Την αντικατάσταση των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) από τις εισπράξεις από τον ενιαίο φόρο ακινήτων εξετάζουν τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών.
Αν και στελέχη των δύο υπουργείων αναφέρουν πως στόχος είναι ο Δήμος να ορίζει το ύψος του φόρου που θα μπαίνει πάνω στα ακίνητα της περιοχής του και ο φόρος ακινήτων να συνδέεται με τις παρεχόμενες από το Δήμο υπηρεσίες, αποκτώντας έτσι ανταποδοτικότητα, οι αναφορές αυτές είναι μάλλον παραπλανητικές.
Η πραγματικότητα είναι ότι ο νέος φόρος ακινήτων σε πολλά σημεία του θεωρείται αντισυνταγματικός γιατί έχει πάρα πολλές ομοιότητες με το “χαράτσι” ακινήτων που εισπράττεται από τη ΔΕΗ. Αν αυτός εισπράττεται από τους Δήμους ή τουλάχιστον για τους Δήμους θα χαρακτηριστεί “τέλος” και όχι “φόρος” και θα μπορέσει να επιβληθεί ανεμπόδιστα, λόγω του ανταποδοτικού του χαρακτήρα.
Σε κάθε περίπτωση, ο ορισμός των συντελεστών του φόρου ακινήτων από τους ίδιους τους ΟΤΑ, προκειμένου με τον τρόπο αυτό να ρυθμίζουν τα έσοδα τους κατά το δοκούν, θα ήταν μάλλον ένα εφιαλτικό σενάριο για πολλούς ιδιοκτήτες ακινήτων.
Τα έσοδα των ΟΤΑ από επιχορηγήσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού προβλέπεται να ανέλθουν το 2014 στα 2,98 δισ. ευρώ συνολικά (ΚΑΠ 2,413 δισ. ευρώ, ειδική επιχορήγηση 320 εκατ. ευρώ, οφειλόμενα 214 εκατ. ευρώ και λοιπές επιχορηγήσεις 41 εκατ. ευρώ) και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σε 878 εκατ. ευρώ.