Οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών βλέπουν την τιμή του πετρελαίου σε επίπεδα κοντά στο 1,5 ευρώ το λίτρο και οι καταναλωτές μειώνουν ανυτίστοιχα τις ανάγκες τους.
Σε ενημερωτική εκδήλωση του Συνδέσμου των εταιρειών επισημάνθηκε ότι οι καταναλωτές πληρώνουν κατά μέσο όρο «καπέλο» 12 λεπτά ανά λίτρο στη βενζίνη εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών που παραδίδουν λιγότερο καύσιμο. Υπολογίζεται ότι το 30% του όγκου των καυσίμων που διακινείται στην αγορά, διοχετεύεται από τέτοιες αντλίες.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών (ΣΕΕΠΕ) Γ. Ψυχογιός και ο αντιπρόεδρος Γ. Αληγιζάκης ανέφεραν ότι η πτώση του όγκου κατανάλωση σωρευτικά από το 2009 υπερβαίνει το 30% και στο τελευταίο τρίμηνο φθάνει στο 15%. Ήδη έχουν κλείσει ή υπολειτουργούν πάνω από 2000 πρατήρια καυσίμων. Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης αναμένεται να οδηγήσει σε νέα μείωση του όγκου πωλήσεων.
Οι καταναλωτές εγκαταλείπουν τις κεντρικές θερμάνσεις και στρέφονται σε άλλες εναλλακτικές πηγές θέρμανσης. Οι εταιρείες εμπορίας τάχθηκαν υπέρ της εξίσωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα ντίζελ κίνησης και θέρμανσης στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, προκειμένου να καταπολεμηθεί το λαθρεμπόριο.
Άλλωστε, οι παράνομες οικονομικές δραστηριότητες στον κλάδο υπολογίζονται μεταξύ 250 και 400 εκατ. ευρώ ετησίως στο πετρέλαιο κίνησης και 50 - 100 εκατ. στις βενζίνες. Πρόσθετη επιβάρυνση προκύπτει από τις «πειραγμένες» αντλίες που χρεώνουν τους καταναλωτές για 3,5 - 7% επιπλέον ποσότητα από αυτήν που παραδίδεται πραγματικά.
Εξετάζεται εγκατάσταση των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών όγκου καυσίμων, με την οποία συμφωνούν όλοι οι φορείς του κλάδου προκειμένου να δοθεί λύση στο πρόβλημα. Τη συγκεκριμένη οδό προτείνει και ο ΣΕΕΠΕ, μαζί με την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Αντίστοιχα, για τις τιμές προτείνει μείωση του ποσοστού φορολόγησης από το κράτος προκειμένου να υπάρξει ραγδαία μείωση τιμών και εκτιμά ότι η ίδια μείωση δεν μπορεί να επιτυχευθεί μέσω της έμμεσης πίεσης εταιρειών και πρατηριούχων.