“Η τιμή των σιτηρών είναι σαν το χρηματιστήριο”. Κάπως έτσι σχολιάζει τις αυξημένες τιμές στο ψωμί η πρώην γραμματέας της συντεχνίας αρτοποιών και επόπτης οικονομικών του βιοτεχνικού επιμελητηρίου Αθήνας, Κωνσταντίνα Μαρκάκη.
Βασικά καταναλωτικά αγαθά. Ψωμί, γάλα, ψάρια, δημητριακά. Σύμφωνα με έρευνα της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας, Eurostat, οι τιμές στα συγκεκριμένα προϊόντα, είναι υψηλότερες κατά 31,5% σε σχέση με τις αντίστοιχες τιμές σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η ίδια έρευνα, δείχνει ότι βρισκόμαστε στη δεκάδα με τα πιο ακριβά προϊόντα πρώτης ανάγκης, ανάμεσα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έλλειψη αποθεμάτων σιταριού προκαλεί συνεχείς ανατιμήσεις στο ψωμί
Το news.gr ζήτησε από φορείς της αγοράς να σχολιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνας. Η κυρία Μαρκάκη στέκεται στο γεγονός ότι αντί να παράγουμε σιτηρά όπως πριν από μερικά χρόνια, προτιμάμε να εισάγουμε από την Αμερική ή τη Ρωσία και να εξάγουμε τα δικά μας αποθέματα στην Ιταλία. Σε συνδυασμό με το γεγονός ότι Αμερικάνοι και Ρώσοι κράτησαν τα δικά τους σιτηρά για εσωτερική κατανάλωση εξαιτίας της μειωμένης παραγωγής (καταστροφές στη σοδειά λόγω κακοκαιρίας), το έλλειμμα πρώτης ύλης στη χώρα μας έγινε αμέσως εμφανές. Αποτέλεσμα να αυξηθεί η τιμή στο σακί αλεύρι από τα 20 στα 28 ευρώ τα πενήντα κιλά. “Βγαίνουν οι βαμβακοπαραγωγοί του κάμπου, κλείνουν τους δρόμους κάθε τρεις και λίγο και διεκδικούν αποζημιώσεις. Για ένα είδος που λόγω της κατάρρευσης της κλωστοϋφαντουργίας στην Ελλάδα, δεν έχει πια καμία χρησιμότητα”, αναφέρει. “Θα μπορούσαν να παράγουν σιτάρι, αλλά δεν το κάνουν γιατί δεν τους συμφέρει οικονομικά”, συνεχίζει η κ. Μαρκάκη.
“Οι καταναλωτές έχουν σταματήσει να καταγγέλλουν”
Ο πρόεδρος του νέου ΙΝΚΑ, Κώστας Τσέκερης, μιλάει για άτυπο καρτέλ στον χώρο των τροφίμων. Όπως τονίζει ο κ. Τσέκερης, τέσσερις μεγάλες εταιρείες εξουσιάζουν τον κλάδο, στο όνομα της ελεύθερης αγοράς, όπου ο καθένας κάνει ότι θέλει. “Σε σούπερ μάρκετ στην Ηλιούπολη, το γάλα έχει 20 λεπτά έκπτωση. Η ίδια εταιρεία πουλάει σε άλλο προάστιο το γάλα χωρίς έκπτωση”. Όπως εξηγεί, αυτό συμβαίνει γιατί οι μεγάλες βιομηχανίες μελετούν τις στατιστικές και όπου παρατηρήσουν μείωση των πωλήσεων κάνουν έκπτωση.
Σημειώνει δε ότι υπεύθυνος για το παιχνίδι των τιμών είναι και ο καταναλωτής, που δεν καταγγέλλει, δεν διεκδικεί, παρά έχει κλειστεί στο καβούκι του αδιαμαρτύρητα. “Τα τηλέφωνα χτυπούν όλο και λιγότερο στα γραφεία μας από καταναλωτές που θέλουν να καταγγείλουν αισχροκέρδεια”. Ο κ. Τσέκερης, επισημαίνει ότι ο Έλληνας δεν έχει αποβάλει τη νοοτροπία του υπερκαταναλωτισμού και αποφεύγει να μποϊκοτάρει προϊόντα που βλέπει ότι είναι αδικαιολόγητα ακριβά.
Πρόεδρος ιχθυοπωλών: “Μειώσαμε τις τιμές τουλάχιστον 25%”
Σε όλα τα παραπάνω, ο πρόεδρος των ιχθυοπωλών της Βαρβακείου, Σπύρος Κοράκης, έχει το δικό του αντίλογο. Όπως υποστηρίζει, οι τιμές στα ψάρια έχουν μειωθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Σε κάποιες περιπτώσεις σε ποσοστό πάνω από 25%. “Η πελαγίσια τσιπούρα κόστιζε παλαιότερα 40 ευρώ και σήμερα, έχει πέσει στα 28. Η τσιπούρα ιχθυοτροφείου, έπεσε από τα 9 έως 10, στα 3,5 ευρώ. Οι γόπες έχουν 2 με 2,5 ευρώ αυτή τη στιγμή, όταν κάποτε ο πελάτης αγόραζε με 6 έως 8 ευρώ το κιλό”, αναφέρει χαρακτηριστικά. “Το πρόβλημα”, καταλήγει, “είναι ότι ο κόσμος δεν έχει λεφτά να αγοράσει”.
Επικοινωνήσαμε και με το γραφείο του Γενικού Γραμματέα Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης, Γιώργου Στεργίου για να έχουμε ένα σχόλιο από επίσημα χείλη. Ο κύριος Στεργίου, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες να έρθουμε σε επαφή μαζί του, αρνήθηκε να τοποθετηθεί επί του ζητήματος.
Ευθύνες υπάρχουν και είναι πολλές. Βιομηχανίες που ανεβάζουν τις τιμές, πολιτεία χωρίς τη βούληση να παρέμβει, μεσάζοντες που κοιτάζουν να επωφεληθούν και στη μέση ο καταναλωτής. Ένας καταναλωτής που όπως και αν το δει κανείς έχει το δικό του μερίδιο ευθύνης-και είναι μεγάλο- στη διαμόρφωση της σημερινής κατάστασης. Και μπορεί συχνά να μην μπορεί να αντιδράσει στα όσα διαδραματίζονται, άλλες φορές όμως, δεν θέλει ή αδιαφορεί.
Γιώργος Λαμπίρης