Ακόμη λιγότερα χρήματα θα ξοδέψουν (και) φέτος οι Έλληνες για τα Χριστούγεννα και τα Χριστουγεννιάτικα, όπως δείχνει η ετήσια έρευνα της Deloitte για τις καταναλωτικές τάσεις, κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων στην Ευρώπη.
Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές στην Ελλάδα δηλώνουν ότι το 2015 σχεδιάζουν να ξοδέψουν 402 ευρώ στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, μειώνοντας τον προϋπολογισμό τους κατά 8,6% σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2014. Τον προϋπολογισμό αυτό θα μοιράσουν σε φαγητό (168 ευρώ), δώρα (154 ευρώ) και σε κοινωνικές δραστηριότητες (80 ευρώ).
Όσον αφορά στους Ευρωπαίους καταναλωτές, σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte το 2015 σκοπεύουν να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 513 ευρώ στις αγορές τους κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, ποσό το οποίο είναι κατά μόλις 0,3% μειωμένο σε σχέση με τις πραγματικές δαπάνες που οι ίδιοι δήλωσαν ότι έκαναν την εορταστική περίοδο του 2014.
Σημειώνεται ότι η εφετινή 18η ετήσια έρευνα της Deloitte καλύπτει 14 χώρες της δυτικής και ανατολικής Ευρώπης, καθώς και τη Νότια Αφρική. Πραγματοποιήθηκε μεταξύ της τελευταίας εβδομάδας του Σεπτεμβρίου και των δύο πρώτων εβδομάδων του Οκτωβρίου του 2015, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 14.065 καταναλωτών (18-65 ετών) από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες.
Περιορισμός εξόδων από τους Έλληνες καταναλωτές
Οι Έλληνες καταναλωτές αποδίδουν τον περιορισμό των εξόδων τους την εορταστική περίοδο κυρίως στην πεποίθησή τους ότι η οικονομική ύφεση θα επιδεινωθεί με ποσοστό 69%. Επίσης, ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό (66%) δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα καθώς το εισόδημά τους έχει μειωθεί.
Όλες οι ομάδες που συμμετείχαν στην έρευνα αναφέρουν ότι τα μειωμένα έσοδα και η ανησυχία σχετικά με τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, είναι οι κυριότεροι λόγοι που τους οδηγούν να καταναλώνουν λιγότερο.
Πιο επιφυλακτικοί στην οικονομική κρίση, είναι οι ομάδες ηλικίας άνω των 45 ετών, καθώς έχουν επηρεαστεί σημαντικά και από τη μείωση των εσόδων τους.
Ένα ποσοστό ύψους 90% της ηλικιακής ομάδας 55-64 ετών δήλωσε ότι θα ξοδέψει λιγότερα καθώς το εισόδημά του έχει μειωθεί μετά φόρων, ενώ το 27% της ηλικιακής ομάδας 18-24 θα προτιμούσε να αποταμιεύσει γιατί ανησυχεί μη χάσει τη δουλειά του.
Σχετικά με τον καταμερισμό των δώρων των Ελλήνων, ποσοστό 60% του προϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα εντός της οικογένειας (26% στα παιδιά τους, 18% για τον/την σύντροφό τους και 16% για τον εαυτό τους) ενώ 36% του ποοϋπολογισμού αναμένεται να διατεθεί σε δώρα προς άλλους ενήλικες (21%) και άλλα παιδιά (15%). Ποσοστό 3% αναμένεται να διατεθεί σε φιλανθρωπικές δωρεές.
Τα βιβλία αποτελούν το πιο πιθανό δώρο για φίλους και συγγενείς για τα Χριστούγεννα του 2015 στην Ευρώπη. Τα δώρα που οι Έλληνες καταναλωτές δήλωσαν ότι θα προσφέρουν περισσότερο είναι τα βιβλία (56%), τα ρούχα και τα παπούτσια (42%) και τα αρώματα και τα καλλυντικά (35%).
Σχετικά με το χρόνο που θα κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, ελάχιστοι Έλληνες καταναλωτές κάνουν τις αγορές των Χριστουγεννιάτικων δώρων τους πριν το Δεκέμβριο (7%). Η αγοραστική κίνηση φαίνεται ότι ξεκινά την 1η Δεκεμβρίου με το 86% των Ελλήνων καταναλωτών να κάνει τις Χριστουγεννιάτικες αγορές του μέσα στο μήνα.
Απαισιόδοξοι οι Έλληνες για την κατάσταση της οικονομίας
Αναφορικά με την κατάσταση της οικονομίας, οι Ευρωπαίοι είναι πιο αισιόδοξοι από την προηγούμενη χρονιά με μια γενικά αυξανόμενη τάση, εκτός από την Ελλάδα και τη Ρωσία όπου η γνώμη του κόσμου χειροτερεύει. Το ίδιο συμβαίνει και στη Νότια Αφρική.
Στην Ελλάδα οι περισσότεροι καταναλωτές εκφράζουν την απαισιοδοξία τους για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας (82%), ενώ μόνο το 2% είναι αισιόδοξοι.
Οι γυναίκες στην Ελλάδα είναι περισσότερο απαισιόδοξες σε σχέση με την παρούσα κατάσταση της οικονομίας με ποσοστά 83% και 81% αντίστοιχα. Επίσης, οι αισιόδοξες γυναίκες είναι λιγότερες από τους αισιόδοξους άνδρες με ποσοστά 2% και 3% αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι Έλληνες μεταξύ 45 - 64 δηλώνουν πιο απαισιόδοξοι για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας με ποσοστό 86% - 87%. Οι λιγότερο απαισιόδοξες ηλικιακές ομάδες είναι αυτές των 25- 34 και 35 – 44 με ποσοστά 76% και 77%.
Ιδιαίτερα απαισιόδοξοι εμφανίζονται οι νέοι, καθώς το 85% της ηλικιακής ομάδας 18-24 είναι απαισιόδοξο για την παρούσα κατάσταση της οικονομίας.
Όσον αφορά στη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, στην Ευρώπη στην πλειοψηφία των χωρών της έρευνας επικρατεί αισιοδοξία για το μέλλον.
Στην Ελλάδα οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα αρνητικοί για την πορεία της οικονομίας τους στομέλλον (δείκτης διαφοράς μεγαλύτερος του -40%), ενώ την προηγούμενη χρονιά αυτό συνέβαινε και στη Γαλλία και την Ιταλία.
Σχετικά με τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας, οι Έλληνες καταναλωτές που είναι απαισιόδοξοι αποτελούν το 62% του συνόλου των ερωτηθέντων. Αντίθετα μόνο το 7% των ερωτηθέντων δηλώνουν αισιόδοξοι για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας.
Οι άνδρες στην Ελλάδα είναι περισσότερο απαισιόδοξοι για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας σε σχέση με τις γυναίκες (65% έναντι 58%). Αντίθετα οι άνδρες που δηλώνουν αισιόδοξοι για τη μελλοντική κατάσταση της οικονομίας στην Ελλάδα είναι λίγο περισσότεροι από τις αντίστοιχες γυναίκες (8% σε σύγκριση με 7%).
Διαφορετικά κανάλια αγορών
Τόσο στην Ελλάδα, όσο και στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται ο αριθμός των καταναλωτών που αναζητούν πληροφορίες, ιδέες ή καλύτερες τιμές για τα χριστουγεννιάτικα δώρα μέσω διαδικτύου. Πέραν των ψηφιακών προϊόντων όπως είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια η υψηλή τεχνολογία, η μουσική και οι ταινίες τα οποία θα αγοραστούν κυρίως μέσω διαδικτύου (τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη), τα υπόλοιπα δώρα θα αγοραστούν κυρίως μέσω των καταστημάτων καθώς η εμπειρία επίσκεψης στα στολισμένα καταστήματα δίνει ιδιαίτερη ικανοποίηση στους καταναλωτές τις γιορτινές μέρες.
Χάρη στην ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών τηλεφώνων και tablets, ολοένα και περισσότεροι Ευρωπαίοι καταναλωτές δείχνουν την τάση τους να χρησιμοποιούν τα smartphones για να κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου. Στην Ελλάδα αυξάνονται οι καταναλωτές που κάνουν αγορές μέσω smartphones και tablets χρόνο με το χρόνο. Το 2013 μόνο το 20% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν ήδη κάνει αγορές μέσω smartphones και tablets, ενώ το 2014 το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 34% και το 2015 σε 40%.
Οι περισσότεροι καταναλωτές θα ήθελαν οι λιανέμποροι να παρείχαν χαμηλότερες τιμές. Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί έκπληξη καθώς η τιμή είναι ένας από τους κύριους παράγοντες που εξετάζουν οι καταναλωτές ειδικά σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τόσες οικονομικές δυσκολίες. Τέλος, η ανάγκη για ανάπτυξη ηλεκτρονικού εμπορίου επισημαίνεται ως η δεύτερη προτεραιότητα που θα πρέπει οι έμποροι λιανικής να προσέξουν για να βελτιώσουν την αγοραστική εμπειρία των Ελλήνων καταναλωτών.