Στα πρωτογενή πλεονάσματα και στο ρυθμό ανάπτυξης που θα σημειώσει η Ελλάδα για το 2015 αναφέρθηκε στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας.
"H χώρα εισήλθε από φέτος, σε περίοδο πρωτογενών δημοσιονομικών πλεονασμάτων και θετικών ρυθμών οικονομικής μεγέθυνσης. Αυτό προβλέπουν όλοι οι διεθνείς και εγχώριοι φορείς και οργανισμοί. Μόνον ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης το αμφισβητεί" ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας και υπογράμμισε πως οι δημοσιονομικοί στόχοι επιτυγχάνονται για τρίτη συνεχή χρονιά και ο προϋπολογισμός καταγράφει αντίστοιχα για τρίτη φορά, την επίτευξη "σημαντικού" πρωτογενούς πλεονάσματος. Το 2014, η χώρα παρουσιάζει εκ νέου θετικό ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης μετά 6 χρόνια συνεχούς ύφεσης, ενώ το 2015, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ, η κατανάλωση και η απασχόληση αναμένεται να αυξηθουν.
Τα αποτελέσματα αυτά - τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών - επιτεύχθηκαν με υψηλό κοινωνικό και οικονομικό κόστος, που καταβλήθηκε κυρίως από τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, οπότε στην παρούσα φάση "οφείλουμε όλοι μας να διασφαλίσουμε ότι οι θυσίες αυτές δεν θα πάνε χαμένες" και ότι "η θετική αυτή εξέλιξη θα καταστεί διατηρήσιμη".
Λαμβάνοντας υπόψη τη ρευστότητα του διεθνούς περιβάλλοντος και το "ασφυκτικό πλαίσιο" της διαδικασίας των "σκληρών και σύνθετων" διαπραγματεύσεων που διεξάγει η κυβέρνηση με τους δανειστές, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε:
"Οφείλουμε να προσεγγίσουμε τα βασικά πολιτικά ζητήματα της χώρας, και βεβαίως το θέμα του προϋπολογισμού του 2015, με σύνεση, ρεαλισμό, πνεύμα ενότητας και εθνική συνοχή, μακριά από επικίνδυνους ακροβατισμούς ή αδιέξοδους τυχοδιωκτισμούς".
Επί των προβλέψεων του προϋπολογισμού, ο κ. Σταϊκούρας αντιμετώπισε την κριτική της αντιπολίτευσης, παρατηρώντας πως και πέρυσι οι εισηγητές της θεωρούσαν υπεραισιόδοξες τις παραδοχές του, και μη ρεαλιστική την υλοποίησή του, με αποτέλεσμα να διαψευστούν.
"Έχουμε αποδείξει ότι θέτουμε στόχους και τους πετυχαίνουμε" υπογράμμισε ο υπουργός και πρόσθεσε: "Τα σημερινά δεδομένα, καθιστούν την πρόβλεψη για ρυθμό ανάπτυξης 2,9%, ρεαλιστική, αν όχι και συντηρητική".
Επισκοπώντας τον υλοποιούμενο προϋπολογισμό του 2014, σημείωσε την προβλεπόμενη από την ΕΛΣΤΑΤ, αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,6% μετά από έξι χρόνια ύφεσης - εκτίμηση που βασίζεται "στις ενδείξεις σταθεροποίησης της ιδιωτικής κατανάλωσης, ανάκαμψης των επενδύσεων και ενίσχυσης των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών". Μάλιστα, η ΕΛΣΤΑΤ αναθεώρησε τους εθνικούς λογαριασμούς της περιόδου 1996-2013, βελτιώνοντας τις εκτιμήσεις της για την ιδιωτική κατανάλωση και τις εξαγωγές, κάτι που εξηγεί κατά τον κο Σταϊκούρα, και ορισμένες διαφορές μεταξύ του προσχεδίου του Προϋπολογισμού και του τελικού του σχεδίου.
Το ερχόμενο έτος, η αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται να διαμορφωθεί από το 0,6% στο 2,9%, βασιζόμενη στην "ανάκαμψη της ιδιωτικής κατανάλωσης", (λόγω της μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης) και περαιτέρω ενίσχυσης των επενδύσεων και των εξαγωγών. Θετική επίδραση στην αύξηση του ΑΕΠ, αναμένεται να έχουν η ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία από την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η συνέχιση της αποπληρωμής οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, οι πρόσθετοι εξασφαλισμένοι πόρους στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδήσεων, καθώς και τα επενδυτικά σχέδια με πόρους του ΕΣΠΑ, της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και του νεοσυσταθέντος Ελληνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Η ανεργία το 2014, παρουσιάζει οριακή μείωση 1,9% (με βάση τα φετινά στοιχεία του μηνός Αυγούστου σε σχέση με τα περσινά) και εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί τελικά στο 24,8% από 25,5% το 2013. Τα μεγάλα ποσοστά ανεργίας, και ιδιαίτερα των νέων και των μακροχρόνια ανέργων, "αποδεικνύουν το διαρθρωτικό της χαρακτήρα, καθιστώντας επιτακτική την αταλάντευτη συνέχιση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων καθώς και των ειδικών δράσεων για την ενίσχυση της απασχόλησης" σημείωσε ο κος Σταϊκούρας. Σε κάθε περίπτωση, η ανεργία το 2015 προβλέπεται να μειωθεί στο 22,6%, και η απασχόληση να αυξηθεί κατά 2,6%, "κυρίως λόγω της ανάκαμψης της οικονομίας και των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας".
Ο πληθωρισμός το 2014, συνέχισε την καθοδική του πορεία και "παραμένει ο χαμηλότερος μεταξύ όλων των κρατών-μελών της Ε.Ε.", με τον εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, να διαμορφώνεται στο -1%. Το έτος 2015, ο Δείκτης αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση 0,3%.
Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, είναι πλεονασματικό, και αυξημένο κατά 1,4 δισ. σε σχέση με το 2013, λόγω της μεγάλης ανόδου της τουριστικής κίνησης - ενώ το 2015 προβλέπεται να είναι ισοσκελισμένο.
Το πρωτογενές πλεόνασμα του 2014 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 3,3 δισ. ευρώ, σημαντικά υψηλότερο του στόχου και έχοντας ενσωματώσει την έκτακτη δαπάνη της καταβολής του κοινωνικού μερίσματος στους ένστολους και τους δικαστικούς, καθώς και τις μειώσεις στις ασφαλιστικές εισφορές και στον Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Το 2015, το πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στα 5,6 δισ. ευρώ (3% του ΑΕΠ), σύμφωνα με τον στόχο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης το 2014, αναμένεται να είναι το χαμηλότερο της τελευταίας τριετίας, περιοριζόμενο στο 1,3% του ΑΕΠ και κατά τη διάρκεια του 2015, να παρουσιάσει ακόμα μεγαλύτερη πτώση στο 0,2% του ΑΕΠ.
Το δημόσιο χρέος το 2014 παρουσιάζει σταθεροποίηση στα 318 δισ. ευρώ, αλλά τα χαρακτηριστικά του εμφανίζονται βελτιωμένα, καθώς η μέση υπολειπόμενη φυσική διάρκειά του έχει υπερδιπλασιαστεί (από 6,3 έτη το 2011 σε 16,5 έτη το 2014), το μεσοσταθμικό επιτόκιο νέου δανεισμού διαμορφώθηκε στο 2,7%, ενώ οι δαπάνες για τόκους, είναι μειωμένες κατά 53% σε σχέση με το 2012 και κατά 65% σε σχέση με το 2011, κατεβαίνοντας στο 3,2% του ΑΕΠ (5,7 δισ.).
Το 2015, το χρέος προβλέπεται να μειωθεί κατά 1 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο της επίτευξης σημαντικού πρωτογενούς πλεονάσματος, της συνέχισης των αποκρατικοποιήσεων και της μεγέθυνσης του ΑΕΠ. Όσο για τις δαπάνες για τόκους χρέους, αναμένεται να αυξηθούν κατά 200 εκ. ευρώ αν και παραμένουν κάτω από τις προβλέψεις του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος κατά 200 εκατ. ευρώ.