451 ευρώ θα ξοδέψουν οι Έλληνες στις γιορτές για δώρα, φαγητό, κοινωνικές επαφές, ταξίδια, ποσό που είναι μεγαλύτερο από αυτό που θα δαπανήσουν οι Γερμανοί, οι οποίοι αποδεικνύονται ιδιαίτερα φειδωλοί. Επίσης, οι Έλληνες θεωρούν ως το καλύτερο δώρο τα μετρητά, άλλα οι ίδιοι θα αγοράσουν βιβλία για φίλους και συγγενείς, ενώ, αν και τα οικονομικά χειροτερεύουν για τους περισσότερους, παρόλα αυτά οι Έλληνες δηλώνουν λιγότερο απαισιόδοξοι συγκριτικά με το προηγούμενο έτος, ενώ ιδιαίτερα αισιόδοξοι είναι οι νέοι ηλικίας 18 έως 24 ετών.
Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 18 χώρες, ανάμεσά τους και η Ελλάδα, από την Deloitte Consumer Business, προκειμένου να διερευνηθούν οι τάσεις των Ευρωπαίων καταναλωτών κατά την εορταστική περίοδο του 2013.
Ποια είναι η κατάσταση στα οικονομικά σας;
Στο ερώτημα "ποια είναι η γνώμη σας για την κατάσταση της οικονομίας;", το 81% απάντησε ότι είναι αρνητική, ενώ το ποσοστό αυτό είναι αυξημένο κατά 10% στις ηλικίες άνω των 45 ετών. Αντίθετα, στις ηλικίες 18-24 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 62%. Αρνητικά όμως πιστεύουν ότι θα κινηθεί η οικονομία στην Ελλάδα το 65% των ερωτηθέντων, με το ποσοστό να είναι χαμηλό στην ηλικιακή ομάδα 18-24, γεγονός που ίσως αποδεικνύει ότι οι νέοι είναι πιο αισιόδοξοι από τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Πάντως, με βάση τα αριθμητικά δεδομένα της έρευνας, οι Έλληνες είναι μακράν οι πιο απαισιόδοξοι για την οικονομία με βάση τις απαντήσεις τους και στα δυο ερωτήματα.
Από την έρευνα προκύπτει ότι το 69% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει λιγότερα χρήματα συγκριτικά με το προηγούμενο έτος για να δαπανήσει για τις αγορές του, ενώ μόλις το 8% δήλωσε ότι μπορεί να ξοδέψει περισσότερα. Με βάση την ηλικιακή κατανομή των απαντήσεων, διαπιστώνει κανείς ότι το 18% των ατόμων ηλικίας 18-24 ετών δήλωσε ότι έχει περισσότερα χρήματα για αγορές, ενώ στις ηλικίες άνω των 35 ετών το ποσοστό κυμαίνεται από 6%, και φτάνει έως και το 2% στις ηλικίες 55-64 ετών. Το θετικό είναι ότι οι Έλληνες μαζί με τους Βέλγους, Δανούς, Ισπανούς, Ιταλούς, Ιρλανδούς και Πορτογάλους, είναι λιγότερο απαισιόδοξοι.
Στο ερώτημα για το πώς αναμένεται να εξελιχθεί η καταναλωτική δύναμη το 2014, το 48% του δείγματος δήλωσε ότι θα επιδεινωθεί, έναντι του 14% που υποστήριξε ότι θα βελτιωθεί. Για ακόμη μια φορά πιο αισιόδοξοι είναι όσοι ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18-24 (32% θα επιδεινωθεί), σε αντίθεση με όσους είναι άνω των 45 ετών (65-60% θα επιδεινωθεί). Πάντως και σε αυτό το ερώτημα παρατηρείται μείωση της απαισιοδοξίας συγκριτικά με το 2012
Περιορίζουν τα έξοδα για φαγητό και αυξάνουν τα χρήματα για ταξίδια και κοινωνικές επαφές
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, οι Έλληνες θα διαθέσουν το 27% των χρημάτων τους για φαγητό και κοινωνικές επαφές, ενώ το 26% απάντησε ότι θα τα δαπανήσει σε δώρα και το 19% σε ταξίδια. Συγκριτικά με το 2012, διαπιστώνουμε ότι μειώνεται το ποσοστό των ατόμων που δαπανούν τα χρήματά τους σε φαγητό κατά 4%, ενώ αντίθετα μικρή αύξηση της τάξης των 2 ποσοστιαίων μονάδων υπάρχει φέτος στις κοινωνικές επαφές και 1% αύξηση σε όσους θα ξοδέψουν τα χρήματά τους για ταξίδια.
Ξοδεύουμε περισσότερα από τους Γερμανούς τα Χριστούγεννα
Όσον αφορά στα χρήματα που θα ξοδέψουν οι Έλληνες στις γιορτές, αυτά ανέρχονται σε 451 ευρώ και είναι μειωμένα κατά 12,8% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος. Παρά την κρίση, οι Έλληνες ξοδεύουν περισσότερα από τους Γερμανούς, που θα διαθέσουν 399 ευρώ, τους Ολλανδούς (286 ευρώ), Πορτογάλους (393 ευρώ), Τσέχους (430 ευρώ), Πολωνούς (268 ευρώ), Ρώσους (442 ευρώ). Τα πιο πολλά χρήματα τα ξοδεύουν οι κάτοικοι του Λουξεμβούργου και οι Ιρλανδοί με 825 και 894 ευρώ αντίστοιχα.
Περισσότερο τσιγκούνηδες και χρεωμένοι οι Έλληνες
Όσον αφορά στους λόγους που οδηγούν τους Έλληνες στη μείωση των δαπανών τους στις γιορτές, οι περισσότεροι το αποδίδουν στη μείωση των εσόδων τους (78%) και στο γεγονός ότι φοβούνται περαιτέρω επιδείνωση της οικονομικής κρίσης (57%). Κάνοντας μια σύγκριση με το προηγούμενο έτος, διαπιστώνουμε ότι αυξήθηκε το ποσοστό όσων αποδίδουν τη μείωση των εορταστικών δαπανών στα χρέη τους από 21% στο 26%, καθώς επίσης και το ποσοστό αυτών που απάντησαν ότι προτιμούν να εξοικονομήσουν χρήματα αντί να προβούν σε αγορές, αφού το ποσοστό είναι αυξημένο από τις 13 στις 18 ποσοστιαίες μονάδες.
Διασκέδαση και προσφορές θέλγουν τους καταναλωτές
Οι Έλληνες δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για να διασκεδάσουν και να σταματήσουν να σκέπτονται την κρίση, αφού για το 45% αυτός είναι ο βασικός λόγος που θα οδηγηθούν σε έξοδα, ενώ αρκετά υψηλό είναι και το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι οι προσφορές μπορεί να τους οδηγήσουν σε αγορές (35%).
Προτεραιότητα τα παιδιά. Σε δεύτερη μοίρα ο/η σύντροφος
Στο ερώτημα "σε ποιους θα ξοδέψετε τα χρήματα σας;", παρατηρείται αύξηση στο ποσοστό συγκριτικά με το 2012 όσων θα ξοδέψουν χρήματα για τον εαυτό τους και τα παιδιά τους, ενώ οι σύντροφοι φαίνεται να περνάνε σε δεύτερη μοίρα. Περίπου το 25% δήλωσε ότι θα ξοδέψει χρήματα για τα παιδιά, ενώ για το σύντροφο το ποσοστό είναι περίπου στο 18%, όσο και θα ξοδέψει ο κάθε ερωτώμενος και για τον εαυτό του. Μειωμένο είναι και το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι θα ξοδέψουν χρήματα για φιλανθρωπικές δράσεις.
Μετρητά το καλύτερο δώρο για τους Έλληνες
Το καλύτερο δώρο για τους Έλληνες συνεχίζουν για δεύτερο συνεχές έτος να είναι τα μετρητά. Βέβαια, και οι ερωτώμενοι από τις άλλες χώρες επιθυμούν μετρητά. Οι μόνοι που διαφοροποιούνται είναι οι Νοτιοαφρικανοί που θέλουν σοκολάτες, καθώς και οι κάτοικοι του Λουξεμβούργου και της Ιρλανδίας, που επιθυμούν βιβλία. Η μοναδική ηλικιακή ομάδα που δε θεωρεί προτεραιότητα τα χρήματα ως δώρο είναι αυτή των 55-64 ετών που θεωρεί ως καλύτερο δώρο το ταξίδι.
Τι δώρα θα πάρουν οι Έλληνες στα παιδιά
Το δημοφιλέστερο δώρο για το 2013 για τους Έλληνες είναι τα βιβλία. Βέβαια, ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα τα δώρα διαφοροποιούνται. Για παράδειγμα, για άτομα κάτω των 12 ετών οι Έλληνες έχουν ως πρώτη επιλογή τα παιχνίδια στην ηλικία των 12-18 ετών πρώτα έρχονται τα βιβλία. Βασικό κριτήριο για τα δώρα των παιδιών είναι ο εκπαιδευτικός χαρακτήρας. Από την έρευνα προκύπτει ότι οι Έλληνες αγοράζουν τα δώρα τους στο διάστημα 15-24 Δεκεμβρίου. Επίσης, από τα στοιχεία προκύπτει ότι ένα ποσοστό της τάξης του 35% θεωρεί τις γιορτές ως μια ευκαιρία να ενισχύσει οικονομικά τα παιδιά είτε με χρήματα είτε με ακριβότερα δώρα, τα οποία στην πλειονότητά τους τα αγοράζουν από εξειδικευμένα καταστήματα .
Που ξοδεύουν περισσότερα χρήματα οι Έλληνες
Με βάση την έρευνα, αυξήθηκε κατά 50% το ποσοστό των Ελλήνων που δηλώνουν ότι ξοδεύουν περισσότερα χρήματα σε φόρους. Επίσης αυξημένο κατά 24% είναι το ποσοστό όσων δήλωσαν ότι δαπανούν περισσότερα χρήματα για τις αγορές στο super market, ενώ κατά 18% και 14% αυξήθηκαν οι δαπάνες για υγεία και εκπαίδευση αντίστοιχα.
Σε ποιους τομείς θα κάνουν περικοπές οι Έλληνες αν χρειαστεί
Οι τομείς όπου οι Έλληνες είναι διατεθειμένοι να περιορίσουν τις δαπάνες τους αν χρειαστεί είναι οι μη τακτικές δαπάνες, η διασκέδαση, η ένδυση και οι διακοπές. Αντίθετα, δε φαίνονται διατεθειμένοι να περιορίσουν τις δαπάνες τους για υγεία και super market. Όλο και περισσότεροι πολίτες δηλώνουν ότι θα αγοράσουν προϊόντα σε εκπτώσεις και θα αξιοποιήσουν το διαδίκτυο για να περιορίσουν τις δαπάνες τους.
Καλόγηρος Βασίλειος