Η Κατερίνα Σαββαΐδου προσέφυγε δικαστικά κατά της Έκτακτης Εισφοράς!

Παρά το γεγονός ότι κρίθηκε συνταγματική η έκτακτη εισφορά από το Συμβούλιο της Επικρατείας και αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της, αυτό που ίσως πέρασε απαρατήρητο είναι το γεγονός ότι ένα από τα δύο πρόσωπα, τα οποία είχαν προσφύγει στο ΣτΕ κατά της εφαρμογής της ήταν η σημερινή γενική γραμματέας Εσόδων, Κατερίνα Σαββαΐδου. 

Αυτό πρακτικά σημαίνει πως εάν το Επικρατείας είχε λάβει διαφορετική απόφαση, κρίνοντας αντισυνταγματική την έκτακτη εισφορά, θα... τίναζε στον αέρα τα έσοδα του κράτους. Πώς αλλάζουν οι καιροί, θα πείτε.... Και έτσι είναι, εάν αναλογιστείτε ότι η γυναίκα, η οποία είχε προσφύγει κατά της εφαρμογής του μέτρου, σήμερα είναι εκείνη η οποία το... επιβάλλει με δεδομένη τη θέση την οποία κατέχει. 

Για την ιστορία, ο δεύτερος προσφεύγων στο Ανώτατο Δικαστήριο ήταν ο γενικός γραμματέας Αντεγκληματικής Πολιτικής του υπουργείου Δικαιοσύνης, Αγγελος Τσιγκρής.

Η απόφαση και η αιτιολογία της

Συμβατή με το ελληνικό Σύνταγμα έκρινε η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, την έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα που επιβλήθηκε το 2011 με το νόμο 3986/2011, αλλά αντισυνταγματικό τον τρόπο υπολογισμού του ύψους της.
 
Η Ολομέλεια του ΣτΕ απέρριψε δύο προσφυγές φορολογουμένων, που ζητούσαν να ακυρωθεί ως αντισυνταγματική και αντίθετη με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ) η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών του 2011, για την «βεβαίωση και είσπραξη της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα, της έκτακτης εισφοράς σε αντικειμενικές δαπάνες και του τέλους επιτηδεύματος, που προβλέπονται με τις διατάξεις των άρθρων 29, 30 και 31, αντίστοιχα, του νόμου 3986/2011». Έτσι, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε ότι η έκτακτη εισφορά δεν προσκρούει σε καμία συνταγματική διάταξη - και έτσι, ούτε στα άρθρα 4 (περί ισότητας), 78 (νομιμότητα φόρου) και 20 (δικαίωμα παροχής προσωρινής δικαστικής προστασίας) του Συντάγματος, όπως είχαν επικαλεστεί οι πολίτες στην προσφυγή τους – ενώ δεν προσκρούει ούτε στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο ωστόσο, αποφάνθηκε πως είναι αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της επίμαχης έκτακτης εισφοράς, θεωρώντας τη σχετική ρύθμιση «ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα, ως αντισυνταγματική». Σύμφωνα με τα άρθρα 4 και 78 του Συντάγματος, ο φόρος «δεν αποκλείεται να βαρύνει ορισμένο μόνο κύκλο προσώπων ή πραγμάτων, εφόσον πλήττει ορισμένη φορολογητέα ύλη, η οποία, κατ' αυτό τον τρόπο, επιτρέπει την επιβάρυνση του συγκεκριμένου αυτού κύκλου φορολογουμένων βάσει γενικών και αντικειμενικών κριτηρίων που τελούν σε συνάφεια με το ρυθμιζόμενο θέμα» αναφέρει μεταξύ άλλων στην απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας.