Ενστάσεις Μίχαλου για τον νέο αναπτυξιακό νόμο

Ποιες διατάξεις του υπό συζήτηση νομοσχεδίου αποτιμά ως αρνητικές ο πρόεδρος της ΚΕΕ και του ΕΒΕΑ

«Με τις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου, η υφιστάμενη μικρομεσαία επιχείρηση που δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύσεων, δεν μπορεί να ενισχυθεί με το καθεστώς της επιδότησης». Αυτό είναι ένα από τα στοιχεία του νέου αναπτυξιακού νόμου που σημειώνει ως αρνητικά ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ Κωνσταντίνος Μίχαλος, σε επιστολή που έστειλε στον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, σε συνέχεια της κατάθεσης του σχεδίου νέου αναπτυξιακού νόμου στη Βουλή.

Αναλυτικότερα, στην επιστολή σημειώνονται τα εξής:

- Όχι μόνο διατηρείται η απώλεια του 30% του ποσοστού ενίσχυσης που δικαιούται ο φορέας επένδυσης για σχέδια τα οποία δεν εμπίπτουν σε ειδικές κατηγορίες ενισχύσεων, αλλά καταργείται η δυνατότητα να λάβει κάποιος το 100% του ποσοστού επιχορήγησης στο καθεστώς των ανεξάρτητων ΜΜΕ, υπό προϋποθέσεις. Επισημαίνεται ότι η δυνατότητα αυτή υπήρχε στο σχέδιο νόμου που είχε τεθεί σε διαβούλευση.

- Με τις διατάξεις που προτείνονται, υφιστάμενη μικρομεσαία επιχείρηση που δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία ενισχύσεων, δεν μπορεί να ενισχυθεί με το καθεστώς της επιδότησης. Εξακολουθεί, επίσης, να υφίσταται στο σχέδιο του νέου νόμου η ποινικοποίηση των συνδεδεμένων επιχειρήσεων, καθώς δεν δύναται να λάβει επιδότηση φορέας επένδυσης, εφόσον έχει συνδεδεμένες εταιρείες και δεν ανήκει σε ειδική κατηγορία επενδυτικού σχεδίου. Προτείνει η ΚΕΕ, εκ νέου, την κατάργηση της συγκεκριμένης διάταξης και τη χρηματοδότηση όλων των ΜμΕ και με το καθεστώς της επιδότησης, χωρίς καμία επιπλέον προϋπόθεση.

- Έχει αυστηροποιηθεί περαιτέρω η έννοια της νέας ανεξάρτητης ΜΜΕ, με επέμβαση ακόμη και στα κριτήρια και τους ορισμούς που έχουν υιοθετηθεί από την Ε.Ε. ως προς το μέγεθος των επιχειρήσεων. «Είναι τουλάχιστον ακατανόητο να προβαίνει η ελληνική κυβέρνηση σε διαμόρφωση κανόνων και προϋποθέσεων αυστηρότερων, σε σχέση με τους οριζόμενους από την κοινοτική νομοθεσία», όπως σημειώνεται.

- «Με τις μεταβατικές διατάξεις που περιλαμβάνονται στο σχέδιο νόμου - και που δεν είχαν τεθεί σε διαβούλευση - καταργούνται οι προκαταβολές που προβλέπονταν στους προηγούμενους αναπτυξιακούς νόμους. Στο νέο αναπτυξιακό νόμο, αντί να καθορίζεται ποσοστό προκαταβολής, αλλάζει ο τρόπος καταβολής των εγκεκριμένων ενισχύσεων στους προηγούμενους νόμους. Έτσι, οι δικαιούχοι ενίσχυσης θα πρέπει να περιμένουν επτά έτη, για να εισπράξουν την επιχορήγησή τους. Η ρύθμιση αυτή δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην αγορά, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμη και την επιβίωση των επιχειρήσεων που είχαν προχωρήσει σε εκχώρηση της επιχορήγησης. Επιπλέον, ακυρώνοντας κάθε έννοια συνέχειας και αξιοπιστίας του κράτους, υποβαθμίζει περαιτέρω την ελκυστικότητα της χώρας ως επενδυτικού προορισμού. Για τους λόγους αυτούς, η συγκεκριμένη διάταξη, η οποία βρίσκεται στο άρθρο 77 του σχεδίου νόμου, θα πρέπει να καταργηθεί», όπως αναφέρει η ΚΕΕ.

- «Η ρήτρα κερδών για την εξαετία της υφιστάμενης λειτουργίας των επιχειρήσεων, ως προϋπόθεση για τη δυνατότητα λήψης επιχορήγησης, όχι μόνο διατηρείται, αλλά με το σχέδιο νόμου η εξαετία αυξάνεται σε επταετία. Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων ζητάει την κατάργηση τη διάταξης και προτείνει την εναλλακτική πρόταση για πριμοδότηση των κερδοφόρων επιχειρήσεων, μέσω του βαθμολογικού συστήματος αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων.

- Παραμένει, παρά τις προτάσεις μας, στο άρθρο 11 η εξαίρεση της ενίσχυσης των μεγάλων επιχειρήσεων σε οποιαδήποτε κατηγορία. Διατηρείται μία αρνητική, κυρίως, για τον τουρισμό διάταξη, η οποία απαγορεύει την ενίσχυση των μεγάλων επιχειρήσεων που επιθυμούν να προχωρήσουν σε εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής στις Περιφέρειες της Δυτικής Μακεδονίας, των Ιονίων Νήσων, της Κρήτης, της Στερεάς Ελλάδας, της Αττικής και του Νοτίου Αιγαίου. Με τον τρόπο αυτό, ένα τεράστιο ποσοστό του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας καθίσταται μη επιλέξιμο για χρηματοδότηση και σημαντικές ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις κινδυνεύουν με απαξίωση. Ειδικά, για την περιφέρεια του Νοτίου Αιγαίου που δέχεται και ένα τεράστιο κύμα προσφυγικών ροών, η συγκεκριμένη εξέλιξη αναμένεται να έχει ιδιαίτερα αρνητικό αντίκτυπο. Επισημαίνουμε πως, ενώ έχει προβλεφθεί ειδική κατηγορία ενισχύσεων στο άρθρο 12, δεν προκύπτει, εάν σε αυτήν περιλαμβάνονται οι μεγάλες επιχειρήσεις», όπως υπογραμμίζεται στο σχετικό έγγραφο.

Η ΚΕΕ προσθέτει, επίσης:

«- Η πρόβλεψη για τις κορεσμένες περιοχές, αντί να καταργηθεί, όπως είχε προτείνει η ΚΕΕ, παραμένει στην παράγραφο 4 (θθ) του άρθρου 7, εξαιρώντας τουριστικές περιοχές από τη δυνατότητα ενίσχυσης.

- Διατηρείται η εξαίρεση του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων του κλάδου της ενέργειας, μεταξύ των οποίων και τα επενδυτικά σχέδια στον τομέα των ΑΠΕ, από την υπαγωγή στα πλαίσια του νέου νόμου. Ενισχύονται κατ' εξαίρεση επενδυτικά σχέδια παραγωγής θερμότητας και μικρών υδροηλεκτρικών πάρκων. Η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων εξακολουθεί να ζητάει τη διεύρυνση του πεδίου επιλεξιμότητας των επενδυτικών σχεδίων στον κλάδο της ενέργειας, ώστε να συμπεριληφθούν σχέδια όλων των μορφών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ.

- Ο καθορισμός των 20 εκατ. ευρώ ως επιπλέον περιορισμός για τα επενδυτικά σχέδια και την κατηγοριοποίηση αυτών ως επενδυτικών σχεδίων μείζονος μεγέθους, αποτελεί και πάλι εθνική πρωτοβουλία, όπως, επίσης και ο περιορισμός της ενίσχυσης στα 5 εκατ. ευρώ ανά επενδυτικό σχέδιο και το γεγονός αυτό προβληματίζει την ΚΕΕ», καθώς, όπως σημειώνει: «Δεν υπάρχει επιχείρηση που θα επιθυμεί να υλοποιήσει επενδυτικό σχέδιο άνω των 20 εκατ. ευρώ, με στόχο να διατηρήσει το συντελεστή φορολογίας στα σημερινά επίπεδα. Προτείνουμε να καταργηθεί η εν λόγω διάταξη και να διατηρηθούν τα όρια των 50 εκατ. ευρώ ως όρια για τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια. Θεωρούμε πως ακόμη και τώρα, μετά την ολοκλήρωση της διαβούλευσης και την κατάθεση του σχεδίου νόμου, θα πρέπει να επανεξεταστούν και τα όρια σώρευσης τα οποία ορίζουν τα 10 και 20 εκατ. ευρώ για μεμονωμένη και συνδεδεμένες επιχειρήσεις αντίστοιχα ως σύνολο ενίσχυσης».

- «Στο άρθρο 76 του σχεδίου νόμου ορίζονται και οι προθεσμίες ολοκλήρωσης των επενδυτικών σχεδίων του Ν.3299/04 και του Ν.3908/2011. Στις 2-6-2016 κατατίθεται σχέδιο νόμου στο οποίο ορίζεται προθεσμία έξι μηνών για την υλοποίηση του 50% ενός έργου, ώστε να μπορέσει να χορηγηθεί επιπλέον παράταση έως 30-6-2018. Η προθεσμία αυτή κρίνεται ως μη ρεαλιστική και η ΚΕΕ ζητάει εκ νέου την τροποποίηση της εν λόγω διάταξης και τον καθορισμό ως ημερομηνία ολοκλήρωσης την 31-12-2017, χωρίς την υποχρέωση υλοποίησης του 50% έως την 31-12-2015 ή 31-12-2016 που προβλέπει ο νέος νόμος.

- Τέλος, από τη συνοδευτική Έκθεση Αξιολόγησης Συνεπειών, προκύπτει ότι το σκέλος του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων για την επόμενη εξαετία για το σύνολο της ελληνικής επικράτειας θα ανέλθει στο ύψος των 80 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό χαρακτηρίζεται από την ΚΕΕ απελπιστικά μικρό, σε μία περίοδο όπου η ελληνική οικονομία έχει άμεση ανάγκη από επενδύσεις και θέσεις εργασίας. Η χρηματοδότηση των ελληνικών επιχειρήσεων, μέσω του βασικού αναπτυξιακού εργαλείου της χώρας, ανέρχεται ουσιαστικά σε κάτι περισσότερο από 10 εκατομμύρια ευρώ, ετησίως, όταν οι ετήσιες επενδυτικές δαπάνες μίας πολυεθνικής εταιρείας είναι τουλάχιστον δεκαπλάσιες» καταλήγει η ΚΕΕ.