Ευρώπη, Αραβικές Χώρες, Βαλκάνια, Μέση Ανατολή. Δεν μιλάμε για προτεινόμενους ταξιδιωτικούς προορισμούς, αλλά για τους προορισμούς των πάλαι ποτέ τετράτροχων ονείρων. Ferrari, Porsche, Lamborghini, Mercedes, BMW και άλλα πολλά αυτοκίνητα βγάζουν εισιτήριο χωρίς επιστροφή. Η λύση της εξαγωγής των πολυτελών αυτοκινήτων φαντάζει αυτή τη στιγμή ως το μοναδικό αντίδοτο στη φορολογική επιδρομή των τελευταίων ετών. Τα όσα αποκάλυψε χθες το ρεπορτάζ του news.gr είναι απόλυτα ενδεικτικά της κατάστασης, που επικρατεί στην ελληνική αυτοκίνηση.
"1.100 Porsche έφυγαν το 2012 για το εξωτερικό"
Όπως χαρακτηριστικά λέει το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ι.Ο.Β.Ε και αντιπρόσωπος αυτοκινήτων, Παύλος Λάσκαρης, το 2012 άλλαξαν χέρια στην εγχώρια αγορά 1100 μεταχειρισμένες Porsche, ενώ πουλήθηκαν μόλις 12 καινούργιες. “Δεν υπάρχει ούτε ένας Έλληνας, που να αγόρασε από Έλληνα Porsche. Όλες οι παραπάνω μεταβιβάστηκαν με πινακίδες σε εμπόρους και πωλήθηκαν στο εξωτερικό γι' αυτό και καταγράφονται οι μεταβιβάσεις”, σημειώνει.
Όπως εξηγεί ο κύριος Λάσκαρης, κάποιοι ιδιοκτήτες εξάγουν οι ίδιοι τα αυτοκίνητά τους, με προορισμό τη Βουλγαρία. Άλλοι πάλι, τα πωλούν στην αγορά της Γερμανίας. “Το ίδιο συνέβη με όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων μεγάλων κυβικών. Oι κυκλοφορούσες Porsche, συγκεκριμένα, έχουν μειωθεί κατά 15% τα τελευταία δύο χρόνια. Επίσης, οι επισκέψεις στο συνεργείο της Porsche – κάτι που τυχαίνει να γνωρίζω από πρώτο χέρι - έχουν μειωθεί κατά 40%, που σημαίνει είτε ότι έχουν εξαχθεί, είτε ότι οι ιδιοκτήτες τα κυκλοφορούν λίγο ή έχουν καταθέσει πινακίδες... κάτι, που ισχύει για τους περισσότερους”.
Δίνουν τα Cayenne για ένα 500ράκι!
Περιγράφοντας τη διαδικασία, διευκρινίζει: “Έρχεται κάποιος σ' εμάς και ζητάει - ειδικά το τελευταίο διάστημα - να δώσει μία Cayenne και να πάρει ένα Fiat 500. Όσο κι αν σας φαίνεται περίεργο, κάτι τέτοιο συμβαίνει αρκετά συχνά”, αναφέρει.
“Εμείς παίρνουμε προσφορές από διάφορους οίκους στο εξωτερικό και δίνουμε μία προσφορά της τάξεως των 7.000 ευρώ. Σε αυτά τα χρήματα συμπληρώνει τη διαφορά και αγοράζει ένα Fiat (!)”, συμπληρώνει.
Αναλύοντας την κίνηση της εγχώριας αγοράς αυτοκινήτων, εξηγεί ότι στην εσωτερική αγορά φαίνεται η πώληση, καθώς ο ιδιοκτήτης μεταβιβάζει το αυτοκίνητό του στον έμπορο για να το 'βγάλει' από πάνω του. “Έχουν πουληθεί Cayenne με 3.000 και 4.000 ευρώ. Πρόκειται για εξοφλημένα αυτοκίνητα, χρονολογίας από το 2009 και πίσω”.
“Πούλησα τζιπ πενταετίας, 2.300 κυβικών για 4.000 ευρώ”
Γνώστης της διαδικασίας, ο φορολογικός σύμβουλος, Νίκος Μανωλίτσης επισημαίνει ότι ο φόρος πολυτελείας για αυτοκίνητα άνω των 1927 κυβικών, είναι αυτή τη στιγμή 680 ευρώ. “Εγώ ο ίδιος πούλησα ένα τζιπ πενταετίας – 2.300 κυβικών -, που είχα, για 4.000 ευρώ. Όπως πληροφορήθηκα, κατέληξε στη Ρωσία. Στην Ελλάδα αυτά τα αυτοκίνητα δεν πωλούνται με τίποτα”.
Κάνει λόγο για την παγίδα του υπουργείου Οικονομικών, καθώς, όπως λέει, αφού πουλήθηκαν όλα τα μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, “ετοιμάζουν να περάσουν τεκμήριο και φόρο πολυτελείας ανάλογα με την εργοστασιακή αξία. Υπολογίζουν ότι θα μπαίνει φόρος πολυτελείας από τα 1.600 κυβικά και πάνω”. Πολλοί μάλιστα ήταν εκείνοι, που αποφάσισαν να κινηθούν σε μικρότερα κυβικά και θα βρεθούν και πάλι εκτεθειμένοι στο έλεος των φορολογικών μεταρρυθμίσεων.
“Πώς γίνεται, όμως, κάποιος που έχει αυτοκίνητο 20.000 ευρώ, να πληρώνει φόρο πολυτελείας και ένας με αυτοκίνητο αξίας 50.000 να μην πληρώνει;”, αναρωτιέται ο κύριος Μανωλίτσης. “Επίσης, μία Rolls Royce μετά τη δεκαετία δεν πληρώνει τίποτα”, αναφέρει χαρακτηριστικά επισημαίνοντας τις ανισότητες της υπάρχουσας νομοθεσίας.
"Διαδικασία, η οποία απαξιώνει τα αυτοκίνητα"
Για μία διαδικασία, η οποία απαξιώνει τα αυτοκίνητα, μιλάει ο έμπορος αυτοκινήτων, Μιχάλης Κολιόπουλος. “Έχουμε πληρώσει φόρους, ενώ οι Γερμανοί εξαγωγείς από την πλευρά τους έχουν βγάλει χρήματα από αυτά. Αυτή τη στιγμή, αν θελήσει κάποιος να φέρει αυτοκίνητο από το εξωτερικό, το πληρώνει στην τριπλή τιμή. Περνάμε μία κρίση και μας βρίσκουν στην ανάγκη. Εγώ δεν ασχολούμαι καθόλου με αυτή την εμπορική διαδικασία”, τονίζει.
“Δεν γίνεται να εξάγεται ένα Grand Cherokee με τιμή πώλησης 4.000 ευρώ. Πρέπει το τεκμήριο να εφαρμόζεται με βάση την εμπορική του αξία, ώστε να μην αναγκάζεται ο άλλος να δίνει ένα αυτοκίνητο 'κοψοχρονιά'. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πώληση μιας Porsche 997, η οποία πωλείται στο εξωτερικό προς 28.000, αρχικής αξίας 150.000 ευρώ, και ενώ θα μπορούσε άνετα να πιάσει 37.000 – 40.000. Με λίγη υπομονή στην ελληνική αγορά, θα μπορούσε να πουληθεί”, εκφράζει την άποψή του ο κύριος Κολιόπουλος.
Σε μια εποχή, που ο δείκτης του εγχώριου χρηματιστηρίου αυτοκινήτων σημειώνει κατακόρυφη πτώση, αυτό που σε κάθε περίπτωση εξάγεται ως συμπέρασμα είναι η φθαρτότητα της ύλης και δει της πολυτελούς. Κινητοί θησαυροί, που άλλοτε κυκλοφορούσαν απαστράπτοντες στους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους, αναζητούν εναγωνίως... διέξοδο στην αλλοδαπή. Όσο κι αν κάποιοι λένε ότι τα όνειρα δεν κοστίζουν, ίσως τελικά και να πέφτουν έξω. Γιατί, τα συγκεκριμένα, όχι απλά κοστίζουν, αλλά κοστίζουν και ακριβά.