Οι διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας εμποδίζουν την ανάπτυξη των logistics, έτσι ώστε η χώρα να γίνει κόμβος, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΚΕΕΕ και του ΕΒΕΑ Κ. Μίχαλο.
“Δυστυχώς, οι σπουδαίες δυνατότητες του κλάδου παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητες. Μετά από μια δεκαετία δυναμικής ανάπτυξης, τα τελευταία τρία χρόνια η αγορά κινείται πτωτικά. Οι αρνητικοί ρυθμοί που σημειώνονται από το 2009 μέχρι σήμερα, οφείλονται κατά κύριο λόγο σε παράγοντες που σχετίζονται με την κρίση: στην ύφεση και στη συρρίκνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στην έλλειψη ρευστότητας και στην περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Ωστόσο, τα προβλήματα που υπονομεύουν συστηματικά την ανάπτυξη του κλάδου, δεν είναι συγκυριακά. Είναι χρόνια και σχετίζονται με γνωστά διοικητικά εμπόδια, περιορισμούς και διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας”, σημείωσε ο κ. Μίχαλος μιλώντας σε συνέδριο.
Μάλιστα επεσήμανε πως “μετά από χρόνια, καταλήξαμε τελικά σε μια προσχηματική μεταρρύθμιση στο χώρο των μεταφορών. Μια μεταρρύθμιση άτολμη, με μηδενικό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη της αγοράς. Σήμερα, η δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν αποτελεί μόνο αίτημα των επιχειρήσεων και των φορέων του κλάδου. Αποτελεί αίτημα του συνόλου της αγοράς. Αποτελεί αναγκαιότητα, στο πλαίσιο της προσπάθειας για ανάκαμψη και αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας”.
Διαβάστε την ομιλία του Κ. Μίχαλου
"Με μεγάλη χαρά βρίσκομαι σήμερα εδώ, στην έναρξη του 16ου Πανελληνίου Συνεδρίου Logistics. Μια διοργάνωση ιδιαίτερα σημαντική, αφού λειτουργεί ως σταθερό σημείο συνάντησης για τις επιχειρήσεις και τους φορείς της αγοράς – και κυρίως, ως πεδίο ανάδειξης των προβλημάτων και των προοπτικών του κλάδου της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Είναι γνωστό σε όλους ότι τα logistics κατέχουν κομβικό ρόλο στην επιχειρηματική δραστηριότητα, αλλά και ευρύτερα στην προσπάθεια για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της εξωστρέφειας και της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας.
Είναι ένας τομέας που επιδρά οριζόντια σε όλο τον κύκλο ζωής της επιχειρηματικότητας. Παρέχει δυνατότητες για την επίτευξη οικονομιών κλίμακας, για τη βελτιστοποίηση του δικτύου διανομής και την εξοικονόμηση σημαντικού κόστους. Προάγει την ανάπτυξη συνεργασιών και την αύξηση της αποτελεσματικότητας, προς όφελος τόσο της ίδιας της επιχείρησης, των προμηθευτών της, των πελατών και των καταναλωτών.
Είναι επίσης σημαντικός πυλώνας εξωστρέφειας, ο οποίος μπορεί να συμβάλει τα μέγιστα τόσο στην αύξηση των εξαγωγών, όσο και στην προσέλκυση επενδύσεων.
Η Ελλάδα, λόγω της κομβικής γεωστρατηγικής της θέσης, διαθέτει σπουδαία συγκριτικά πλεονεκτήματα στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Έχει τις βασικές προϋποθέσεις ώστε να αναδειχθεί σε διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο.
Κι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία σήμερα: σε μια περίοδο όπου η χώρα έχει άμεση ανάγκη από την εισροή ξένων κεφαλαίων. Σε μια περίοδο όπου η ανάπτυξη διεθνώς εμπορεύσιμων και ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάκαμψη και την επιβίωση της ελληνικής οικονομίας.
Δυστυχώς, οι σπουδαίες δυνατότητες του κλάδου παραμένουν σε μεγάλο βαθμό αναξιοποίητες. Μετά από μια δεκαετία δυναμικής ανάπτυξης, τα τελευταία τρία χρόνια η αγορά κινείται πτωτικά. Οι αρνητικοί ρυθμοί που σημειώνονται από το 2009 μέχρι σήμερα, οφείλονται κατά κύριο λόγο σε παράγοντες που σχετίζονται με την κρίση: στην ύφεση και στη συρρίκνωση της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στην έλλειψη ρευστότητας και στην περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση.
Ωστόσο, τα προβλήματα που υπονομεύουν συστηματικά την ανάπτυξη του κλάδου, δεν είναι συγκυριακά. Είναι χρόνια και σχετίζονται με γνωστά διοικητικά εμπόδια, περιορισμούς και διαρθρωτικές αδυναμίες της ελληνικής οικονομίας.
Η έλλειψη ενός ολοκληρωμένου χωροταξικού σχεδιασμού, με ειδική πρόβλεψη για την αυτόνομη ανάπτυξη κέντρων Logistics…
-οι περιορισμοί στους όρους κάλυψης και δόμησης, που εμποδίζουν την ανέγερση σύγχρονων αποθηκών
-η απουσία υποδομών για την ανάπτυξη συνδυασμένων μεταφορών
-η έλλειψη ενός ενιαίου νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας
-η έλλειψη κινήτρων για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων
-και βεβαίως η προσχηματική απελευθέρωση των μεταφορών
… είναι προβλήματα τα οποία έχουμε αναδείξει εδώ και τουλάχιστον μια πενταετία.
Είναι προβλήματα που οδηγούν στην ανάπτυξη εγκαταστάσεων με ελλιπείς υποδομές, με χαμηλότερο επίπεδο αποτελεσματικότητας και ποιότητας υπηρεσιών.
Είναι προβλήματα που αυξάνουν το εμπορευματικό κόστος, επιβαρύνουν τις τιμές των προϊόντων και θέτουν αξεπέραστα εμπόδια στην εξωστρέφεια.
Δυστυχώς, μετά από τρεις δεκαετίες και τρία κοινοτικά πλαίσια στήριξης, η Ελλάδα προσπαθεί ακόμη να φτιάξει ένα σοβαρό εθνικό οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Είμαστε ακόμη στο σημείο να μιλάμε για την ανάγκη αξιοποίησης και ανάπτυξης των λιμένων. Είμαστε ακόμη στο σημείο να μιλάμε για την ανάγκη διασύνδεσης των εμπορευματικών κέντρων με το εθνικό και τα διεθνή εμπορευματικά δίκτυα.
Δυστυχώς, μετά από χρόνια, καταλήξαμε τελικά σε μια προσχηματική μεταρρύθμιση στο χώρο των μεταφορών. Μια μεταρρύθμιση άτολμη, με μηδενικό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη της αγοράς.
Σήμερα, η δημιουργία συνθηκών ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, δεν αποτελεί μόνο αίτημα των επιχειρήσεων και των φορέων του κλάδου. Αποτελεί αίτημα του συνόλου της αγοράς. Αποτελεί αναγκαιότητα, στο πλαίσιο της προσπάθειας για ανάκαμψη και αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας.
Αυτό που απαιτείται, είναι να υπάρξει άμεσα μια ολοκληρωμένη, εθνική στρατηγική για τα logistics και για την ανάπτυξη των εμπορευματικών συνδυασμένων μεταφορών.
Η στρατηγική αυτή, θα πρέπει να έχει ως βασικούς πυλώνες:
-τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου, με έμφαση στο χωροταξικό σχεδιασμό και στην άρση των υφιστάμενων διοικητικών εμποδίων
-την ουσιαστική απελευθέρωση των μεταφορών, χωρίς εκπτώσεις και πατέντες
-την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη νέων εγχώριων και ξένων επενδύσεων στον κλάδο
-την εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπτυξης, εκσυγχρονισμού και διασύνδεσης υποδομών. Κι εδώ θα θυμίσω ότι το ΕΒΕΑ έχει καταθέσει εδώ και δύο περίπου χρόνια συγκεκριμένη πρόταση για την Αττική. Μια πρόταση που καλύπτει τη δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων, την αναβάθμιση λιμένων σε Πειραιά και Λαύριο, καθώς και τον ανασχεδιασμό και την ολοκλήρωση νέων οδικών αξόνων, που θα επιτρέψουν τη σύνδεση των εμπορευματικών κέντρων με τα διευρωπαϊκά οδικά δίκτυα.
Επίσης, αναπόσπαστο κομμάτι μιας εθνικής στρατηγικής για τα logistics πρέπει να είναι η προώθηση της εξωστρέφειας. Με δράσεις για την προβολή των πλεονεκτημάτων της Ελλάδας και την ενθάρρυνση στρατηγικών συνεργασιών.
Τέλος, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη μιας «πράσινης» εφοδιαστικής αλυσίδας. Με κίνητρα και δράσεις για την αναβάθμιση στόλων, για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και διαδικασιών κτλ. Με τον τρόπο αυτό, μπορούν να παραχθούν σημαντικά οφέλη, τόσο σε επίπεδο εξοικονόμησης κόστους, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το ΕΒΕΑ, ως εκπρόσωπος της επιχειρηματικής κοινότητας, θα εξακολουθεί να διεκδικεί τις αλλαγές και τις παρεμβάσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη των logistics.
Στηρίζουμε και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε τα αιτήματα του κλάδου, με στόχο να διασφαλιστούν καλύτερες προϋποθέσεις για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του.
Θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε για τη δημιουργία ενός σύγχρονου πλαισίου λειτουργίας, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις όχι μόνο της ελληνικής αλλά και της διεθνούς αγοράς.
Ελπίζουμε ότι αυτή η προσπάθεια θα βρει – έστω και τώρα – θετική ανταπόκριση από την πλευρά της Πολιτείας. Το όφελος θα είναι κοινό για όλους: για την αγορά, για τους καταναλωτές, για το αύριο της ελληνικής οικονομίας."