Λίγα πράγματα θα μπορούσαν να ταράξουν την ηρεμία των κατοίκων των δύο δημοφιλών τουριστικών προορισμών της χώρας μας, Σύρου και Μυκόνου, στο τέλος Νοεμβρίου.
Όμως, η μια ιστορία, που σε άλλες εποχές θα μπορούσε να αποκαλούμε αστικό μύθο ή...νησιωτικό στην προκειμένη, ήρθε να κάνει λίγο πιο ζωηρή τη ζωή στα δύο κυκλαδονήσια, λίγες μέρες πριν μπει και επίσημα ο χειμώνας στη ζωή μας.
Ένα ιρανικό δεξαμενόπλοιο ονόματι Baical ζητάει τον ανεφοδιασμό του με καύσιμα, σταθμευμένο αρόδου λίγο έξω από τη Σύρο.
Απευθύνεται στην ελληνική εταιρεία Sekavin, η οποία αφού ελέγχει όλα τα ταξιδιωτικά του έγγραφα, όπως αναφέρει ο διευθυντής της εταιρείας, Αριστείδης Μπουμπούλης, στο news.gr , αρνείται μέσω των υπευθύνων της κάθε τέτοιο ενδεχόμενο. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας επικαλούμενοι το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ανεφοδιασμό ή οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα με εμπορικά πλοία ιρανικών συμφερόντων, δεν θα προμηθεύσουν τελικά με καύσιμα το εξ Ιράν ορμώμενο εμπορικό πλοίο.
Αμέσως μετά, όπως λέει ο κύριος Μπουμπούλης, ειδοποιείται το τελωνείο και το λιμενικό για να ακολουθήσει η διαδικασία, που έφερε στο φως της δημοσιότητας στο άρθρο της περασμένης Παρασκευής το news.gr.
To ιρανικό τάνκερ Βaikal... απελευθερώθηκε από τα... δεσμά του τελωνείου και του ΣΔΟΕ, μετά από την απόφαση του αρμοδίου εισαγγελέα, ο οποίος έκρινε ότι δεν υπήρχε τίποτε παράτυπο στα χαρτιά του θηριώδους δεξαμενοπλοίου, αφού προηγήθηκε τελωνειακός έλεγχος.
Πηγή του ΣΔΟΕ, η οποία γνωρίζει καλά τα πράγματα στον τομέα της διακίνησης καυσίμων, αναφέρει ότι κανείς δεν μπορεί να μιλήσει για κάτι το επιλήψιμο στην περίπτωση του Baical. Το γεγονός όμως, ότι το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος δίεταξε επανέλεγχο του πλοίου, περίπου 12 ώρες αργότερα, είναι τουλάχιστον αξιοπερίεργο.
Η ίδια πηγή μάλιστα αναφέρει, ότι ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος, όταν εισέρχεται στη χώρα μας δεξαμενόπλοιο με ακατάλληλο φορτίο – είτε λόγω υποψίας για λαθρεμπόριο είτε λόγω του εμπάργκο – πρέπει να κατάσχεται το φορτίο και να πραγματοποιείται πιο αυστηρός έλεγχος, σε αντίθεση με ότι έγινε στην περίπτωση αυτή.
Άλλες πληροφορίες, προερχόμενες από το υπουργείο Ναυτιλίας αναφέρουν ότι οι αρμοδιότητες του λιμενικού φτάνουν μέχρι το σημείο, όπου μπορούν να απαγορεύσουν τον απόπλου του καραβιού. Όλα τα υπόλοιπα είναι ευθύνη των ελεγκτικών αρχών, τελωνείου και ΣΔΟΕ. “Ο ρόλος του λιμενικού είναι να ελέγξει τη νομιμότητα του πλοίου για να μπορεί να κυκλοφορεί με ασφάλεια και φυσικά να ελέγχει τα έγγραφα, που το επιβεβαιώνουν.
Αυτό που σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις κίνησε το ενδιαφέρον του ελεγκτικού μηχανισμού, ήταν ότι στα συνοδευτικά – του φορτίου – παραστατικά δεν αναφερόταν πουθενά το όνομα του παραλήπτη.
Σύμφωνα με το ΣΔΟΕ, κάτι τέτοιο είναι φυσιολογικό, αφού στη διάρκεια του ταξιδιού το όνομα μπορεί να αλλάξει αρκετές φορές, αφού υπό μορφή μειοδοτικού διαγωνισμού, υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, οι οποίοι δίνουν τις προσφορές τους για την απόκτηση του πολύτιμου φορτίου.
Το αν πρόκειται για λαθρεμπόριο ή απλά για μία υπόθεση που προσκρούει στο Κοινοτικό εμπάργκο η απάντηση δεν έχει δοθεί – τουλάχιστον μέχρι αυτή τη στιγμή από τους επίσημους φορείς.
Το βαφτιστικό όνομα του δεξαμενοπλοίου – Baikal - προέρχεται από το όνομα της διάσημης λίμνης, η οποία βρίσκεται στον ρωσικό νότο κοντά στη Σιβηρία. Είναι η παλαιότερη λίμνη στον κόσμο, ηλικίας 25 εκατομμυρίων ετών και ταυτόχρονα η βαθύτερη με πυθμένα στα 1.642 μέτρα.
Το Baikal σήμερα – παλαιότερα Sima και Blossom – δεν έχει αλλάξει μόνο τρία ονόματα στη διάρκεια της σύντομης ζωής του. (Ναυπηγήθηκε στο Ιράν το 2008). Έχει αλλάξει και αρκετές φορές εθνικότητα. Ξεκίνησε αρχικά, φέροντας σημαία Μάλτας, η οποία στη συνέχεια έγινε σημαία Τουβαλού. Αυτή τη στιγμή φέρει την σημαία της Τανζανίας. Αλλαγές και μετονομασίες, οι οποίες σύμφωνα με τους γνώστες της ναυτιλιακής αγοράς, καθιστούν δυσκολότερο τον εντοπισμό του, υπό...αντίξοες συνθήκες.
Το πλοίο που τάραξε τη ζωή των Συριανών και Μυκονιατών στις 26 και 27 Νοεμβρίου, εξαφανίστηκε, με την άδεια των αρχών, κατεβάζοντας το σύστημα εντοπισμού - σύστημα AIS – Automatic Identifi-cation System – και αφήνοντας πολλά αναπάντητα ερωτήματα.
Σε μία περίοδο, όπου η φορολογία είναι η βασική πηγή εσόδων, του χτυπημένου από την κρίση ελληνικού κράτους, αυτό που εύχεται ο κάθε σώφρον – νομοταγής πολίτης είναι η εκτίμηση των ελεγκτικών αρχών να ήταν η ορθότερη.
Σύμφωνα με τα λεγόμενα του πρώην πρωθυπουργού, Λουκά Παπαδήμου – μένει ανοιχτό το Baikar να πρόσθεσε ένα ακόμα λιθαράκι στα 800 εκατομμύρια, που είναι οι απώλειες από το λαθρεμπόριο καυσίμων.
Οι απαντήσεις σε κάθε περίπτωση ανήκουν μόνο στους αρμοδίους φορείς.
* Στο πρώτο άρθρο που είχε δημοσιεύσει το news.gr για το συγκεκριμένο θέμα είχε μπει εκ παραδρομής φωτογραφία άλλου δεξαμενόπλοιου