώς τίθενται».
Ο υπουργός υπογράμμισε ακόμη το γεγονός ότι εκπρόσωπος της Cosco δεν προσήλθε στην Επιτροπή, παρότι κλήθηκε, και έστειλε μια επιστολή, σημειώνοντας πως θα την μελετήσει, «αλλά το περιεχόμενο πρέπει να αντιστοιχεί στο σεβασμό του Κοινοβουλίου και στην νομιμότητα».
Εξήγησε προς τα μέλη της Επιτροπής ότι η σύμβαση παραχώρησης, στην οποία αναφέρεται αυτή η επιστολή, στην παρ. 1.3 λέει ότι μετά την υπογραφή της παρούσας σύμβασης παραχώρησης το ελληνικό δημόσιο θα υποβάλλει αμελητί στη Βουλή την παρούσα σύμβαση προς κύρωση, θα διεκπεραιώσει όλες τις διαδικασίες και καταρτίσει όλα τα έγγραφα που είναι απαραίτητα για την πλήρωση των αναβλητικών αιρέσεων που παρατίθενται στα άρθρα 11Α και 11Β. «Αυτά λέει η σύμβαση παραχώρησης που αναρτήθηκε, με βάση αυτή έγινε ο διαγωνισμός και όντως είναι αμοιβαία δεσμευτική» ξεκαθάρισε ο κ. Δρίτσας και συμπλήρωσε ότι αμέσως μετά αναφέρει ότι «προς αποφυγή αμφιβολίας ο ΟΛΠ αναγνωρίζει και αποδέχεται ότι»:
Α. οι διατάξεις του κυρωτικού νόμου, που θα τεθεί σε ισχύ, υπόκεινται σε επεξεργασία και υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να υποστούν σημαντική επεξεργασία προτού παρουσιαστούν στη Βουλή στο πλαίσιο της νομοθετικής διαδικασίας της ελληνικής Δημοκρατίας.
Β. Αντιστοίχως, το ελληνικό δημόσιο δεν παρέχει καμία διαβεβαίωση ότι το σύνολο ή μέρος του σχεδίου κυρωτικού νόμου, θα τεθεί τελικά σε ισχύ υπό την ακριβή μορφή, που προβλέπεται στο παράρτημα 11Α. Αυτό είναι όντως ένα σχέδιο κυρωτικού νόμου, που καταρτίστηκε στην διαδικασία της διαβούλευσης στη σύμβαση παραχώρησης ως σχέδιο κυρωτικού του νόμου με αυτές τις ρήτρες.
Γ. Ο κυρωτικός νόμος ενδέχεται να τεθεί σε ισχύ συνολικά ή κατά τμήματα κατά τον χρόνο ή σε οποιοδήποτε χρονικό διάστημα, έρθει ενώπιο της Βουλής.
«Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι πρέπει να ηρεμήσουμε. Το ότι από το σχέδιο μέχρι το κείμενο που παρέλαβαν οι βουλευτές υπάρχουν κάποιες διαφορές, ισχύει όντως, στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της κυβέρνησης όπως την περιέγραψα» είπε ο υπουργός απευθυνόμενος προς τα μέλη της Επιτροπής.
Ξεκαθάρισε ωστόσο ότι «το να συζητήσουμε στο επίπεδο των αναφορών της επιστολής που στοχοποιούν, τον προσβάλλει». «Δεν μπορεί να γίνεται ενώπιον της Βουλής, με μια εταιρεία, όσο σεβαστή, αξιόπιστη και μεγάλη κι αν είναι και ενός υπουργού με αυτούς τους κανόνες» είπε ο κ. Δρίτσας επισημαίνοντας ταυτοχρόνως ότι η επιστολή της COSCO, παρά τα όσα παρατήρησε, θα ληφθεί κι αυτή υπόψη.
«Η κυβέρνηση, θα το μελετήσει καλύτερα, θα δει τις ενστάσεις, τις αντιρρήσεις, θα προβληματιστεί ενδεχομένως για πιθανές βελτιώσεις, θα αντιμετωπίσει το κάθε τι και θα δούμε πως θα ρυθμίσουμε το θέμα. Αλλά σε αυτό το πλαίσιο τίθεται το θέμα. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο», κατέληξε.
Το νομοσχέδιο εισάγεται αύριο το πρωί στην Ολομέλεια. Στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου υπερψηφίστηκε με ευρεία πλειοψηφία (ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ, το Ποτάμι, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες και η Ένωση Κεντρώων). Η ΝΔ επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια. Καταψήφισαν η Χρυσή Αυγή και το ΚΚΕ.