Δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα το δεύτερο draft της έκθεσης της Τρόικας για το δεύτερο πρόγραμμα της Ελλάδας, στο οποίο μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι θα χρειαστούν νέα μέτρα για να επιτευχθεί ο στόχος του χρέους στο 124% του ΑΕΠ μέχρι το 2020, ενώ δίνει και το πράσινο φως για την εκταμίευση της επόμενης δόσης προς την Ελλάδα.
Όπως αναφέρεται στην έκθεση, τα μέλη της Ευρωζώνης θα εξετάσουν επιπλέον μέτρα και βοήθεια, εάν χρειαστεί, για την επίτευξη επιπλέον αξιόπιστης και διατηρήσιμης μείωσης στον λόγο χρέους προς ΑΕΠ της Ελλάδας, όταν η χώρα φτάσει σε ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα, όπως προβλέπει το τρέχον μνημόνιο. Πρόκειται για μέτρα που θα ληφθούν υπό την προϋπόθεση της πλήρους υλοποίησης όλων των όρων που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα, ώστε να διασφαλιστεί ότι έως το τέλος του προγράμματος του ΔΝΤ το 2016 η Ελλάδα μπορεί να φτάσει σε λόγο χρέους/ΑΕΠ στο 175%, στο 124% το 2020 και σημαντικά χαμηλότερα από το 110% το 2022.
Σε ό,τι αφορά την επαναγορά χρέους, εκτιμάται ότι μία επαναγορά χρέους από την Ελλάδα θα επιτρέψει την αξιοποίηση της σημαντικής έκπτωσης στις τιμές των ελληνικών κρατικών ομολόγων, μειώνοντας σε σημαντικό βαθμό το χρέος. Η επαναγορά χρέους θα απευθυνθεί επίσης σε κατόχους παλαιών ελληνικών ομολόγων (ύψους κοντά στα 4 δισ. ευρώ) που επέλεξαν να μη συμμετάσχουν στο PSI του Μαρτίου 2012. Το Eurogroup αποφάσισε ότι η τιμή επαναγοράς δεν θα είναι υψηλότερη από τις τιμές των τίτλων στις 23 Νοεμβρίου 2012.
Όσο για την αναβολή της καταβολής των τόκων προς το EFSF, τονίζεται ότι “η αναβολή στην καταβολή αυτών των τόκων θα της επιτρέψει να μειώσει σημαντικά τις ανάγκες χρηματοδότησης την περίοδο της αναβολής, που θα είναι 10 χρόνια”, ενώ προστίθεται ότι “η απόφαση αυτή δεν θα δημιουργήσει επιπλέον κόστη για τον EFSF, από τη στιγμή όπου η Ελλάδα θα πρέπει να καταβάλει τόκους για τα ποσά των οποίων αναβλήθηκε η πληρωμή”.
Η έκθεση προειδοποιεί πάντως ότι είναι πιθανό το ενδεχόμενο, λόγω των μεταθέσεων στις πληρωμές δανείων, να βρεθεί η Ελλάδα μετά το 2022 μπροστά σε έναν σημαντικό όγκο χρεών, κάτι που μπορεί να προκαλέσει πρόβλημα στην επιστροφή της στις αγορές.
Εξετάζεται επίσης η αναβολή στη δημιουργία του “μαξιλαριού ρευστότητας” έως 5 δισ. ευρώ που προβλεπόταν στο πρόγραμμα του Μαρτίου, με στόχο να παράσχει ανάσες στο υπουργείο Οικονομικών, έως τη λήξη του προγράμματος, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει ένα επαρκές “μαξιλάρι”. Η πρόβλεψη για δημιουργία “μαξιλαριού” τοποθετείται πλέον στο 1,5 δισ. (5 - 3,5 δισ.) κατά τη διάρκεια της περιόδου 2012 - 2014. Θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά 2 δισ. την περίοδο 2015 – 2016.
Για τον ειδικό λογαριασμό διαχείρισης χρέους, στην έκθεση αναφέρεται: “Με τον Νόμο 4063/2012 καθιερώθηκε ένας ξεχωριστός λογαριασμός στην Τράπεζα της Ελλάδος. Βάσει νόμου, αυτός ο λογαριασμός δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλον λόγο πέρα από την εξυπηρέτηση του χρέους. Μέσω αυτού πληρώνονται οι τόκοι όλων των δανείων του ελληνικού δημοσίου, οι μεταβιβάσεις και τα παράγωγα της διαχείρισης χρέους, καθώς και τα όποια παράλληλα κόστη (προμήθειες και άλλες δαπάνες) που σχετίζονται με την εξυπηρέτηση χρέους και γενικότερα με τη διαχείριση χρέους. Τα έσοδα αυτού του λογαριασμού είναι οι εκταμιεύσεις των δανείων του EFSF, καθώς και οι εισφορές του ελληνικού δημοσίου στην εξυπηρέτηση του χρέους, περιλαμβανομένων όλων των εσόδων από τις ιδιωτικοποιήσεις κρατικής περιουσίας και τουλάχιστον το 30% των υπερβάσεων στους στόχους των εσόδων. Όλες οι πληρωμές από αυτόν τον λογαριασμό θα εξαρτώνται από την προηγούμενη λεπτομερή αναφορά προς τα ταμεία διασώσεων EFSF- ESM και την εκ των υστέρων επιβεβαίωσή τους”.