Με ενδιαφέρον αναμένονται το Σάββατο τα αποτελέσματα των stress tests των τεσσάρων συστημικών τραπεζών, από τα οποία θα κριθούν οι κεφαλαιακές ανάγκες τους και θα ξεκαθαρίσει το πώς θα γίνει η ανακεφαλαιοποίησή τους.
Για τις χρηματοπιστωτικές ανάγκες κάθε τράπεζας υπάρχουν δύο σενάρια: το βασικό (base line) και το δυσμενές. Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, οι κεφαλαιακές ανάγκες των συστημικών τραπεζών στο βασικό σενάριο είναι σε τέτοιο ύψος ώστε να μπορούν να καλυφτούν από ιδιωτικά κεφάλαια. Αν δεν μπορέσουν οι ιδιώτες να καλύψουν το ποσό, η όποια τράπεζα θα μπει σε διαδικασία εξυγίανσης (resolution) – ωστόσο, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την κάλυψη των κεφαλαιακών αναγκών και την επιτυχία της νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Η διάθεση 25 δισ. ευρώ για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών προβλέπεται στη νέα δανειακή σύμβαση μεταξύ της κυβέρνησης και των Ευρωπαίων εταίρων. Το κομμάτι του κεφαλαίου αυτού που θα χρειαστεί για να καλυφθεί το δυσμενές σενάριο κάθε τράπεζας, θα μετατραπεί σε κοινές μετοχές με πλήρη δικαιώματα ψήφου. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην προηγούμενη ανακεφαλαιοποίηση οι μετοχές που απέκτησε το Δημόσιο μέσω της ίδιας διαδικασίας είχαν περιορισμένα δικαιώματα ψήφου.
Ένα ακόμα χρηματοπιστωτικό ″εργαλείο″ που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τα ομόλογα τύπου CoCos (Contingent Convertible Bonds). Πρόκειται για ″υπό αίρεση″ μετατρέψιμα ομόλογα με υψηλή απόδοση (8% έως 10%) που μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου. Τα CoCos παρέχουν χρηματοοικονομική στήριξη και μειώνουν το κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες, ενώ ταυτόχρονα παρέχουν τη δυνατότητα δημιουργίας εσόδων.
Οι προνομιούχες μετοχές που έχει στην κατοχή του το ελληνικό Δημόσιο είναι ήδη τραπεζικό κεφάλαιο και μπορούν να μετατραπούν σε κοινές μετοχές με δικαίωμα ψήφου.
Ο στόχος της κυβέρνησης με την ανακεφαλαιοποίηση, σύμφωνα με τις πηγές του υπουργείου, είναι διπλός: Και να προσελκύσει ξένες επενδύσεις, με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα, αλλά και το κράτος να έχει σοβαρή συμμετοχή στις τράπεζες προκειμένου, σε ενδεχόμενη ανάπτυξη, να αυξηθούν και τα κέρδη του. Το ποσοστό, βέβαια, συμμετοχής του Δημοσίου δεν (πρέπει να) είναι απεριόριστο καθώς χρειάζεται μεν έλεγχος στις τράπεζες αλλά όχι σε ποσοστό που θα αποτρέπει τους ιδιώτες από το να επενδύσουν κεφάλαιο.
Εξάλλου, με το νομοσχέδιο για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή, δημιουργείται πλαίσιο που ενισχύει τη διαφάνεια και τη δημόσια λογοδοσία τόσο των τραπεζών όσο και του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, καθώς οι θεσμοί θέλουν ένα ισχυρό ΤΧΣ για να ελέγχει τους τραπεζίτες (πώς χορηγούν δάνεια, με ποια κριτήρια, κ.λπ.), με καταγεγραμμένη τη διαφωνία της ελληνικής πλευράς ως προς το ύψος της αμοιβής των στελεχών του ΤΧΣ και την ασυλία τους - βασικό επιχείρημα του κουαρτέτου είναι ότι το άσυλο προστατεύει τα μέλη του ΤΧΣ από ομαδικές μηνύσεις.
Επίσης θεσπίζεται, για πρώτη φορά, διαδικασία περιοδικής αξιολόγησης των διοικήσεων και των ανώτερων στελεχών των τραπεζών, από διεθνή επιτροπή, στη βάση συγκεκριμένων και αντικειμενικών κριτηρίων.
Οι προηγούμενες ανακεφαλαιοποιήσεις δεν αντιμετώπιζαν καθόλου το ζήτημα των ″κόκκινων δανείων″. Μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξει λύση για τον νόμο Κατσέλη και για τα ″κόκκινα δάνεια″, προκειμένου αυτή να είναι η τελευταία ανακεφαλαιοποίηση.
Τέλος, στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών θα συμμετάσχει και η τράπεζα EBRD (European Bank for Reconstruction and Development).