Υπηρεσία μιας στάσης. Ένα πρόγραμμα που υιοθέτησε το υπουργείο Ανάπτυξης πριν από ένα χρόνο και δεσμευόταν για την ίδρυση νέας επιχείρησης σε μία ημέρα.
Ότι θα χρειαζόταν 1 σημείο επαφής για τον πολίτη αντί για 8.
1 διαδικασία αντί για 11.
Όλα τα παραπάνω αναφέρονται – κατά λέξη - στην επίσημη σελίδα του υπουργείου.
Τα 13 βήματα για την ίδρυση νέας εταιρείας (ΕΠΕ και ΑΕ)
Όπως αποδείχτηκε αργότερα όμως, για την ίδρυση μίας Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης ο κατάλογος σύμφωνα με τον δικηγόρο Γιώργο Νικολακόπουλο είναι αρκετά μακρύς.
Η πρώτη στάση για τον υποψήφιο επιχειρηματία είναι το υπουργείο Ανάπτυξης για τη Σύνταξη Σχεδίου Καταστατικού.
Στη συνέχεια πρέπει να πάρει προέγκριση επωνυμίας από το επιμελητήριο, στο οποίο θα υπάγεται ανάλογα με το επάγγελμα που θα ασκήσει.
Τρίτη στάση ο δικηγορικός σύλλογος, ενώ ακολουθεί η σύνταξη και υπογραφή του καταστατικού ενώπιον συμβολαιογράφου.
Στη συνέχεια καλείται να επιστρέψει στο επιμελητήριο, να πάει στην εφορία της έδρας της επιχείρησης, στο ταμείο νομικών, στο ταμείο πρόνοιας των δικηγόρων, στο πρωτοδικείο, στο εθνικό τυπογραφείο για δημοσίευση, στο επιμελητήριο για τρίτη φορά - και αυτή η φορά είναι η τελευταία – στη ΔΟΥ της έδρας για έναρξη εργασιών και ξανά στην εφορία για θεώρηση στοιχείων.
Κουραστικός ο κατάλογος ακόμα και όταν τον διαβάζει κανείς. Και σύμφωνα με τα όσα αναφέρει στο news.gr, ο οικονομικός σύμβουλος, Παναγιώτης Ψαριανός, για ίδρυση Ανώνυμης Εταιρείας ή ΕΠΕ, μπορεί να χρειαστούν ακόμα και δύο μήνες. “Έλεγαν ότι η διαδικασία θα γίνεται όλη μέσω διαδικτύου κάτι που δεν συμβαίνει”, τονίζει χαρακτηριστικά.
Η υπηρεσία λαθρομετανάστευσης μαζί με το τμήμα Ανωνύμων Εταιρειών!
Όπως επισημαίνει ο κύριος Ψαριανός το μεγάλο μπέρδεμα προήλθε με την έναρξη του Καλλικράτη. “Έχουν καταργήσει το τμήμα ανωνύμων εταιρειών, που υπήρχε σε όλες τις νομαρχίες και το έχουν συμπυκνώσει με τη υπηρεσία λαθρομετανάστευσης, λαθρεμπορίου καυσίμων και ότι άλλο μπορεί να βάλει ο νους σας”. Όπως τονίζει πριν καθιερωθεί η “Υπηρεσία Μίας Στάσης” μία ΕΠΕ χρειαζόταν τρεις με τέσσερις ημέρες για να ιδρυθεί και μία Α.Ε το πολύ μία εβδομάδα. “Πρόσφατα προσπαθήσαμε να ιδρύσουμε Ανώνυμη Μεταφορική Εταιρεία με κεφάλαιο 1.000.000 ευρώ και χρειάστηκαν ακριβώς δύο μήνες για να ολοκληρωθεί η διαδικασία”.
Σύμφωνα με την γενική γραμματέα του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου, Ευαγγελία Χριστοπούλου Σταμέλου, το πρόβλημα εντοπίζεται, στο ότι τα πιστοποιητικά και οι διασταυρώσεις μέσω ΟΑΕΕ και ΙΚΑ - ώστε να φανεί αν ο επιχειρηματίας είναι ασφαλιστικά ενήμερος - καθυστερούν πάρα πολύ. “Η αρχική φιλοσοφία ήταν να ιδρύεται άμεσα η εταιρεία. Αν υπήρχε ηλεκτρονική διασύνδεση σε δύο ημέρες θα τελείωνε η διαδικασία”, εξηγεί η κυρία Σταμέλου.
“Το πιο χαρακτηριστικό”, σύμφωνα με την γενική γραμματέα των Συμβολαιογράφων, είναι ότι “έρχονται πολλές φορές πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – από τη Γερμανία, την Κύπρο ή αλλού – και ζητούν να ιδρύσουν εταιρεία. Στην όλη διαδικασία προστίθενται και τα πιστοποιητικά που πρέπει να έχουν από προξενεία ή πρεσβείες. Πρέπει να περιμένουν μήνες”. Το αποτέλεσμα είναι να ματαιώνουν την ίδρυση νέας εταιρείας, τη στιγμή που υπάρχει ανάγκη για κινητικότητα στον επιχειρηματικό τομέα, μέσα στην κρίση.
Ο κύριος Νικολακόπουλος, δεν διαχωρίζει κάποιον φορέα, ο οποίος προκαλεί τη μεγαλύτερη καθυστέρηση. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει, όλοι προσθέτουν το δικό τους μερίδιο στην γιγάντωση και διαιώνιση των διαδικασιών. “Αν αναλογιστεί κανείς τις κινητοποιήσεις που γίνονται το τελευταίο διάστημα στα Πρωτοδικεία θα καταλάβει το μέγεθος του προβλήματος”, προσθέτει. Και καταλήγει “Οι περισσότεροι υπάλληλοι έχουν άγνοια χειρισμού του συστήματος, ενώ κάποιοι άλλοι απλά αρνούνται να μάθουν κάτι καινούργιο”
“Σε δύο επίπεδα το κόλλημα της σύστασης”
“Το κόλλημα βρίσκεται σε δύο επίπεδα”, αναφέρει ο κύριος Νικολακόπουλος. “Αφενώς δεν είναι ολοκληρωμένη η μηχανοργάνωση, αφετέρου πρέπει να ανατρέξουμε σε πάρα πολλούς νόμους για να βεβαιωθούμε ότι μπορεί να ιδρυθεί μία εταιρεία”. Σε όλα αυτά προσθέτει και τα συντεχνιακά συμφέροντα, τα οποία έρχονται να δώσουν το τελειωτικό χτύπημα.
Κλείνοντας το ρεπορτάζ,σε όλα τα παραπάνω να αναφερθεί και μία θετική εξέλιξη.
Σε συνομιλία του news.gr με τον πρόεδρο του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά, Ανδριανό Μιχάλαρο, ανέφερε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα ιδρύθηκε στο επιμελητήριο, υπηρεσία, η οποία αναλαμβάνει την έκδοση των αδειών λειτουργίας, σε συνεργασία με την Αντιπεριφέρεια Πειραιά και Δυτικής Αττικής. “Το επιμελητήριο συγκεντρώνει όλα τα πιστοποιητικά, ετοιμάζουν τον φάκελο και τον καταθέτουν στην περιφέρεια με κόστος, μόλις 100 ευρώ”.
“Αντίστοιχη εργασία εκτός επιμελητηρίου θα είχε πολλαπλάσιο κόστος”, υποστηρίζει ο κύριος Μιχάλαρος.
Το διάστημα μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας παραμένει άγνωστο και σε αυτή την περίπτωση. Παρόλ' αυτά ο πολίτης έχει τη δυνατότητα να αφιερώσει χρόνο και χρήματα για να κάνει καλύτερη την υπό ίδρυση εταιρεία παρά να ασχολείται διαρκώς με τα γραφειοκρατικά τερτίπια των διαφόρων υπηρεσιών.