Καθοριστικός παράγοντας στην αυτοεκτίμηση του ανθρώπου φαίνεται ότι είναι η εργασία και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό. Αυτό προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας Adecco Ελλάδος, με τίτλο "Η εργασία ως παράγοντας αυτοεκτίμησης".
Αναλυτικότερα, οι εργαζόμενοι σε ποσοστό 64,8% δηλώνουν ότι η εργασία ενδυναμώνει την αυτοεκτίμησή τους και επηρεάζει καθοριστικά την εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.
Αντίθετα, η πλειοψηφία των ανέργων που ανταποκρίθηκαν στην έρευνα της Adecco, δήλωσαν ότι η ανεργία έχει αρνητική επίδραση στην αυτό-εικόνα τους (59,7%).
Οι ερωτώμενοι απάντησαν ότι η δυνατότητα πλήρους ασφάλισης
(65,5%), η κάλυψη των βασικών εξόδων διαβίωσης και των υποχρεώσεων απέναντι σε δημόσιες υπηρεσίες και πολιτεία (63,6%), αλλά και η ικανοποίηση και ολοκλήρωση που νιώθουν μέσα από την εργασία (63,4%) είναι οι κυριότεροι λόγοι για τους οποίους η εργασία επιδρά θετικά ενισχύοντας την αυτοεκτίμησή τους.
Αντίθετα, η ανεργία και τα επακόλουθα αυτής, όπως η αδυναμία κάλυψης υποχρεώσεων π.χ. πληρωμή δανείων και φόρων αλλά και η αδυναμία βιοπορισμού και κάλυψης βασικών αναγκών επιδρούν αρνητικά στην αυτοεκτίμηση των ανέργων.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, παρά τις δυσχερείς συνθήκες της αγοράς εργασίας στη σημερινή εποχή, είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι μόνο ένα πολύ μικρό ποσοστό των εργαζομένων (8,3%) δήλωσε ότι η εργασία επιδρά αρνητικά στην εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους.
Από την άλλη πλευρά, ένα πολύ μικρό ποσοστό ανέργων (4,4%) δήλωσε ότι η ανεργία τούς επιτρέπει να βρίσκουν χρόνο για σπουδές, επιμόρφωση και συνεπώς αποτελεί σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της αυτοεκτίμησής τους.
Η έρευνα ανέδειξε και τις απαντήσεις εκείνων που ανέφεραν ότι η εργασία δεν επιδρά ούτε θετικά αλλά ούτε και αρνητικά στην εικόνα που έχουν για τον εαυτό τους. Οι μεν εργαζόμενοι που έδωσαν αυτήν την απάντηση, ανέφεραν ότι αυτοπροσδιορίζονται κυρίως μέσω των διαπροσωπικών τους σχέσεων, οι δε άνεργοι δήλωσαν ότι αντλούν ικανοποίηση από προσωπικά ενδιαφέροντα, όπως χόμπι και άλλες δραστηριότητες.
Σημειώνεται ότι η έρευνα διενεργήθηκε με τη χρήση ενός σύντομου online ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 490 ατόμων (53,7% γυναίκες και 46,3% άντρες) ηλικίας 21-60 τον Ιούνιο του 2014 μέσω του ερευνητικού εργαλείου Digipoll της Wizzard της Adecco Ελλάδος.