Τι να κάνετε όταν ένα προϊόν σας βγει ελαττωματικό

Όταν αντιμετωπίζετε ένα πρόβλημα στην αντικατάσταση ενός προϊόντος που αγοράσατε σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα και αποδείχτηκε ελαττωματικό ή αν είχατε προβλήματα με την επιστροφή χρημάτων από την αγορά ενός αεροπορικού εισιτηρίου, στην περίπτωση που μία πτήση ακυρώθηκε, να έχετε υπόψη σας ότι δεν είστε μόνοι. Υπάρχει το Ευρωπαϊκό κέντρο καταναλωτή της χώρας σας για να σας βοηθήσει  ώστε να βρείτε την κατάλληλη λύση στο διασυνοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζετε. Το κέντρο μπορεί να σας προτείνει νομικές και πρακτικές συμβουλές και μπορεί να απευθυνθεί εκ μέρους σας στην εταιρία με την οποία είχατε συναλλαγή σε άλλη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή μπορεί να σας καθοδηγήσει προς ένα σύστημα επίλυσης διαφορών ή να σας προτείνει άλλες λύσεις.

Πρακτικές συμβουλές που ενδιαφέρουν τον κάθε καταναλωτή είναι ενδεικτικά οι εξής:

  • Ο καταναλωτής αγόρασε ένα προϊόν, αλλά όταν άνοιξε τη συσκευασία, διαπίστωσε ότι το προϊόν ήταν κατεστραμμένο. Η ερώτηση είναι ποιός είναι υπεύθυνος σε αυτή την περίπτωση.

         Απάντηση: Ο πωλητής του προϊόντος είναι ο μόνος υπεύθυνος για ένα προϊόν που παραδίδεται εξαρχής χαλασμένο, σπασμένο ή ελαττωματικό ή δεν διαθέτει τα αρχικώς συμφωνηθέντα χαρακτηριστικά.

  • Αν στον καταναλωτή παραδοθεί ένα ελαττωματικό προϊόν, αυτός οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον πωλητή, κατά προτίμηση με τρόπο που να αποδεικνύεται εγγράφως (π.χ με e-mail, fax κ.λ.π). Ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει εναλλακτικά:  α) επισκευή ή αντικατάσταση του ελαττωματικού προϊόντος β) επιστροφή από τον πωλητή, μέρους της αξίας του προϊόντος γ) επιστροφή όλων των χρημάτων του, με την προϋπόθεση ότι και ο καταναλωτής θα έχει αποστείλει το ελαττωματικό προϊόν πίσω στον πωλητή. Η ικανοποίηση του δικαιώματος αυτού πρέπει να γίνεται χωρίς χρονική καθυστέρηση και χωρίς οικονομική επιβάρυνση του καταναλωτή.
  • Ένα άλλο συχνό ερώτημα για τις συναλλαγές εντός χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι αν το δικαίωμα αποζημίωσης, αντικατάστασης ή επισκευής ισχύει χωρίς κανενός είδους περιορισμό. Η απάντηση είναι όχι, δηλαδή, ο καταναλωτής χάνει αυτό το δικαίωμα αν δεν: 1) κατά την παραλαβή του προϊόντος γνώριζε ότι το προϊόν ήταν ελαττωματικό και 2) δεν άσκησε το δικαίωμά του για δύο χρόνια μετά την παραλαβή του προϊόντος.

Η υποχρεωτική εγγύηση διάρκειας 2 ετών ισχύει απόλυτα. Προσοχή: Η διετής εγγύηση δεν ξεκινά από τη στιγμή που ο καταναλωτής συνειδητοποίησε ότι το προϊόν είναι ελαττωματικό, αλλά από τη στιγμή που το παρέλαβε.

  • Ένα άλλο σημαντικό θέμα είναι αν υπάρχει διαφορά ως προς το δικαίωμα υπαναχώρησης, εάν ο καταναλωτής αγοράσει ένα προϊόν μέσω Internet, μέσω τηλεφώνου, telemarketing ή μέσω πλασιέ στο χώρο του καταναλωτή.

Απάντηση: Υπάρχει διαφορά. Εκτός των προαναφερθέντων δικαιωμάτων, ο καταναλωτής δικαιούται επιπλέον να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία αγοράς σε 14 ημερολογιακές ημέρες από την παραλαβή του εγγράφου της σύμβασης, η οποία αναφέρει το δικαίωμά του αυτό. Η διαφορά είναι ότι το δικαίωμα υπαναχώρησης ισχύει ακόμη και αν ο αγοραστής αλλάξει γνώμη, χωρίς να υπάρχει απαραιτήτως ελάττωμα στο προϊόν.

  • Εάν ο αγοραστής ανακαλύψει ελάττωμα στο προϊόν που αγόρασε στο Internet  με telemarketing ή μέσω Internet, αλλά έχει παρέλθει η προθεσμία των 14 ημερών, τότε το δικαίωμα επισκευής, αντικατάστασης ή αποζημίωσης που αφορά τα ελαττωματικά προϊόντα εξακολουθεί να υφίσταται για 2 έτη από τη στιγμή που ο καταναλωτής παρέλαβε το προϊόν.
  • Η άσκηση των ως άνω δικαιωμάτων δεν επιβαρύνει οικονομικά τον καταναλωτή.
  • Εάν δε σε μία σχετική σύμβαση, αναφέρεται ότι ο καταναλωτής έχει παραιτηθεί από τα δικαιώματά του, αυτό συνεπάγεται ότι μία τέτοια παραίτηση είναι άκυρη και τα δικαιώματα υφίστανται σε κάθε περίπτωση.
  • Επίσης, δεν μπορεί ο καταναλωτής να αγοράσει ένα ηλεκτρονικό προϊόν από μία χώρα της ΕΕ και έπειτα να το δώσει για επισκευή στη χώρα διαμονής του. Μία επιχείρηση που πωλεί ένα προϊόν στην Ελλάδα δεν φέρει ευθύνη για ένα ελαττωματικό προϊόν που πωλήθηκε από ομώνυμη επιχείρηση πχ στην Ισπανία.
  • Στην Ελλάδα , ο καταναλωτής μπορεί να απευθυνθεί στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή ή να καλέσει στο 1520 το τετραψήφιο τηλεφωνικό κέντρο της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή.

To δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτών είναι πανευρωπαϊκό. Αποτελείται από 29 κέντρα, ένα σε κάθε κράτος-μέλος και επιπλέον στην Νορβηγία και την Ισλανδία.