Κριτική στην ΕΚΤ ασκεί η Alpha Bank στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων τονίζοντας ότι η στάση της απέναντι στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από μεροληψία.
Όπως επισημαίνει η Alpha, ο Γ. Άσμουσεν υποστήριξε ότι δεν μπορεί να έχει εφαρμογή η πρόταση της Ελληνικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με την οποία το χρηματοδοτικό κενό, που το ΔΝΤ εκτιμά για το 2014 στα € 4,5 δισ., θα μπορούσε να καλυφθεί εξ ολοκλήρου με ανακύκλωση των ομολόγων του ελληνικού δημοσίου, τα οποία είχαν δοθεί στις ελληνικές τράπεζες το 2008 για αγορά από αυτές προνομιούχων μετοχών και τα οποία λήγουν τον Μάιο του 2014.
Υποστηρίζεται ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει διότι αν γινόταν θα συνιστούσε νομισματική χρηματοδότηση από την κεντρική τράπεζα των δημοσιονομικών ελλειμμάτων, ή της αναχρηματοδότησης του δημοσίου χρέους της χώρας.
Ωστόσο, η άποψη αυτή φαίνεται ακραίως μεροληπτική έναντι της Ελλάδος όταν τα LTROs (χαμηλότοκα πολυετή δάνεια) από την ΕΚΤ συνεχίζουν να παρέχονται αφειδώς αποκλειστικά και μόνο για την ετήσια αναχρηματοδότηση εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δημοσίου χρέους της Ιταλίας και της Ισπανίας.
Επίσης, η άποψη αυτή δεν είναι συμβατή με την χρήση της Συμφωνίας ANFA (Agreement on Net Financial Assets) από την Κεντρική Τράπεζα της Ιρλανδίας για την κάλυψη των αναγκών σε ίδια κεφάλαια της Anglo Irish Bank Corp, ύψους € 25 δισ. με promissory notes αρχικά, οι οποίες μετατράπηκαν από τον Μάρτιο του 2012 σε κρατικά ομόλογα με λήξεις άνω των 40 ετών και διακρατούνται από τις Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες του ΕΣΚΤ στα πλαίσια της ANFA.
Σημειώνεται ότι το πρόβλημα του χρηματοδοτικού κενού για την Ελλάδα το 2014 προκύπτει σε κάποιο βαθμό από την άρνηση των Εθνικών Κεντρικών Τραπεζών να διευκολύνουν, ως είχε συμφωνηθεί σε πολιτικό επίπεδο, τη χρηματοδότηση της Ελλάδος με την ανακύκλωση των ελληνικών κρατικών ομολόγων που έχουν στα χαρτοφυλάκιά τους στο πλαίσιο της ANFA.
Με τον τρόπο, όμως, αυτό, πλήττεται εντελώς αναιτίως το οικονομικό κλίμα στην Ελλάδα.
Δεν χρειάζονται νέα μέτρα το 2014
Σύμφωνα με την Alpha dεν προκύπτει ανάγκη για νέα δημοσιονομικά μέτρα το 2014, αφού με τα ήδη ισχύοντα μέτρα το πρωτογενές πλεόνασμα το 2014 μπορεί και πρέπει να είναι μεγαλύτερο από ότι έχει προγραμματιστεί.
Eπιπλέον κανείς δεν μπορεί να εκτιμήσει από σήμερα με κάποια σοβαρότητα ότι θα απαιτηθούν πρόσθετα μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής το 2015 και το 2016, διότι με τα σημερινά δεδομένα ακριβώς το αντίθετο είναι το πιο πιθανό.
Tο να εγείρεται από την Τρόικα θέμα μέτρων από σήμερα για υποτιθέμενη κάλυψη ελλειμμάτων το 2015 και το 2016 το μόνο αποτέλεσμα που μπορεί να έχει είναι ο εκτροχιασμός της οικονομικής, επενδυτικής εμπιστοσύνης
Όπως αναφέρει το ΔΝΤ στην Έκθεση του ΔΝΤ (Οκτώβριος 2013), μεταξύ άλλων, γίνεται η εξής αναφορά:
"Ένα ισοσκελισμένο πρωτογενές ισοζύγιο εκτιμάται για το 2013. Η επιπλέον προσαρμογή έως το 2016 θα απαιτήσει νέα μέτρα, συμπεριλαμβανομένων και των αυξημένων εσόδων από τη βελτίωση της φορολογικής διοίκησης, ύψους 3,5% του ΑΕΠ".
Όπως έχει αναλυθεί εκτενώς σε προηγούμενες εκδόσεις του παρόντος Δελτίου, οι ανωτέρω εκτιμήσεις του ΔΝΤ δεν στηρίζονται στα σημερινά βελτιωμένα δεδομένα της ελληνικής οικονομίας. Κατ' αρχήν, είναι τώρα σχεδόν βέβαιο (σύμφωνα και με τα στοιχεία εκτέλεσης του Π2013 στο 9μηνο.2013) ότι το πρωτογενές ισοζύγιο της ΓΚ το 2013 δεν θα είναι απλώς ισοσκελισμένο, όπως εκτιμά το ΔΝΤ, αλλά πλεονασματικό και μάλιστα με πλεόνασμα που μπορεί να ανέλθει σε επίπεδα άνω των € 1,4 δισ, έναντι € 0,34 δισ. που προβλέπεται στο Προσχέδιο του Π2014.
Στην πραγματικότητα με τα σημερινά δεδομένα, η πιο αντικειμενική εκτίμηση για το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ το 2014 είναι ότι, χωρίς τη λήψη κανενός επιπλέον μέτρου, αυτό μπορεί και πρέπει να υπερβεί τα € 3,5 δισ. (1,8% του ΑΕΠ).
Μπορεί δηλαδή να λεχθεί τώρα, με πολύ μεγαλύτερη βεβαιότητα από ότι πριν από μερικούς μήνες, ότι αν δεν διαταραχθεί η πορεία ανάκαμψης της οικονομίας στους επόμενους μήνες (όπως, π.χ., με την προσπάθεια επιβολής νέων δημοσιονομικών μέτρων για το 2014), ο Π2014 θα υλοποιηθεί πολύ καλύτερα από ότι έχει προγραμματιστεί, όπως ακριβώς συνέβη και το 2012 και το 2013.