Η δήλωση βήμα-βήμα: Ελεύθεροι επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις

Φέτος και για πρώτη φορά οι δηλώσεις όλων των φορολογούμενων, μισθωτών, συνταξιούχων, ελεύθερων επαγγελματιών θα γίνουν την ίδια χρονική περίοδο, ανεξάρτητα από τον αριθμό που λήγει ο Α.Φ.Μ.

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες λοιπόν, θα πρέπει μέχρι και τις 30/06 να υποβάλουν την φορολογική τους δήλωση ηλεκτρονικά, ωστόσο αναμένεται παράταση, όπως έχει ζητηθεί ήδη από την πλειονότητα των φορολογουμένων.

Παρακάτω θα εξετάσουμε τα σημεία που θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή από τους ελεύθερους επαγγελματίες καθώς και τους κωδικούς που τους ενδιαφέρουν.

Τα έντυπα που αφορούν του ελευθέρους επαγγελματίες επιγραμματικά είναι:

ΕΝΤΥΠΟ Ε1

Το έντυπο Ε1 συμπληρώνεται υποχρεωτικά από όλους τους φορολογούμενους. Εξετάσουμε  τα βασικά  σημεία και κωδικούς οι ελεύθεροι επαγγελματίες  πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τα εξής :

Πίνακες 4Γ και 4Δ:

Στους πίνακες αυτούς και συγκεκριμένα  στους κωδικούς 401, 413, 501 και 511 μεταφέρεται το αποτέλεσμα που προκύπτει από το έντυπο Ε3. Ανάλογα με το αν η επιχείρηση έχει ζημιά ή κέρδος, τα αποτελέσματα που θα δηλωθούν αν γίνει ο αυτοέλεγχος και τα εξωλογιστικα κέρδη είναι περισσότερα από τα λογιστικά, θα πρέπει, να δηλωθούν και να φορολογηθούν τα μεγαλύτερα ώστε να ισχύει η διαδικασία αυτή.

Στους κωδικούς 425 ή 517 ανάλογα με την μορφή της επιχείρησης μεταφέρονται τα ακαθάριστα έσοδα της.

Στον κωδικό 415 μεταφέρονται οι ζημιές που έχουν οι εμπορικές επιχειρήσεις από τα προηγούμενα χρόνια. Εκεί μεταφέρονται  οι ζημιές που είναι μέχρι την 5ετια άρα για φέτος μπορεί να μεταφερθεί ζημιά που υπήρχε από την χρήση 2007 με την προϋπόθεση ότι αυτή η ζημιά μεταφέρεται κάθε χρονιά στην φορολογική δήλωση. Δηλαδή αν μια χρονιά ξεχαστεί να συμπληρωθεί  ο κωδικός αυτός, χάνεται η ζημιά και δεν μπορεί να συμψηφιστεί σε επόμενα έτη. Στον κωδικό 515, που αφορά τους ελευθέρους επαγγελματίες, ισχύει ότι και στον παραπάνω κωδικό με την μόνη διαφορά ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες άρχισαν να έχουν το δικαίωμα μεταφοράς ζημιάς από την χρήση 2010. Φυσικά, ο περιορισμός της 5ετιας ισχύει και για αυτούς.

ΑΛΛΟΙ ΚΩΔΙΚΟΙ

ΚΩΔΙΚΟΣ 017: Συμπληρώνεται από εκείνους που έχουν γεννηθεί από 01/01/1982 και έπειτα και θα έχουν αυξημένο αφορολόγητο στις 9.000€ με την προϋπόθεση ότι τα δηλωθέντα εισοδήματα δεν ξεπερνούν τα 9.000€.

ΚΩΔΙΚΟΣ 019: Ο κωδικός αυτός είναι ίσως από τους πιο σημαντικούς κωδικούς ο οποίος βρίσκεται στον πίνακα Ζ΄ της δήλωσης, “Πληροφοριακά Στοιχεία”. Ο κωδικός αυτός δεν είναι μόνο πληροφοριακός και πρέπει να τον συμπληρώνουν όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι 3 Φυσικά ή Νομικά πρόσωπα και το 90% του τζίρου προέρχεται από αυτούς ή αντίστοιχα σύμβαση με ένα Φυσικό ή Νομικό πρόσωπο και το 75% του τζίρου προέρχεται από αυτόν, δηλαδή τα γνωστά σε όλους μας “Μπλοκάκια”.

Συμπληρώνοντας τον κωδικό αυτό, το τέλος επιτηδεύματος δε θα είναι 650€ αλλά 500€. Ο κωδικός αυτός θα είναι ακόμα πιο σημαντικός από την επόμενη χρονιά καθώς όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πηγαίνουν με την κλίμακα των μισθωτών και αυτό δημιουργεί τεράστιες διαφορές στον φόρο που θα πληρώνουν.

ΚΩΔΙΚΟΣ 021: Συμπληρώνεται από όσους έχουν ατομική επιχείρηση και έχουν υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις (μη έκδοση στοιχείου, μη τήρηση ή ανακριβής τήρηση πρόσθετου βιβλίου, απόκρυψη συναλλαγής, λήψη πλαστών-εικονικών τιμολογίων). Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι
δε θα έχουν καθόλου αφορολόγητο.

ΚΩΔΙΚΟΣ 027: Ο κωδικός αυτός ΔΕΝ συμπληρώνεται από τους ελευθέρους επαγγελματίες παρά μόνο από όσους ασκούν εμπορική δραστηριότητα, με την προϋπόθεση ότι  έχουν γεννηθεί μετά τις 31/12/1950. Συμπληρώνεται ώστε να μην τους επιβληθεί το τέλος επιτηδεύματος.

ΚΩΔΙΚΟΣ 053: Στον κωδικό αυτό γράφονται οι ασφαλιστικές εισφορές που καταβληθήκαν το 2012 σε Κύρια και Επικουρικά ταμεία ( ΟΑΕΕ, ΤΣΑΔ, ΤΣΜΕΔΕ, ΝΟΜΙΚΩΝ, ΠΡΟΝΟΙΑΣ, κ.λ.π.) οι οποίες δεν γράφονται στα βιβλία της επιχείρησης για την χρήση του 2012. Το πρόβλημα είναι ότι δεν μειώνουν τα τυχών κέρδη στο σύνολο τους, όπως και θα ήταν λογικό να συμβαίνει, αλλά μειώνουν απλά το φόρο κατά 10%.

ΚΩΔΙΚΟΙ 601, 603, 605: Εδώ αναγράφονται οι φόροι που έχουν παρακρατηθεί από πελάτες της επιχείρησης μετά το 2012. Για να δηλωθούν οι παρακρατούμενοι αυτοί φόροι θα πρέπει να έχει εκδοθεί η σχετική βεβαίωση από τον πελάτη , η οποία θα πρέπει να  δοθεί ανεξάρτητα από το αν ο πελάτης  έχει ή δεν έχει αποδώσει τον φόρο.

Οι παραπάνω κωδικοί αφορούν κυρίως αυτούς που έχουν ατομική επιχείρηση, οι οποίοι βέβαια θα πρέπει να προσέξουν ότι και οι άλλοι φορολογούμενοι ( τεκμήρια, αποδείξεις στον κωδικό 049, αναγκαστική αναγραφή εισοδημάτων που φορολογήθηκαν στην πηγή, στον κωδικό 659).

ΕΝΤΥΠΟ Ε3

Είναι το βασικό έντυπο των επιχειρήσεων και είναι απαραίτητο κομμάτι των δηλώσεων των ελευθέρων επαγγελματιών.

Η συμπλήρωση του γίνεται πριν την συμπλήρωση του Ε1 και περιλαμβάνει τα βασικά στοιχεία της επιχείρησης ( Επωνυμία, Δ.Ο.Υ., Α.Φ.Μ., κ.λ.π.).

Στον κωδικό δραστηριότητας,  θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή διότι από αυτόν τον κωδικό εξαρτάται πολλές φορές αν η επιχείρηση μπορεί να ενταχθεί σε κάποιο κοινοτικό πρόγραμμα, επιδοτήσεις, κ.λ.π..

Στους πίνακες από ΣΤ΄ έως τον πίνακα Ζ΄ του εντύπου αυτού απεικονίζεται η πλήρης οικονομική εικόνα της επιχείρησης (Έσοδα, Έξοδα, Αγορές) για όλο το έτος και από τους πίνακες αυτούς προκύπτουν και τα φορολογητέα κέρδη της επιχείρησης.

Ο πίνακας Ί του εντύπου συμπληρώνεται από όλες τις επιχειρήσεις που θέλουν και μπορούν να ενταχθούν στον αυτοέλεγχο, με βάση τον Νόμο 3296/04.

Στον συγκεκριμένο  πίνακα γίνεται η σύγκριση των κερδών που προσδιορίζονται με λογιστικό τρόπο, με τα κέρδη που προσδιορίζονται με εξωλογιστικο τρόπο μέσω των μέσων συντελεστών καθαρού κέρδους.

Μετά από μια σειρά διαδικασιών η επιχείρηση μπορεί να θεωρείται “ελεγμένη” με την προϋπόθεση ότι δεν θα είναι στο δείγμα ελέγχου.

Στο θέμα του αυτοελέγχου θα επανέλθουμε και ειδικότερα σε επόμενο άρθρο ώστε να αναλύσουμε κάθε λεπτομέρεια περί αυτού.

Στο έντυπο αυτό θα πρέπει να υπάρχει υπογραφή λογιστή, βάσει νόμου, όταν τα έσοδα της επιχείρησης είναι άνω των 100.000€ για εμπορική ή μεικτή επιχείρηση και άνω των 50.000€ για επιχείρηση παροχής υπηρεσιών ή ελεύθερο επαγγελματία.

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΠΟΔΟΘΕΝΤΩΝ ΚΑΙ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕΝΩΝ ΦΟΡΩΝ

Η κατάσταση αυτή συμπληρώνεται μαζί με την κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης και περιλαμβάνει όλους τους φόρους που θα έπρεπε να έχει αποδώσει η επιχείρηση ( Φ.Π.Α., Φ.Μ.Υ., Φ.Ε.Ε., και άλλους διάφορους φόρους ) και αν κάποιοι από αυτούς δεν έχουν πληρωθεί, θα πρέπει  να γνωστοποιηθεί στην αρμόδια φορολογική αρχή μέσω του πίνακα αυτού.    

ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ

Είναι ένα έντυπο το οποίο συμπληρώνεται από τον λογιστή που είναι υπεύθυνος για την συμπλήρωση της δήλωσης, και σε αυτό αναλύονται οι δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται και θα πρέπει να αναμορφωθούν. Οι δαπάνες γράφονται αναλυτικά στην κατάσταση αυτή και ουσιαστικά αυξάνουν τα κέρδη της επιχείρησης.

Επιγραμματικά να αναφέρουμε ότι μερικές από τις δαπάνες αυτές είναι το 50% των εξόδων κινητής τηλεφωνίας, το 30% ή το 65% ανάλογα με τον κυβισμό για δαπάνες που αφορούν σε αυτοκίνητα Ι.Χ., διάφορα άλλα έξοδα που δεν αναγνωρίζονται και μισθοδοσία που δεν έχει πληρωθεί το Ι.Κ.Α. ή δεν έχει σταλθεί η Α.Π.Δ.

ΦΟΡΟΙ

Η φορολόγηση των εισοδημάτων για φέτος θα γίνει με την κλίμακα φορολογίας:

Όλα τα εισοδήματα ( μισθωτές, ενοίκια, ελεύθεροι επαγγελματίες ) προστίθενται στην κλίμακα αυτή.

Ακόμη υπάρχει η κλίμακα υπολογισμού της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης 1% έως 4% ανάλογα με το εισόδημα που δηλώνεται. Και σε αυτήν την περίπτωση τα εισοδήματα στα οποία υπολογίζεται η εισφορά είναι προοδευτικά.

Κλείνοντας, υπάρχει και το τέλος επιτηδεύματος για όλους τους επαγγελματίες ανεξάρτητα από τα έσοδα τους και είναι: 650€ για κάθε ατομική επιχείρηση που λειτουργεί άνω των 5 ετών και 600€ για κάθε υποκατάστημα αυτής. Το τέλος αυτό ενδέχεται να είναι και λίγο χαμηλότερο με την διαδικασία που είδαμε και παραπάνω (κωδικός 019/Ε1).

Φοροτεχνικό Γραφείο

"Παναγιώτης Παντελής  & Συνεργάτες"

Λ. Αθηνών 46 & Σερβιων 10

Αθήνα - 104 41

τηλ.: 210 5154733 - 210 5238054 - 2105120402

fax: 210 5157830

www.pantelisco.com