Ημέρα κατάθεσης του φορολογικού νομοσχεδίου στη Βουλή η Παρασκευή και οι φωνές περί αντισυνταγματικότητας από διάφορες πλευρές διαρκώς πληθαίνουν. Τελευταία εξ' αυτών, η ένσταση των Ανεξάρτητων Ελλήνων, η οποία απορρίφθηκε και ζητούσε να κριθεί αντισυνταγματικό το φορολογικό σε ότι αφορά την αυτοτελή φορολόγηση των εισοδημάτων – από καταθέσεις, μισθώματα, μερίσματα Ανωνύμων Εταιρειών κ. α. -, αλλά και σε ότι έχει να κάνει με την κατάργηση του αφορολογήτου και τα εισοδηματικά κριτήρια για τους πολύτεκνους.
Το news.gr είχε συνομιλία με τον δικηγόρο, εξειδικευμένο σε φορολογικά ζητήματα, Γιώργο Πιτσιλή, ο οποίος στάθηκε κυρίως στην αντισυνταγματικότητα που εμφανίζεται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο σε ότι αφορά την ισότητα της φοροδοτικής ικανότητας. “Αν κάποιος είναι ελεύθερος επαγγελματίας και βγάζει 20.000 ευρώ και κάποιος μισθωτός και βγάζει τα ίδια χρήματα, είναι λάθος να φορολογούνται διαφορετικά” αναφέρει. Ο κύριος Πιτσιλής εξηγεί το συλλογισμό του, λέγοντας ότι και οι δύο είναι εργαζόμενοι και βγάζουν χρήματα από την προσωπική τους εργασία, άρα πρέπει να φορολογούνται το ίδιο. “Γιατί θα πρέπει να φορολογείται κάποιος με βάση το επάγγελμα του;”, αναρωτιέται.
"Αυθαίρετη η κατάργηση του αφορολόγητου για τους ελεύθερους επαγγελματίες"
Χαρακτηρίζει αυθαίρετη την κατάργηση του αφορολογήτου για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς θεωρεί ότι η αιτία που κρύβεται πίσω από τη συγκεκριμένη ρύθμιση είναι ότι “οι ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν πολύ λιγότερα από αυτά που βγάζουν”. Σύμφωνα με τον κύριο Πιτσιλή “αυτός δεν είναι τρόπος να αντιμετωπίσουν τη φοροδιαφυγή γιατί την πληρώνουν και όσοι είναι συνεπείς”. Άλλωστε με βάση το άρθρο 4 παράγραφο 5 του Συντάγματος, το οποίο επιτάσσει την ισότιμη συνεισφορά όλων των Ελλήνων στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους, φαίνεται - σύμφωνα με τον κύριο Πιτσιλή - να υπάρχουν στοιχεία αντισυνταγματικότητας σε ότι αφορά την αντιμετώπιση των ελευθέρων επαγγελματιών.
Ένας ακόμα παράγοντας, ο οποίος θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι κυβερνώντες, είναι η καθιέρωση ενός ελάχιστου ορίου επιβίωσης. “Στη γερμανική θεωρία υπάρχει διάταξη που καθιερώνει ότι δεν μπορεί το κράτος να φορολογήσει το βασικό εισόδημα διαβίωσης κάποιου – αν αυτό για παράδειγμα είναι 8.000 ευρώ το χρόνο – και ότι μόνο από αυτό το ποσό και μετά φορολογείται. "Ένα όριο θα μπορούσε να καθοριστεί με βάση το όριο της φτώχειας, όπως αυτό προσδιορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή”, συνεχίζει ο κύριος Πιτσιλής.
"Καμία χώρα στην Ευρώπη δεν εφαρμόζει τις διαφοροποιήσεις που εφαρμόζουμε εμείς στη φορολογία"
Σε συνέχεια της συγκεκριμένης συζήτησης, η κουβέντα έρχεται και στον τομέα της φορολόγησης των εισοδημάτων που προέρχονται από την εκμετάλλευση κεφαλαίων από μετοχές. “Είναι διεθνώς ανεκτό να αντιμετωπίζονται διαφορετικά γιατί δεν προέρχονται από την εργασία. Υπάρχει όμως το ενδεχόμενο, κάποιος να είναι άνεργος και να έχει κληρονομήσει δύο σπίτια. Αν το μοναδικό του εισόδημα είναι τα χρήματα που εισπράττει από το ενοίκιο, τότε γιατί θα πρέπει να φορολογείται ως εύπορος εισοδηματίας;”, επισημαίνει ο κύριος Πιτσιλής. Εξηγεί ότι η αυτοτελής φορολόγηση αυτών των πηγών εισοδήματος πρέπει να γίνεται κατά περίπτωση. “Καμία χώρα στην Ευρώπη δεν έχει αυτή τη διαφοροποίηση που έχουμε εμείς στη φορολογία. Ούτε στην Αμερική φορολογούνται διαφορετικά οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μισθωτοί”, τονίζει. “Καμία άλλη χώρα δεν διαχωρίζει τους ελεύθερους επαγγελματίες από τους μισθωτούς και για τους μεν καταργεί το αφορολόγητο, αλλά για τους δε όχι”.
"Στα όρια της αντισυνταγματικότητας η αντιμετώπιση των πολυτέκνων"
Τελευταίος σταθμός της συζήτησης με τον κύριο Πιτσιλή, ήταν αυτός της αντιμετώπισης των πολυτέκνων. Μία κατηγορία πολιτών, η οποία καλείται με το νέο σύστημα να πληρώσει περισσότερα σε σχέση με πριν. “Σε ότι αφορά τη συγκεκριμένη κατηγορία η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση. Το Σύνταγμα δεν διευκρινίζει ότι θα πρέπει να στηρίζονται οι πολύτεκνοι με φορολογικές ελαφρύνσεις, αλλά ότι πρέπει το κράτος να προστατεύει την οικογένεια, κάτι που μπορεί να γίνει και με άλλες εισοδηματικές παροχές”, εξηγεί. Το αν θα κριθεί ποτέ αντισυνταγματική μία τέτοια διάταξη εξαρτάται από τη διάθεση της ελληνικής δικαιοσύνης και του εκάστοτε δικαστή, ο οποίος θα βρεθεί μπροστά σε μία τέτοια υπόθεση.
Κι αν το φορολογικό και οι ρυθμίσεις που φέρνει σας φαίνονται σκληρές – κάτι που ουδείς αμφισβητεί – ένα είναι σίγουρο. Ότι η ψήφισή του ανοίγει τον ασκό του Αιόλου. Οι αίθουσες των ελληνικών δικαστηρίων αναμένεται να υποδεχθούν πολλές υποθέσεις – αντιδράσεις στις διατάξεις του φορολογικού. Για μία ακόμα φορά είναι πολύ πιθανό να αναλωθούν αμέτρητες ώρες και πολλή μελάνη για την καταγραφή των πρακτικών της αντιπαράθεσης μεταξύ των εκπροσώπων μας στο κοινοβούλιο, την καταγραφή των πρακτικών στα ελληνικά δικαστήρια και ακόμα περισσότερες ώρες έως ότου η ελληνική δικαιοσύνη να αποφανθεί για τις προσφυγές που φιλοδοξούν να πλήξουν κάποια από αυτές ή άλλες διατάξεις.