Αλλαγές σε ψωμί, γάλα, φάρμακα, βιβλία φέρνει η Έκθεση του ΟΟΣΑ

Ούτε ένα, ούτε δύο, αλλά... 392 πιθανά σημεία παρέμβασης σε διάφορους τομείς της αγοράς για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας εντόπισε ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) στην Ελλάδα, όπως αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, σε κοινή συνέντευξη Τύπου με τον επικεφαλής του ΟΟΣΑ, Άνχελ Γκουρία.

Η Έκθεση του ΟΟΣΑ εντοπίζει και αξιολογεί σημαντικές στρεβλώσεις του ανταγωνισμού σε τέσσερις βασικούς τομείς της αγοράς: Στον τουρισμό, την επεξεργασία τροφίμων, τα οικοδομικά υλικά και το λιανικό εμπόριο.

Στην τοποθέτησή του, ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε κάποια παραδείγματα στρεβλώσεων στην ελληνική αγορά, όπως είναι το γεγονός ότι το ψωμί δεν πωλείται με το ζύγι, με αποτέλεσμα, όπως σημείωσε, οι καταναλωτές συχνά να εξαπατώνται και να μην μπορούν να συγκρίνουν εύκολα τις τιμές.

Ένα άλλο παράδειγμα που έφερε ο υπουργός είναι ότι το φρέσκο παστεριωμένο γάλα στην Ελλάδα είναι ακριβότερο έως και 34% από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, γεγονός που αποδίδεται στο γεγονός ότι στη χώρα μας ως φρέσκο παστεριωμένο, παρά τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, θεωρείται μονάχα το γάλα που έχει χρόνο ζωής έως 5 ημέρες, ενώ στην Ευρώπη, ανάλογα με τη μέθοδο παστερίωσης, υπάρχει πληθώρα προϊόντων τύπου "φρέσκο γάλα ημέρας" ή "6ήμερης διάρκειας" -με ειδική σήμανση- οπότε τα νοικοκυριά έχουν πληθώρα επιλογών και οι τιμές είναι χαμηλές.

Επίσης, ανέφερε χαρακτηριστικά το γεγονός ότι στα απορρυπαντικά οι τιμές επιβαρύνονται από τη γραφειοκρατία, επειδή για κάθε νέο απορρυπαντικό που βγαίνει στην αγορά, πρέπει να προηγηθεί μια χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία, στο Γενικό Χημείο του Κράτους, ότι στα καινούρια βιβλία δεν επιτρέπονται ελεύθερα εκπτώσεις και μάλιστα, δεν επιτρέπεται έκπτωση μεγαλύτερη από το 10% της τιμής, ότι για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα συμπληρώματα διατροφής και τις βιταμίνες, υπάρχει υποχρέωση να πωλούνται σχεδόν αποκλειστικά από τα φαρμακεία, αλλά και ότι στο εμπόριο ρούχων και παπουτσιών υπάρχουν περιορισμοί που, κατά την Έκθεση, καταλήγουν σε βάρος του καταναλωτή, όπως η απαγόρευση εκπτώσεων σε καταστήματα στοκ και outlet, αλλά και η απαγόρευση διαφημίσεων προσφορών.

Σύμφωνα με τον κ. Χατζηδάκη, το όφελος για την ελληνική οικονομία, αν εφαρμοστούν οι 66 από τις 329 παρεμβάσεις, θα είναι 5,2 δισ. ευρώ, δηλαδή ποσοστό 2,5% του ΑΕΠ.

Ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι το υπουργείο Ανάπτυξης ολοκληρώνει τις επόμενες μέρες την αξιολόγηση της Έκθεσης και εντοπίζει ποιες από τις προτάσεις του Οργανισμού θα εφαρμοστούν, εκφράζοντας την αποφασιστικότητά του να υιοθετηθεί η συντριπτική πλειονότητα των προτάσεων, και μάλιστα το συντομότερο δυνατό. “Όχι επειδή το λέει λ.χ. ο ΟΟΣΑ, η Παγκόσμια Τράπεζα ή η Τρόικα. Αλλά επειδή -όπως τόνισε και ο πρωθυπουργός- η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση ενισχύει την ανταγωνιστικότητα, δίνει ευκαιρίες στις επιχειρήσεις και δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας”, επεσήμανε.

Νωρίτερα, ο Ανχελ Γκουρία, παραδίδοντας επίσημα την έκθεση του Οργανισμού στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, διεμήνυσε ότι “υπάρχει ζωή μετά το χρέος”, και αναφέρθηκε στο “πιο εντυπωσιακό πρόγραμμα προσαρμογής που έχει ποτέ αναληφθεί”, και στη “θεαματική αντιστροφή του ισοζυγίου πληρωμών και της δημοσιονομικής κατάστασης και του πρωτογενούς πλεονάσματος".