Συγκεκριμένες παρατηρήσεις επί των άρθρων του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος εμπεριέχει η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, διατυπώνοντας ενστάσεις για μια σειρά από θέματα όπως το αφορολόγητο, οι κλίμακες φυσικών και νομικών προσώπων, αλλά και για τους αμειβόμενους με "μπλοκάκι".
Επικριτική είναι η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής για την κατάργηση του αφορολόγητου ποσού εισοδήματος και τη θέσπιση αφορολόγητου ποσού εισοδήματος (2.100 ευρώ) το οποίο είναι χαμηλότερο από το ελάχιστο όριο διαβίωσης του φορολογουμένου.
Συγκεκριμένα, στην έκθεση σημειώνεται πως η συγκεκριμένη πρόβλεψη "ενδεχομένως, δεν είναι συμβατή με την αρχή της φορολόγησης βάσει της φοροδοτικής ικανότητας, τον σεβασμό της αξίας του ανθρώπου και την υποχρέωση προστασίας της οικογένειας και της παιδικής ηλικίας".
Επισημαίνεται δε πως το κατώφλι κινδύνου φτώχειας στην Ελλάδα ανέρχεται στο ποσό των 6.591 ευρώ ετησίως ανά άτομο, ενώ για τη χορήγηση του Επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης Συνταξιούχων τα κριτήρια ατομικού και οικογενειακού εισοδήματος για το έτος 2013 έχουν προσδιορισθεί σε 9.884,11 ευρώ και 15.380,90 ευρώ, αντιστοίχως.
Για την εφαρμογή διαφορετικής κλίμακας φορολογικών συντελεστών ανά κατηγορία εισοδήματος η Επιστημονική Υπηρεσίας της Βουλής θεωρεί πως ανακύπτει ζήτημα ως προς το εάν συνάδει προς τις αρχές της καθολικότητας του φόρου και της φορολόγησης με βάση τη φοροδοτική ικανότητα, υπό την έννοια ότι αυτό το σύστημα φορολογίας οδηγεί σε διαφορετική φορολογική επιβάρυνση εισοδημάτων ιδίου ύψους αναλόγως της πηγής από την οποία προέρχονται, καθώς επίσης και σε βαρύτερη φορολογική επιβάρυνση φορολογουμένων με μικρότερο εισόδημα προερχόμενο από μία πηγή σε σχέση προς άλλους με μεγαλύτερο εισόδημα, το οποίο προέρχεται από περισσότερες πηγές.
Ειδικά για την διαφοροποίηση του συντελεστή φορολογίας τόσο των ιδίων των νομικών προσώπων, όσο και των προσώπων που συμμετέχουν σε αυτά, με αποκλειστικό κριτήριο την κατηγορία των τηρούμενων λογιστικών βιβλίων, η Επιτροπή θεωρεί πως δεν συνιστά γενικό και αντικειμενικό κριτήριο το οποίο, υπό το πρίσμα της αρχής της φορολογικής ισότητας, επιτρέπει την εφαρμογή διαφορετικών κανόνων σε νομικά πρόσωπα τα οποία λειτουργούν υπό τον ίδιο εταιρικό τύπο.
Σημαντικές παρατηρήσεις διατυπώνει η Υπηρεσία της Βουλής για τους αμειβόμενους με "μπλοκάκι". Σύμφωνα με τον Κώδικα προκειμένου τα "μπλοκάκια" να φορολογηθούν με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων θα πρέπει η σχέση εργασίας τους να αποδεικνύεται, βάσει έγγραφων συμβάσεων παροχής υπηρεσιών ή συμβάσεων έργου, με φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που δεν υπερβαίνουν τα 3, ή εφόσον υπερβαίνουν τον αριθμό αυτόν, ποσοστό 75% του ακαθάριστου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα να προέρχεται από 1 από τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες που λαμβάνουν τις εν λόγω υπηρεσίες και εφόσον οι ετήσιες επιχειρηματικές δαπάνες που θα εξέπιπταν δεν υπερβαίνουν το ποσό 9.250 ευρώ.
Αν και έτσι περιορίζεται σημαντικά ο αριθμός των ελεύθερων επαγγελματιών με "μπλοκάκια" που θα μπορούν να φορολογηθούν ως μισθωτοί η Υπηρεσία της Βουλής τονίζει πως θα πρέπει να υπάρξουν προσθετές διευκρινίσεις για να μη δημιουργηθούν ερμηνευτικές αμφισβητήσεις ως προς την υπαγωγή ή μη σε ΦΠΑ των υπηρεσιών που παρέχονται από τα πρόσωπα που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της συγκεκριμένης διάταξης, όπως επίσης και ως προς την υπαγωγή των ανωτέρω προσώπων στις προστατευτικές ρυθμίσεις της εργατικής νομοθεσίας, καθώς και στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.