Φαίνεται πως παρά την κρίση η έτοιμη κουζίνα αυξάνει... απτόητη στην Ελλάδα. Κάτι οι έντονοι ρυθμοί ζωής (κυρίως βέβαια στις μεγάλες πόλεις), κάτι η μείωση του ελεύθερου χρόνου, η αύξηση του αριθμού των μονομελών νοικοκυριών και η είσοδος των γυναικών στην αγορά εργασίας κρατούν τη ζήτηση για έτοιμο φαγητό σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Αυτό δείχνει η ετήσια έρευνα του ΙΕΛΚΑ, που έγινε σε δείγμα 2.000 καταναλωτών από όλη τη χώρα.
Παρά την μείωση της τάξεως του 40% που σημείωσε ο κλάδος της εστίασης τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, το budget που διαθέτουν τα ελληνικά νοικοκυριά σε έτοιμο φαγητό αγγίζει το – διόλου ευκαταφρόνητο- ποσό των 125 ευρώ το μήνα (δηλαδή 1.500 ευρώ το χρόνο) και ξεπερνά συνολικά τα 6,5 δισ. ευρώ ετησίως.
Πρωταγωνιστής ο καφές αφού 9 στους 10 Έλληνες (ποσοστό 87%) αγοράζουν έτοιμο καφέ.
- Ακολουθούν τα γλυκά και τα σνακ (που αγοράζει το 85%),
- Η τυρόπιτα και το κρουασάν (αγοράζει το 85%),
- Έτοιμο κρύο γεύμα, π.χ. σαλάτα, σάντουιτς που αγοράζει το 70%,
- Το έτοιμο μαγειρευτό φαγητό (63%) και
- Το έτοιμο κατεψυγμένο γεύμα με 51%.
Παρότι τα κύρια γεύματα που μαγειρεύονται στο σπίτι εξακολουθούν να αποτελούν κυρίαρχη τάση στα συμπληρωματικά γεύματα εμφανίζονται νέες τάσεις, που ακολουθούν τις διεθνείς τάσεις.
Η αγορά έτοιμου γεύματος από τα σουπερμάρκετ κερδίζει συνεχώς έδαφος και ανταγωνίζεται τις υπόλοιπες επιλογές έτοιμου φαγητού των καταστημάτων μαζικής εστίασης.
Έτσι, το λεγόμενο φαγητό-για-τον-δρόμο (food-to-go) φαίνεται πως είναι το νέο Eλ Ντοράντο των επενδύσεων για τους σχετικούς κλάδους.
Όπως αναφέρουν τα πορίσματα του ΙΕΛΚΑ, στο μέλλον αναμένονται σημαντικές επενδύσεις από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ σε πολλές διαφορετικές αγορές στις οποίες υπάρχουν σημαντικά περιθώρια διείσδυσης (π.χ. στις αγορές των φρέσκων προϊόντων ή αγορές συμπληρωμάτων διατροφής), οι οποίες αποτελούν ευκαιρία για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου.
Παράλληλα αναμένεται η σταδιακή επέκταση εξειδικευμένων σημείων πώλησης «έτοιμου φαγητού» (όπως κρεοπωλεία, γαλακτοπωλεία, ιχθυοπωλεία, φαρμακεία κλπ) να εξελίσσονται σε ολοκληρωμένους χώρους διάθεσης συνολικών λύσεων για έτοιμο φαγητό με λύσεις που ανταποκρίνονται στις νέες καταναλωτικές συνήθειες.
Tα κύρια σημεία πώλησης έτοιμου γεύματος είναι τα σουπερ-μάρκετ, φούρνοι, εστιατόρια, καφετέριες και καταστήματα delivery.
Σε αρκετές από αυτές τις κατηγορίες έχει ήδη σημαντική παρουσία και διείσδυση το κανάλι του σουπερμάρκετ, όπως για παράδειγμα στη κατηγορία του γλυκού-σνακ ή στην κατηγορία του έτοιμου μαγειρευτού φαγητού, αλλά σε κάθε περίπτωση υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης σε άλλες κατηγορίες, όπως π.χ. αυτή του καφέ. Άλλωστε χαρακτηριστικό παράδειγμα στρατηγικής διείσδυσης στη αγορά του food-to-go είναι η ανάπτυξη του bakeoff εντός των σουπερμάρκετ, ύστερα βέβαια και από την αλλαγή της νομοθεσίας και την απλοποίηση της σχετικής αδειοδότησης. Μία επένδυση η οποία στοχεύει πέρα από την σημαντική αγορά του ψωμιού και στην αγορά των έτοιμων αρτοσκευασμάτων.
H μεγαλύτερη διείσδυση καταγράφεται στα έτοιμα κατεψυγμένα γεύματα με το 41% των καταναλωτών να δηλώνει ότι τα αγοράζει από το σούπερ μάρκετ.
Το 37% δηλώνει ότι αγοράζει γλυκά/σνακ για κάποιο συμπληρωματικό γεύμα, το 23% έτοιμο κρύο γεύμα όπως σαλάτα ή σάντουιτς, το 18% έτοιμο μαγειρευτό φαγητό, το 12% τυρόπιτα ή κρουασάν και τέλος το 9% καφέ. Η αύξηση των επισκέψεων στο σουπερμάρκετ που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια, συνάδει με αυτή την τάση.
Για παράδειγμα επισκέψεις που ίσως γίνονται με στόχο την αγορά «δεκατιανού» γίνονται όλο και περισσότερο πλέον στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων.